دلبری:

زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا درآمده است/با سونامی جمعیت سالخوردگان در کشور روبرو خواهیم شد

رئیس انجمن علمی سالمندان به بیان هشدار درباره وضعیت نامناسب شیوع سالمندی در کشور و کمبود پزشک متخصص برای رسیدگی به این جمعیت، پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «افزایش سالمندان فرصت یا چالش» امشب ۱۲ مهر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور دلبری رئیس انجمن علمی سالمندان و شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دلبری رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه متاسفانه نیروی آموزش دیده در حوزه سالمندی نداریم گفت: ۲۰ درصد سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی یک ساعته یا ۲۴ ساعته هستند، در این حوزه به اندازه کافی نیروی آموزش‌دیده نداریم.

وی با اشاره به اینکه سالمندان فعلی ما وضعیت خوبی دارند به طور میانگین ۵ و نیم فرزند دارند و ۲، ۳ دهم این فرزندان حمایتگر هستند افزود: اما نگرانی ما برای آینده است الان ۸۰ هزار سالمند ازدواج نکرده داریم، اما اگر دهه شصتی‌ها بیایند در ۱۴۳۰ حدود ۳  میلیون نفر سالمند خواهیم داشت که ازدواج نکرده اند.

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه باید به سالمندان آموزش دهیم که چگونه پیر شوند تا سالم بمانند ادامه داد: هیچ وقت نباید افسوس سالمند شدن را بخوریم، زیرا خیلی‌ها در سن۵۰ سالگی فوت می‌کنند و به سن ۷۰ سالگی نمی‌رسند، باید یاد بگیریم که چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم، لذا باید سبک زندگیمان را اصلاح کنیم تا وقتی به ۷۰ سالگی می‌رسیم ناتوان نمانیم و این موضوع باید از میان سالگی شروع شود.

وی با اشاره به اینکه باید به این فکر بیفتیم که مریض نشویم و تعداد بیماری‌ها یمان را کم کنیم و یا یک سری از بیماری‌ها را به تعویق بیندازیم اظهار کرد: باید به سالمندی سالم برسیم، سالمندان باید از همین امروز شروع کنند، هیچ وقت زمان دیر نیست، اگر آخرین اصلاحات را هم انجام دهیم باز کمک کننده خواهد بود.

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه در تربیت نیروی انسانی متخصص عقب‌ماندگی بیش از ۵۰ سال در دنیا داریم افزود: در سنوات گذشته متاسفانه رشته سالمندی حذف شده است و در حوزه‌های دیگر هم به همین گونه است، در صورتی که سالمندی فرصتی در دنیا است، به طوری که فرصت کارآفرینی و اشتغال را ایجاد می‌کند، برای ایجاد یک شغل در کشور باید منابع زیادی صرف شود.

وی با اشاره به اینکه به ۲۲۰۰ نفر متخصص الان نیازمند هستیم ادامه داد: همین الان به این تعداد نیرو نیاز داریم در صورتی که این تعداد نیروی متخصص نداریم  و در کل کشور فقط بیست و دو متخصص ظب سالمندی داریم، اگر به درستی به پدیده مهم جمعیت‌شناسی که انباشت جمعیت سالخوردگان است را ببینیم متوجه می شویم که هم می‌تواند فرصت ایجاد کند و هم می‌تواند چالش بسیار جدی باشد.

دلبری با اشاره به اینکه بنده مطمئن هستم که سیاست و راهبردی برای استفاده از جمعیت سالمندی در کشور وجود ندارد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با یک سونامی جمعیت سالخوردگان در کشور روبرو خواهیم شد.

موضوع سالمندی یک موضوع حاکمیتی است

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه ایران در آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندان را در جهان خواهد داشت و کمترین زیر ساخت‌های لازم را برای این جمعیت نداریم عنوان کرد: زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا درآمده است، اما مسئولین نمی‌شنوند، از دولت خواهش می‌کنم عزم ملی در این خصوص داشته باشند.

دلبری با اشاره به اینکه ساماندهی ۸ میلیون نفر سالمند در حد سازمان بهزیستی نیست، ادامه داد: موضوع سالمندی یک موضوع حاکمیتی است و سه قوا باید در آن درگیر باشند، مشکلات سالمندان ۵ برابر مشکلات جوانان است، سالمندی که سکته می‌کند ۵ نفر باید آن را جمع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد سالمندانی که در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند مجهول‌الهویه هستند این‌ها کسانی هستند که خانواده‌ها به جایی رسیدند که پدر یا مادر پیرشان را به امامزاده می‌برند و رها می‌کنند.

دلبری با اشاره به اینکه در سند ملی، دستورالعمل‌های اجرایی در سال ۷۳ از سوی هیئت دولت مصوب شد گفت: در این ۱۷ سال حتی یکبار نه تنها به ریاست رئیس جمهور بلکه به ریاست معاون اول هم نیز جلسه‌ای تشکیل نشد، دو سال است که سند ملی ابلاغ شده است به طوری که از سال گذشته تا به امسال حتی یک جلسه هم نداشتیم.

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه در آینده هیچ سرویس خدماتی در حوزه سالمندان نخواهیم داشت گفت: فقط آسایشگاه خواهیم داشت که دو دهم درصد خواهد بود، برای سایر سالمندان باید ببینیم که چه برنامه‌ای برای کشور وجود دارد، کل تخت‌های ما در آسایشگاه‌های کشور حدود ۲۰ هزار است لذا سرویس‌های زیادی در دنیا وجود دارد که ما هیچ کدام از آن‌ها را نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه قوانین به قدری در سازمان بهزیستی دست و پا گیر است که نمی‌توان کاری را انجام داد، فرزندان مراقب پدر و مادران خود باشند و از مسن شدن والدین خود غافل نشوند، معاینات دوره سالمندی را جدی بگیرید، خیلی از بیماری‌های دوره سالمندی علامت ثابتی ندارند.

دلبری با اشاره به اینکه دوره‌های تخصص طب سالمندی در کشور متوقف شده است گفت: الان زیر۲۰ متخصص طب سالمندی در کشور داریم، سوئد برای تنها ۲ میلیون سالمند اکنون هزار نفر متخصص طب سالمندی دارد.

فاجعه بار روانی و اقتصادی با سونامی سالمندی

قاسمی جمعیت شناس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سونامی سالمندی در ایران پیامد‌های فاجعه بار روانی و اقتصادی خواهد داشت افزود: آشیانه خالی و پدیده سالمند رها شده از جمله پیامد‌های سالمندی آتی ایران است، ساختار اقتصاد اولین بخشی است که از سالخوردگی ایران آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اینکه ما به شدت به این گروه نیازمند هستیم تصریح کرد: در طی ۱۲ سال گذشته کمتر از ۲۴ نفر متخصص سالمندی داشتیم لذا بیش از ۲۰۰۰ نفر به متخصص سالمندان نیازمند هستیم، متاسفانه با مشکلات روحی سالمندان روبرو هستیم.

این پژوهشگر و جمعیت شناس اظهار کرد: در ابعاد ملی در ساختار‌های اقتصادی، اجتماعی، پزشکی و سیاسی به دلیل ساختار جمعیت بسیار آسیب خواهیم دید، به این معنی که ساختار اقتصاد اولین ساختاری است که از سالخوردگی جمعیت صدمه می‌بیند و نیروی کار کاهش پیدا می‌کند لذا به نیروی کار خارجی محتاج می‌شویم.

قاسمی با اشاره به اینکه سازمان‌های تامین اجتماعی و سازمان‌های حمایت گر اجتماعی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت افزود: ویژگی منحصر به فرد اغلب کشور‌های توسعه یافته این است که بعد از توسعه یافتگی وارد فاز سالخوردگی جمعیت می‌شوند، ولی کشور ما قبل از اینکه بخواهد این عرصه را تجربه کند وارد پدیده سالخوردگی جمعیت شده و سرعت سالخوردگی جمعیت در کشور ما بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه باید دوره سالمندی فعال را داشته باشیم ادامه داد: در دنیا سند‌های بسیار دقیقی برای سالمندانی که باید در جامعه فعال بمانند وجود دارد، اما در ایران هنوز نهاد متولی نداریم که موضوع را دنبال کند، جمعیت سالمند نیازمند هستند تا جمعیت جوان به آن‌ها خدمات و سرویس بدهند.

این پژوهشگر افزود: امروز می‌گوئیم که باید در حوزه فرزند آوری و در حوزه حمایت از نیازمندی‌های سالمندی فکری شود و ما در هر دوی این‌ها بسیار ناکارآمد بوده ایم و زنگ خطر را امروز باید به صدا در آوریم و فکری به حال این بحران کنیم که به زودی ساختار کشور را به هم خواهد ریخت.

امید به زندگی در کشور ۷۵ سال شده است

شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سالمندی بخشی از زندگی انسان است گفت: از ۶۰ سال به بعد دوره سالمندی اطلاق می‌شود، رسیدن به این سن را باید قدر بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۵ امید به زندگی ما خیلی پایین‌تر از آن چیزی بود که اکنون وجود دارد افزود: الان امید به زندگی در کشور ما ۷۵ سال شده است لذا ۲۰ سال امید به زندگی افزایش یافته است و این نتیجه پیشرفت تکنولوژی و گسترش و رونق خدمات بهداشتی و درمانی است.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نیاز به حمایت جدی از سالمندان داریم و همچنین نیاز به تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای سال‌های آینده داریم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم حرکتی که شروع شده را در پیش بگیریم، دو سال است که سند ملی ابلاغ شده و وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که به دنبال عملیاتی کردن این سند ملی است.

شتی اظهار کرد: در دو سال گذشته جلسات متعددی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشتیم لذا مشکلات در حوزه قانونی، فرایندی و برنامه‌ریزی است امیدوارم در دولت جدید بتوانیم با ادامه مباحثی که داشتیم کار‌های تخصصی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
سالمندی به نسل جدید هم سرایت کرده است وکل ایران را فراگرفته چون با مدیریت خوب مسئولان امید به زندگی از بین رفته است نگران نباشید همانطور که از جوانی جمعیت درسال های فبل استفاده کردید به سالمندی جمعیت هم رسبدگی خواهید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ملیسا
۱۷:۰۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
الان که دارین با کرونا و واکسن کرونا همه رو می کشید، نترسید ما به پیری نمی رسیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا خیلی هم عالی میشه
جمعیت کم بشه یعنی افزایش شغل و نهایتا افزایش درآمد
اینطوری میتونیم کار کنیم، جمع کنیم و از اینجا بریم تا بچه هامون جای خوبی به دنیا بیان و واقعا زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۰۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
روزی که شعار درست کرده بودین: بچه که عمر و نفسه، یکی خوبه دو تا بسه، فکر این روزا بودین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مطمن باشید با این‌اوضاع خراب اقتصادی کسی به ازدواج و فرزند اوری اصلا و ابدا فکرم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۳ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
هر جا ما میریم سونامی میشه
رو صندلی های مدرسه سه نفری نشستیم
نوجوانی
دانشگاه رفتیم سونامی شد
فارغ التحصیل شدیم سونامی بیکاری شد
سالمندی مون هم سونامی میشه حقوق بازنشستگی بهمون نمیتونین بدین
سونامی جای قبر
سونامی دوزخ
Canada
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
وصع اقتصادی را سرسامان بدهید و
برای هر فرزند ماهیانه پول دهید
تا خانواده ها مشکل هزینه اضافی نداشته باشند
ولی باید اموزش تربیت فرزندداری اجباری شود
و همیچین اموزش شوهر داری .زن داری و اشپزی اجباری شود
تا جامعه سالمی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
ایران فط برای جوونها
برای کارمندها هم جهنم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
آره واقعا من که خیلیییییی خسته شدم
امیدوارم زودتر زندگی عادی قبلمونو زندگی کنیم
آموزش مجازی خیلی بیخود و طاقت فرساست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
این نگرانیو کشورایی باید داشته باشن که از جووناشون برای کارها و تولید استفاده میکنن نه ایران که نود درصد جووناش بیکارن. به نظرتون فرقی داره کشور یک میلیون جوان اما بیکار داشته باشه یا مثلا ۲۰ میلیون جوان بیکار؟؟
میدونستید ایران، بعد از آمریکا و ژاپن بیشترین تعداد مهندس رو در جهان داره؟ ولی متاسفانه ایران اصلا از فرصت به این خوبی استفاده نکرد و چندان خبری از تولید و ساخت و ساز نبود و عمر ما مهندسا هم به فنا رفت...
France
ناشناس
۰۶:۳۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
با وضعیت و سیاست های اقتصادی و سربازی زوری و وضعیت استخدام و قوانین دخالتی در ازدواج و تفرقه افکنانه باعث شده تمایل که هیچ ترس از ازدواج باشه! چه رسد به فرزند آوری...وقتی امید بمیرد آینده ای نخواهد ماند...حالا هم که آقایون حتی اختیار واکسنی نامطمئن را از مردم گرفته اند و اجبار... در کشور هر بار به بهانه ای مردم تهدید به قطع خدمات حداقلی میشوند...اگر خانه را ثبت نکنید خدمات نمیگیرید اگر واکسن نزنید اگر سربازی نروید اگر...اگر به نظرتون امیدی به زندگی هست که تداوم بخواهد داشته باشد و فرزند آوری...اگه واقعا دغدغه دارید اینو به گوش سنگین مسئولین برسونید زندگی برامون نزاشتن دست از این کارا بردارن
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۰۶:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
با حرف زدن کاری درست نمی شود.دولت باید سر کیسه رو برا ملت شل کنه .قوانین اکثرا انقباضی و در صدد قفل به اقتصاد بوده اند.مردم امکان رشد اقتصادی ندارند.در حالی که تولید در کشور مشکلات زیادی دارد و خیلی تولید کنندگان به خاک سیاه نشسته اند، مردم را به سمت آن سوق می دهند اما بستر را فراهم نکرده اند و از سوی دیگر همین روش های سنتی درآمدی مانند سکه و زمین و ارز نیز با مالیات و جریمه در حال جمع شدن است .پس مردم چه باید بکنند ؟ آن وضع چاله ی بورس بود این هم مشکل تحریم و گرانی ها.منابع کشور هم که در اختیار مردم نیست.تازه بار دولت هم با وضع مالیات های متعدد و گرانی خدمات دولتی بر دوش ملت افتاده است. مگر با این وضع می توان بفکر فرزند آوری افتاد.افراد خودشان را نمی توانند اداره کنند.سلامتی بسیاری از مردم بسبب فقر در خطر است.سخنرانی کافی است.یک راه بیشتر نیست آن هم افزایش رفاه و معیشت مردم.اگر وضعیت مالی و آینده روشن و مناسب باشد فرزند آوری خود بخود درست می شود و نیازی به تذکر ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خدا رو شکر تعدادی با کرونا از دنیا رفتن و باری از روی دوش حکومت برداشتن، ان شاالله با همین فرمون، حکومت بره جلو باقی هم از گشنگی می میرن و کشور آماده میشه برای ورود ملتهای مظلوم عرب، اونها هم که دست به بچه ساختنشون خوبه و زاد و ولد میکنن مشکلات حل میشه به حول و قوه الهی
Iran (Islamic Republic of)
فرناز
۰۴:۵۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
چرا ازدواج کنم؟۲۵ سالم هست وهنوز دانشگاه هم نرفتم . وضعیت اقتصادی خانواده هم که داغون . با اینکه دخترم هستم باید کار کنم تاهم کمک خرج باشم وهم بتونم یه پولی جمع کنم برم دانشگاه اون وقت برا چی ازدواج کنم ؟برا چی بچه دار بشم که مثل خودم بدبخت بشن ؟؟؟؟ شمانون درست دست ملت نمیدین اون وقت توقع دارین مردم بچه براتون بیارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خوبی اش اینکه بچه‌ها در آینده شغل دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خدا زده دهه 60
هیچی ندید به خودش
نه کار
نه زن
نه مسکن حالا هم پیری
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۰:۵۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
تورم و گرانی و بی عدالتی رو بیارن پایین تا ما بتونیم ازدواج کینم و بچه دار بشیم وقتی همه چی گرونه وضعیت همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
خوب چکار کنیم مسولین دست بکار بشین
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۰۰:۴۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
جوانی که الان ازدواج نکرده چون مسکن ندارد، لبنیات نمی خورد،زندگیش پر از استرس و چه کنم چه کنم است آینده میان سالی و کهنسالی او از الان مشخص است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
من واکسن نمیزنم تا از دست شما مسولین کشور بمیرم راحت بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا درآمده است/با سونامی جمعیت سالخوردگان در کشور روبرو خواهیم شد مسولین سریع دست بکار بشین جمعیت داره رو به پیری می‌ره تا میتونید بچه بیارین تا جمعیت جوان بشه حقوقشو مزایاشون شما میگیرین توقع داریم منه جوان 33 ساله که پول ندارم شغل ندارم زن ندارم بچه بیارم خخخخخخخخ فرزند کمتر جمعیت پیرتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
شما مشگل سربازی وکار جوان هارو حل کنید ببینید آمار ازدواج زاد ولد بالا میره یا نه همیشه نه نمیشه شعار داد
1بار هم که شده عمل کنید با دست خالی که نمیشه کاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
mosafer
۰۰:۲۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مثلا برا کشورجوان و دهه 60 چکار کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
mosafer
۰۰:۲۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مثلا برا کشورجوان و دهه 60 چکار کردین؟
آخرین اخبار