وزیر علوم:

تغییر مدیریت، نباید مسیر را تغییر دهد/ اما و اگرهای تلفیق رشته‌های پزشکی

زلفی گل گفت: تغییر در مدیریت‌ها امری بدیهی است اما ثبات در اهداف نیز بسیار مهم است بنابراین تغییر مدیریت، نباید مسیر را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز در جلسه تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه امیر کبیر اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا عزیزانی در عرصه تامین و تضمین سلامت کشور به نام شهدای سلامت جان خود را فدای شهروندان کشور کرده اند و روزانه در حال جهاد هستند که وظیفه خود می‌دانیم از آن‌ها تشکر کنیم.

زلفی گل افزود: تغییر ذات پیشرفت است، اینکه مسئولی جایگزین مسئول دیگر شود یک امر طبیعی است و این موضوع همانند مشعل المپیک خواهد بود که حرکت رو به جلو و پیشرفت از جمله ذات و توانمندی‌های رئیس جدید یا قبلی است و در جامعه دانشگاهی این موضوع به خوبی دیده می‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: دکتر معتمدی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر  طی ۸ سال گذشته با مدیریت دانایی محور، مسئولیت سرپرستی این دانشگاه را بر عهده داشتند.

زلفی گل گفت: باید یاد بگیریم که بی انصاف نباشیم و ضمن اخلاق محور بودن، قدر بزرگان و استادان پیشکسوت کشورمان به خصوص دانشجویان عزیز را بدانیم و آن‌ها را بر صدر بنشانیم.

وزیر علوم بیان کرد:  تغییر در مدیریت یک اصل بدیهی است، اما ثبات در اهداف هم خیلی مهم است. تغییر در مدیریت‌ها نباید باعث شود که مسیر‌ها کلا تغییر کنند، خوشبختانه در این زمینه گام‌های خوبی برداشته ایم.

زلفی گل تاکید کرد: نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌های کلان علم و فناوری کشورمان را تدوین و تصویب می‌کند و در معرض اجرای نهاد‌های وابسته می‌گذارد، به همین علت باید قدر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بدانیم.

او افزود: از جمله اهداف کلان ما رسیدن به مدینه فاضله است و جایگاه آن به اینصورت است که شهروندان آن عاقل و دانا هستند که نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی این آرزو را برآورده می‌کند.

زلفی گل بیان کرد: دانشگاه‌ها دنبال علم هستند، چرا که از طریق علم فناوری و تکنولوژی حاصل می‌شود و علم و تکنولوژی برای رفاه و سلامت بشر هستند، رفاه بشر از طریق آسایش و آرامش تامین می‌شود. علم برای این است که انسان در صحت و کمال زندگی کند و جسم سالمی داشته باشد.

آسایش بشر در گرو رشته‌های علوم طبیعی و انسانی

وزیر علوم افزود: آسایش و آرامش بشر را رشته‌های علوم طبیعی، تکنولوژی، فناوری‌های مختلف، هواپیما، ماشین، یخچال، تلویزیون و رشته‌های علوم انسانی و دینی محقق می‌کنند، بنابراین باید به علوم طبیعی، انسانی، دینی و مذهبی برای رسیدن به آسایش و آرامش بها دهیم.

زلفی گل تاکید کرد: رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی تغذیه را تامین می‌کنند و علوم پایه و مهندسی با طراحی سیستم‌ها دستگاه‌هایی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند بیمار را درمان کنند، بنابراین تمامی رشته‌ها مهم هستند و نباید آن‌ها را جدا از هم ببینیم. در کنار همه این‌ها سلامت روحی از همه مهم‌تر است که این مهم را رشته‌های انسانی تامین می‌کنند.

او ادامه داد: باید علوم را در وزارتخانه های کشور مثل علوم و بهداشت یکپارچه بدانیم و در کنار کثرت به وحدت توجه کنیم، در غیر اینصورت جامعه علمی متوازنی نخواهیم داشت. باید هر فردی بر اساس توانمندی، ژنتیک و استعداد خود رشته ای را انتخاب کند.

زلفی گل تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون شغل آینده تبیین کننده رشته تحصیلی فرد است که اگر به اینصورت پیش برود علم کشور ما در آینده متوازن نخواهد شد و کاریکاتوری می‌شود، بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش باید در این زمینه سیاست های کلانی را در نظر بگیرند.

تحقیقات بین رشته ای، تعیین کننده آینده کشور است

وزیر علوم بیان کرد: یکی از مشکلات سیاستگذاری علم در بحث واگرایی است، نباید رشته های مختلف علوم وزارتخانه ها از هم جدا باشند و به صورت جزیره ای پراکنده شوند، اگر این روش ادامه یابد تحقیقات چند رشته ای و بین رشته ای دیگر معنی نخواهند داشت. همه باید در کنار هم قرار بگیرند، با این روش بهره وری سیستم افزایش می یابد؛ در دنیای امروز تحقیقات بین رشته ای، تعیین کننده آینده کشور است.

زلفی گل ادامه داد: بهترین و مهم ترین نوع سرمایه گذاری،  سرمایه گذاری در زمینه علم و دانش و فناوری است؛ که متاسفانه در کشور ما کمتر از نیم درصد درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش و تحقیق می‌شود.

امیدواریم امسال با کمک هیئت دولت و مجلس درصد قابل توجهی از بودجه عمومی دولت را در صندوق علوم، تحقیقات و فناوری واریز شود تا بتوانیم بخش قابل توجهی از پتانسیل، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی را در رفع نیازهای جامعه سوق دهیم. امیدواریم بتوانیم در وزارت علوم، نظام پیشنهادات را عملیاتی کنیم و از این پتانسیل دانشگاه ها در راستای نیازهای جامعه استفاده کنیم؛ بنابراین وحدت در وزارت علوم جزو اهداف و اولویت های اصلی ما خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتصابات جدید برای  ریاست دانشگاه ها ادامه دارد

در ادامه این مراسم و در جمع خبرنگاران وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دوشنبه هفته آینده یعنی ۱۹ مهر ۱۴۰۰ رئیس جمهور در دانشگاه تهران ساعت ۹ صبح حاضر می‌شوند و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید از نفرات برتر کنکور تقدیر خواهند کرد.

او افزود: انتصابات روسای جدید دانشگاهی ادامه خواهد داشت و تغییر مدیریتی با تغییر دولت‌های کشور فرایند طبیعی است، اما در این زمینه عجله‌ای نداریم، چرا که همه روسای دانشگاهی کنونی از پیشگامان و پیشتازان و سرمایه‌های نمادین عرصه علمی کشور هستند، بنابراین تا زمان پیدا کردن افراد لایق در زمینه ریاست دانشگاه‌ها صبر خواهیم کرد.

زلفی گل درباره مهارت گرایی دانشگاه‌ها و فناوری گفت: دو برنامه اصلی برای ارتباط دانشگاه و صنعت و تحقیقات کاربردی در حوزه نیاز‌های جامعه داریم، یکی اینکه تلاش خواهیم کرد معاونت فناوری را تأسیس کنیم که از طریق آن مدیریت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را بهتر بتوانیم انجام دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه دوم ما اجرای نظام پیشنهادهاست که از طریق آن سیستمی را ایجاد می‌کنیم که تمام شهروندان صنایع خصوصی و دولتی نیاز‌های خود را از طریق آن سامانه اطلاع دهند تا بعد از داوری ثبت و نمایه سازی شوند تا از طریق دانشگاه‌ها و استادمان ترغیب‌شان کنیم که در راستای آن نیاز‌هایی نمایه شده اند پایان نامه‌های خود را تعریف کرده و طرح پایان نامه بدهند و استادنمان هم طرح‌های تحقیقاتی در راستای نیاز‌های جامعه ارائه دهند.

زلفی گل گفت: از این طرح‌های تحقیقاتی هم حمایت ویژه می‌کنیم و هم اینکه سیستم‌های ترغیبی خاصی را بکار می‌گیریم تا بخش قابل توجهی از پتانسیل پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و اساتید ما در راستای نیاز‌های جامعه هدایت شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این موضوع زمان می‌برد، مطالبات اولیه آن را انجام داده ایم و در حال بررسی کردن جوانب مختلف آن هستیم تا شیوه نامه‌های آن را بنویسیم و طراحی کنیم، اما جزو اولویت‌های کاری بنده است.

زلفی گل گفت: تلفیق رشته‌های پزشکی جزو تصمیمات فرا بخشی است که در ید قدرت ما نبوده و ما صرفا واقعیت‌ها و چالش‌های علمی کشور را بیان می‌کنیم تا مسئولان ذی ربط تصمیمات را اتخاذ کنند و اولین راه آن ادغام نیست، بلکه می‌توان سیاست‌های ترغیبی و تشویقی را ایجاد کرد تا ارتباطات علمی تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای پیشرفت کنند و فرایند آن‌ها طراحی و اجرایی شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ادغام دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم و تشکیل دانشگاه های جامع و کارامد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مدیریت ها در وزارت علوم حتما بایدازمیان رشته های مهندسی از دانشگاه های امام صادق یا تربیت مدرس باشد .رشته های علوم انسانی ومدیریت آموزشی وسایر رشته های مدیریتی برای آقای وزیر مهم نیستند.این روند در دولت‌های مختلف ادامه داشته وزارت علوم هر ۴ سال بین دانشگاهاهی مختلف دست بدست می‌شود وحتی رئیس اداره ومعادن مدیر کل نیز باید عضو هیئت علمی واز دانشگاه باشد.زهی تاسف
آخرین اخبار