چشمان بورسی‌ها به ثبات نرخ ارز/بازار طلا دوباره داغ می‌شود؟

دومین هفته مهر نرخ ارز و سکه با روند نزولی همراه بود و شاخص بورس نیز نسبت به هفته گذشته روند افزایشی داشت.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در دومین هفته مهر 1400 نرخ ارز  و سکه نوسان داشت اما به طور کلی روند بازارهای مالی نزولی بود از طرف دیگر بازار سرمایه نیز با وجود افت و خیزهایی که در این هفته تجربه کرد به طور کلی روند صعودی داشت به طوری که شاخص کل بورس تهران، در اولین روز هفته  ۱۰ مهر ماه در ابتدای معاملات با رشد ۶ هزار و ۲۳۷ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد قرار گرفت. نماد‌های تاثیرگذار در این بازه زمانی، فولاد، فارس و کگل بودند و نماد‌های کیمیاتک، فسبزوار و کدما نیز پر تراکنش‌ترین نماد‌ها تا  بودند.

در آخرین روز معاملات هفته (14 مهر ماه) در ابتدای معاملات با رشد  2 هزار و 757 واحد در ارتفاع یک میلیون و 487 هزار واحدی قرار گرفت. نماد‌های تاثیرگذار فولاد، فارس و کگل بودند و نماد‌های کیمیاتک، فسبزوار و کدما نیز پر تراکنش‌ترین نماد‌ها بودند.

نمودار زیر روند بازار سرمایه را در این هفته نشان می دهد. 

رشد بورس وابسته به نرخ ارز است/ بازار طلا در پاییز رشد می کند؟

سکه از کانال 12 میلیون تومانی فاصله گرفت

 
نرخ سکه و طلا همسو با کاهش نرخ ارز روند نزولی را در این هفته تجربه کرد و  سکه از 11 میلیون و 910 هزار تومان به مبلغ 11 میلیون و 760 هزار تومان رسید که این ارقام بیانگر کاهش 150 هزار تومانی است از طرف دیگر هر گرم طلای 18 عیار نیز بیش از 8 هزار تومان کاهش یافت و از قیمت یک میلیون و 166 هزار تومان به یک میلیون و 158 هزار تومان نزول کرد. 

نمودار زیر روند قیمت سکه طرح جدید را در این هفته نشان می دهد. 

رشد بورس وابسته به نرخ ارز است/ بازار طلا در پاییز رشد می کند؟

دلار بیش از 200 تومان ارزان شد

نرخ  دلار و یورو در این هفته روند نزولی را تجربه کرد و دلار با کاهش 245 تومانی از قیمت 27 هزار و 895 تومان به نرخ 27 هزار و 650 تومان نزول کرد. یورو نیز حدود 100 تومان ارزان شد و از قیمت 32 هزار و 494 تومان به 32 هزار و 383 تومان کاهش یافت. 

نمودار زیر روند نرخ دلار را در دومین هفته مهر نشان می دهد.

رشد بورس وابسته به نرخ ارز است/ بازار طلا در پاییز رشد می کند؟
 

بیشتر بخوانید:


2 عامل باعث کاهش نرخ سکه و طلا شد

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار طلا وسکه در دوم هفته مهر 1400 گفت: در این هفته اونس جهانی حدود 15 دلار نوسان کرد و از یک هزار و 745 دلار تا یک هزار و 760 دلار در نوسان بود روند آن نسبت به اول هفته نزولی بود. 

او افزود: در آخرین روز هفته دلار به کانال 27 هزار تومانی کاهش پیدا کرد و حدود 400 تومان نرخ دلار  در این هفته کاهش یافته است. بنابر این 2 عامل قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز با عث شد روند نرخ طلا و سکه کاهش یابد و در آخرین معاملات صورت گرفته در این هفته هر قطعه سکه طرح قدیم به قیمت 11 میلیون و 500 هزار تومان رسید. 

کشتی آرای بیان کرد: سکه طرح جدید نیز در این هفته حدود 150 هزار تومان ارزان شد و به 11 میلیون و 800 هزار تومان رسید. نیم سکه حدود 20 هزار تومان از ارزش آن کم شد و به نرخ  6 میلیون و 800 هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه نیز 10 هزار تومان کاهش یافت  به نرخ 3 میلیون و 590 هزار تومان رسید. 

او اظهار کرد: سکه یک گرمی در این هفته تغییری در قیمت نداشته اند و در قیمت 2 میلیون و 250 هزار تومان پایدار ماند. هر مثقال طلای آب شده به طور متوسط با 40 هزار تومان کاهش به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای 18 عیار با کاهش 8 هزار و 800 تومانی به مبلغ یک میلیون و 157 هزار و 700 تومان رسید. 

گشتی آرای گفت: با توجه به کاهش تقاضا در بازار حباب سکه نیز حدود 60 هزار تومان کاهش یافت و به نرخ 430 هزار تومان رسید. 

بورس در هفته آینده متعادل می شود

آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان در باره وضعیت بازار سرمایه  در اولین هفته مهر گفت: در هفته گذشته شاهد افزای قمیت ارز در بازار بوده ایم و  در این هفته نیز تاثیر گذاشت اما بازار سرمایه نیز در این هفته با کاهش ارزش معاملات رو به رور بود و از طرف دیگر حروج پول در این هفته زیاد بود. 

او افزود: در این هفته بیش 900 میلیارد تومان از بازار سرمایه پول خارج شد البته میزان معاملات نیز کاهش یافته بود. شاخص در این هفته که حدود 3/5 درصد افزایش یافته بود و شاخص هم ورن حدود 1/5 درصد رشد کرد که علت اصلی آن برآمده از افزایش قیمت نفت و موضوع تخصیص خوراک پالایشگاه ها است که باعث شد 2 تا از 4 صنعتی که بیشترین رشد را داشتند مربوط به صنایع پالایشگاهی و صنعت پنروشیمی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در اواخر هفته نرخ ارز اندکی داشت و اگر این روند در بازار ادامه داشته باشد در هفته آینده ممکن است شاخص در همین محدوده موجود نوسان کند و یا باشیب ملایم کاهش را در شاخص مشاهده کنیم چراکه در حال حاضر بیشتر صنایع مربوط به نفت  به بازار ورود کرده اند که با کاهش نرخ دلار باعث افت این سهام ها می شود و صاداران محور هستند و احتمال دارد در هفته آینده بازار روند صعودی چشمگیری نخواهد داشت. 

نتیجه:

بسیاری از فعالان بازار های مالی معتقند که اگر روند نزولی نرخ ارز در روزهای آینده ادامه دار باشد نرخ سکه و طلا نیز کاهش می یابد و کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بورس در محدوده موجود نوسان خواهد کرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
دلار کاهشی است و احتمال دارد به زیر ۲۰ هزار تومان بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بشینید تا ارزون بشه خخخ . ارزانی!?!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
به والله قسم بورس فقط داره نقدینگی مردم رو افزایش میده من کاری به اونهایی که مثل من ضرر کردن کارندارم وقتی نقدینگی افزایش پیدا کنه جز تورم چیزی برای مردم ضعیف و متوسط نداره همینطور که الان داریم مشاهده می‌کنیم اونهایی که تو خط طلا و ارز و خودرو و مسکن هستند و بودند با افزایش قیمت‌ها سودهای ناتمامی رو عاید خودشون کردن حالا حاضر نیستن یک ریال کم کنن این افزایش نقدینگی این افراد اقتصاد یک مملکت رو به بازی گرفته و دولت هیچکاری هم نمیتونه بکنه نه اینکه خدای نخواسته نخواد واقعا نمیتونه چون از دستشون در رفته مگه اینکه واقعا جزای این افراد رو بصورت عملی اجر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
تیتر: دلار بیش از ۲۰۰ تومان ارزان شد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
بورس و دلار این هفته ریزشی هست به نظرم البته فکر میکنم شدت ریزش بورس کمتر باشه چون بورس پیشخور کرده ریزش دلار را. از لحاظ تکنیکالی دلار کاملا درفاز اصلاحی هست و از لحاظ فاندامنتال هم رییس جدید بانک مرکزی مشخص شده. دقیقا هفته پیش بود اینجا نوشتم که در هفته اتی (یعنی هفته ای که گذشت) ریزش دلار استارت میخوره
آخرین اخبار