۷۵ درصد ناشنوایان استان همدان شغل ندارند

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی همدان گفت: ۷۵ درصد ناشنوایان استان همدان بیکار یا خانه‌دار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیاوش رهبر، معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی همدان با بیان اینکه تعطیلی مدارس در ایام شیوع کرونا برای ناشنوایان بسیار سخت بود، اظهار داشت: آن‌ها که با زبان اشاره مفاهیم خود را به سمع دیگران می‌رسانند، با وجود ماسک این توان را ندارند و این موضوع بسیار سخت است.

او با بیان اینکه ۳ هزار و ۱۶۷ نفر ناشنوا و کم شنوا در استان وجود دارد، گفت: از این افراد ۳۸ درصد دارای معلولیت خفیف، ۲۴ درصد ناشنوایی متوسط، ۳۳ درصد ناشنوایی شدید و ۳ درصد خیلی شدید و مطلق است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی همدان تعداد ناشنوایان را ۶۰ درصد آقا و ۴۰ درصد خانم دانست و افزود: از این تعداد ۴۶ درصد متاهل و ۵۴ درصد مجرد هستند.

رهبر با اشاره به وضعیت اشتغال ناشنوایان بیان کرد: ۲۵ درصد این افراد شاغل و ۷۵ درصد بیکار و خانه‌دار هستند، همچنین ۴۲ درصد دارای مسکن شخصی و ۵۸ درصد استیجاری یا در خانه پدری هستند.

رهبر با بیان اینکه استان همدان در تعداد ناشنوایان رتبه هفدهم را دارد، بیان کرد: از نظر میزان شیوع در هر ۱۰ هزار نفر، استان یازدهم هستیم.

او ۵۰ درصد ناشنوایی را مسائل ژنتیکی، ۲۵ درصد را عوامل محیطی و ۲۵ درصد را مادرزادی دانست و افزود: غربالگری شنوایی از سن زیر سه ماهگی و ۶ ماهگی در بیمارستان انجام می‌شود و در سن زیر سه ماهگی با کاشت حلزون قابل درمان است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی  همدان اضافه کرد: غربالگری شنوایی کودکان تا ۶ سالگی است که باز قابل درمان و تأثیرگذار است، اما سن که بالاتر برود، مشکلات بیشتر است.

رهبر با بیان اینکه در زمان کرونا مشکلات ناشنوایان مضاعف شده است، گفت: ارتباط گیری ناشنوایان با لب‌خوانی است به طوری که با دست‌ها صحبت می‌کنند و با چشم‌ها می‌شنوند، اما چون همه ماسک دارند وضعیت سخت و باعث تنش روحی و روانی شده است.

رهبر، معلولیت ناشنوایی را از مظلوم‌ترین معلولیت‌ها برشمرد و گفت: خواسته جدی معلولان ترویج زبان اشاره و دسترسی به مترجم زبان اشاره است تا بتوانند ارتباط‌گیری داشته باشند.

او با تأکید بر اینکه تربیت مترجم ناشنوایان در اولویت ماست گفت: سال گذشته ۲۲ هزار و ۹۱ نفر و امسال ۵ هزار کودک غربالگری شنوایی شدند که کشور ما جزو برترین‌های غربالگری شنوایی است.

انتهای پیام/د

برچسب ها: بهزیستی ، ناشنوایان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.