نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و روسیه؛

امیرعبداللهیان: منطقه تحمل زیاده خواهی‌های جدید را ندارد/ تاکید لاوروف بر احیای کامل برجام، بدون هیچ شرط اضافی

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز چهارشنبه در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

بعد از این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشست خبری مشترک شرکت کردند و با خبرنگاران سخن گفتند. 

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کرده و به عنوان نقشه راه جدید در روابط دو کشور این سند مبنای همکاری‌های ما و همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ امروز در گفت‌وگوهای متنوع در موضوعات دوجانبه تأکید کردیم برای اینکه‌ اراده رهبران دو کشور را تامین کنیم دو ملت باید شاهد ایجاد جهش در روابط باشیم که باید موانع بر سر ایجاد جهش را شناسایی کنیم. برای تجارت دو کشور اهمیت قائلیم. برای تجارت بخش خصوص دو کشور اهمیت قائل هستیم. اکنون بیش از هفتاد درصد هموطنان ما در ایران واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و منعی برای تردد تجار ایرانی به روسیه و ادامه طبیعی فعالیت شان وجود ندارد دو کشور ایران و روسیه اقتصاد بزرگ و ظرفیت های مهمی دارند.

در همسایگی و سیاست همسایگی دولت جدید روسیه جزو اولویت‌های جدی ایران است

وی عنوان کرد: در خصوص توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی سیاسی و امنیتی تأکید کردیم ولی در حوزه تجاری و اقتصادی راه طولانی را در پیش داریم و ظرفیت‌های زیادی را داریم.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ما در خصوص توسعه هر چه بیشتر همکاری هایمان در حوزه های فرهنگی، گردشگری، دفاعی، سیاسی و امنیتی تاکید کردیم اما همچنان در حوزه اقتصادی و تجاری راه طولانی را در پیش داشته و ظریفت های بزرگی داریم که در آن جهش روابط باید شاهد گسترش حجم تبادل تجاری دو کشور در تراز بزرگی دو کشور باشیم.

با صدای بلند از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می کنیم

وی با بیان اینکه امروز در مورد مسائل منطقه ای نیز گفت‌وگوهای رو به جلویی کردیم، گفت: در مورد افغانستان با صدای بلند از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می کنیم، نگران رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستیم، همچنین توجه به رای و نظر مردم این کشور برای ما مهم است و در عین حال تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه به افغانستان از موضوعاتی است که مورد توجه ماست. در ایران فرمتی را دنبال می کنیم و امیدواریم که در آینده نزدیک برگزاری نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به علاوه روسیه را در تهران داشته باشیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همکارم در روسیه درصدد برگزاری فرمت مسکو برای کمک به حل سیاسی مسئله افغانستان است که ما برای مشارکت خود در آن فرمت هم با نگاه مثبت به بررسی های خودمان ادامه خواهیم داد.

منطقه تحمل زیاده خواهی های جدید را ندارد

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه و آذربایجان تاکید کرد: در مسئله قفقاز جنوبی نگرانی هایی داریم که آن را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقد هستیم که منطقه تحمل زیاده خواهی های جدید را ندارد. نگاه ما به همه همسایگان دوستی، برادری، حسن همجواری و توسعه همکاری ها و روابط است و از اینکه اظهاراتی موجب سردی در توسعه روابط ایران و همسایگان شود خرسند نیستیم. با جمهوری اسلامی ایران با پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ما صحبت و عمل کنند.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی جدی کماکان از حضور تروریست ها و صهیونیست ها در این منطقه داریم. مواضع ما در خصوص حمایت از فلسطین کاملا روشن است. در خصوص اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در حیطه امنیت ایران و تامین امنیت منطقه با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت.

تاکید لاوروف بر احیای کامل برجام، بدون هیچ شرط اضافی

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری اظهار کرد: مهم ترین موضوع در مذاکرات امروز ضرورت اجرای کامل توافقات صورت گرفته در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، بدون هیچ شرط مضاعف است. ما می‌خواهیم بررسی کنیم که این روند هر چه زودتر آغاز شود.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که به‌رغم اپیدمی کرونا، مقامات مسکو و تهران به گفت‌وگو‌های فشرده سیاسی در تمامی سطوح، از جمله در سطح روسای جمهوری، ادامه می‌دهند.

لاوروف یادآور شد که جهت گیری جدیدی در عرصه مشارکت، با پیوستن ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بعنوان عضو تمام و کمال بوجود آمده که روند آن در نشست سران اخیر این سازمان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شده است.

سفر امیرعبداللهیان به روسیه به موقع انجام شد

به گفته وی، از جمله دیگر مسائل مطرح در دستورکار مذاکرات، روند همکاری‌های روسیه و ایران در سوریه و دیگر مسائل مهم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین راه‌های کمک به برقراری روابط عادی بین کشور‌های منطقه خلیج فارس است. ما از کشور‌های عربی و ایران می‌خواهیم در مورد همه مسائل مشترک بحث کنند. پیشنهاد روسیه برای امنیت در خلیج فارس در شورای امنیت ارائه شده است. ما از دوستان عرب و ایرانی می‌خواهیم که به سمت نزدیک‌شدن پیش روند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت افغانستان هم توضیح داد: باید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارائه شود. مسئولیت اوضاع در افغانستان بر عهده ایالات متحده است. ایران و روسیه از مقامات جدید افغانستان می‌خواهیم که با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و سلاح مبارزه کنند.

به دنبال صلح بلندمدت در سوریه هستیم

لاوروف تأکید کرد که سفر همتای ایرانی وی به مسکو بسیار به‌موقع بوده و ابراز اطمینان کرد که دو طرف از این فرصت حداکثر استفاده را خواهند برد.

این مقام روس درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه نیز تاکید کرد: به دنبال صلح بلندمدت در سوریه هستیم. ما قصد خود را برای دستیابی به ثبات پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی در سوریه اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
درسی که از حضور نظامی امریکا آموختیم : دوران غلبه نظامی سپری شده !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
خصوصیات جغرافیایی ایران : در طول تاریخ برخلاف خواست دشمنان ایران از نظر جغرافیایی در فلاتی است که قابل محصور شدن نیست وهمواره محل وچهار راه عبور ومرور کاروانها بوده وشرق وغرب عالم به آن نیاز دارند علاوه بر ویژگی جغرافیایی خصوصیات تاریخی وفرهنگی ومذهبی معجونی شده که مردم این سرزمین را پردازش کرده !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
شماها که لالایی بلدین پس چرا خودتون خوابتون نمیگیره
شماها که هی برجام برجام میکنین پس چرا ما رو تحریم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
امریکا با فرار از منطقه نقش هفت تیر کشی خود را به کسانی داد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
دوران جنگ های صلیبی گذشته !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
امروزه : کرد ولر وفارس وعرب وبلوچ وترکمن وترک و.......اول خود را یک مسلمان وبرادر میدانند وحاضر نیستند به هیچ قیمتی اندیشه دینی خود را با اندیشه های قومی ونژادی و....عوض کنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
در سایه روابط دینی ومذهبی واسلامی روابط زبانی وقومی ونژادی وقبیله ای کم رنگ شده وحرفی برای گفتن در صحنه اجتماعی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
به کوری چشم صهیونیست ها : روابط مسلمانان در منطقه مرز ها را در نوردیده ورابطه همسایه با همسایه است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بر خلاف اسراییل کشور های منطقه نگاه دیگری به مرز دارند وبیشتر به روابط سیاسی واقتصادی وتمدنی وتاریخی و.....اهمیت می دهند تا سیم خادار !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کشور های منطقه نباید از اسراییل الگو برداری کنند وسایه مرز ومرز داری را در زیر روابط گسترده کم رنگ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اسراییل دوست دارد کشور های منطقه هم مثل خودش بدور خود دیوار وسیم خار دار بکشند ورابطه شان بایکدیگر مثل رابطه اسراییل با همسایگان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تبادلات مرزی جای برای هفتیر کشی باقی نگذاشته !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
به نظر می رسد آذربایجان می خواهد یک فیلم جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم بسازد که در آن علی اف هم نقش کهنه سرباز را بازی کند !!! فیلم پر فروشی خواهد بود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
امروزه تبادلات اقتصادی در مرز ها بهحدی شدیداست که بقیه امور در خدمت وتسریع آن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
مرز در روابط تاریخی وقدیمی کشور های منطقه در حاشیه است ومردم ایران وعراق وترکیه وارمنستان وآذربایجان وافغانستان وپاکستان و...........بیشتر به روابط اجتماعی وفرهنگی واقتصادی توجه دارند تا به دیوار کشی های اسراییلی به دور خود !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
به کوری چشم اسراییل : حوزه تمدنی ایران فراتر از منطقه است وسایه سنگینی بر سیم خاردار ها انداخته!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
روسیه وظیفه تاریخی در قبال منقه قفقاز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
هر گونه تعرض به خاک ارمنستان از طرف ناتو وشرکایش واکنش روسیه را در پی دارد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ننگ بر روسیه و چین شیاطین بزرگ روی زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
برجام بی برجام
Germany
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
بدبختی الان ما در مرزها ناشی از تجاوز روس هاست آنها قابل اعتماد نیستند ما هرگز به برجام باز نخواهیم گشت بلکه آنها باید خود را برای یک تعهدنامه جهانی و همه شمول آماده کنند که اروپا و آمریکا تسلیحات اتمی خود را نابود سازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
عجبا ، عجبا ،عجبا ، که ما هر دم باید با همسایگان در تنش باشیم ، در زمانی همسایگان غربی و شرقی در زمان هم همسایگان جنوبی حاهلا هم که روابط قراره با جنوبی ها حسنه بشه پیش بسوی همسایگان شمالی ، آخه چه خبره واقعات سیاست ماست یا کل دنیا با ما چپه چرا!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مگه نمیگفتید بدجام عَهِ!
خب پاره کنید و با آتیش بکشیدش دیگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
پست تراز این روسها دنیا به خودش ندیده شما چکاره هستید که برای ایران تعیین تکلیف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
سیاست نگاه به شرق امیر عبداللله خوب است در کنار سیاست نگاه " چپ ،چپ " به غرب !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
کاسبان قدرت تن به هر سازشی می دهند تا در قدرت بمانند ونظر مردم هم هیچ برای آنهامهم نیست !!!!!همین ها بودند که در مناقشه قره باغ بلافاصله از آذربایجان حمایت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ما منتظریم اسرائیل را زودتر محو و تارومار کنیم, پس جنگ کی شروع می شود؟ برجام نمی خواهیم. ما یک صدا بمب اتم لازم داریم تا با اسرائیل بجنگیم و فلسطین را زودتر ازاد کنیم و ریشه استکبار جهانی را بخشکانیم. ما تا اخر ایستاده ایم. مرگ بر امریکا مرگ بر صهیونیست مرگ بر ضدولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
والله اول باید ریشه امثال تو خشک شه روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اگر رژیم صهیونیستی غلط اضافه کرد بزنیدش بدون معطلی
Iran (Islamic Republic of)
برجام تا در جهنم
۱۴:۴۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
امروز.. برجام

فردا.. برجام

یک ماه بعد.. برجام

یک سال بعد.. برجام

ده سال بعد.. برجام

صد سال بعد.. برجام

تمام زندگی مردم ایران؟.. برجام

برجام - برجام - برجام - برجام - برجام - برجام - برجام.......... ∞
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
برجام را ول کنید, ما باید استین بالا بزنیم و انقلابی پای انرژی هسته ای بایستیم تا ریشه ظلم را برچینیم. صلوات
Netherlands
Ali
۱۴:۳۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
حشد الشعبی عراق کارمندان فالح فیاض را ممنوع کرد
از انتخابات در عراق
فساد در دولت عراق
کارکنان 200,000 فالح فیاض باید مجاز به رای دادن باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
موذی تر از روسی جماعت هنوز دنیا به خودش ندیده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
روسیه چون 1820 ترکمنچای تحمیل کرد بد!!!
افغانستان زمان صفویه ...
اعراب 1400 سال پیش ...
عراق 8 سال جنگید ... امریکا و انگلیس زمان مصدق ...
داداش تو تاریخ بخوای غرق بشی با داداش خودت هم نباید رابطه داشته باشی !!! میتونی تنها بری یه غار پیدا کنی توش زندگی کنی!
تاریخ برای عبرت گرفتن هست و ملاک حال افراد هست ملاک رفتار الان روسیه هست. آره 200 سال پیش باختیم بدم باختیم همونطور که بحرین 50 سال پیش دادیم رفت ولی حداقل 2 تا قطره خون سر قفقاز رفت چرا درباره بحرین و انگلیس این رفتار نیست ؟! چون تبلیغات رسانه ای اینجور میخواد
آخرین اخبار