آغاز هفته جهانی فضا با شعار زنان در فضا

دبير ستاد برگزارى هفته جهانى فضا گفت: هفته جهانی فضا که از ۱۲ تا ۱۸ مهر ادامه دارد با شعار هفته جهانی فضا، فردا آغاز می شود.

سعید قربانی مدیر کل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبير ستاد برگزارى هفته جهانى فضا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هفته جهانی فضا اظهار کرد:  اهمیت هفته جهانی فضا که از تاریخ ۴ تا ۱۰ اکتبر هر سال میلادی گرامی داشته می‌شود بر فعالان این حوزه پوشیده نیست. این هفته به لحاظ فاصله زیادی که با ملاحظات سیاسی و امنیتی دارد مهد برون داد ذکاوت‌های ترویجی فضا پایه است.

دبير ستاد برگزارى هفته جهانى فضا ادامه داد: هدف و رویکرد در برنامه‌های این هفته چیزی نیست جز ارتقا سطح آگاهی عمومی نسبت به خدمات کاربردی فضایی و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و خلاقیت‌های انگیزشی برای کاربرد‌های خدمات ماهواره‌ای مهم در حوزه‌های شهروندی. یعنی رویکردی که موجب آشنایی و علاقه مندی و امید در لایه‌های مختلف جامعه مخصوصا نوجوان و جوان می‌شود.

او افزود: امسال دبیرخانه هفته جهانی فضا شعار " زنان در فضا" را برای محوریت برنامه‌ها اعلام کرده است. بدون تردید زنان در همه کشور‌های فعال در حوزه فضا اثرگذاری قابل توجهی در پروژه‌های مهم داشته و دارند. در جمهوری اسلامی ایران نیز بانوان دانشمند و متخصص همواره حضور جدی و پررنگ در بخش آموزشی، پژوهشی و اجرایی فضایی داشته و دارند. دفتر تاریخچه فضایی کشور از پیمایش لبه فناوری تا خدمات فنی و مهندسی، طراحی و تولید ماهواره ها، کسب وکارهافضا پایه، راه اندازی استارتاپ ها مملو از نام زنان موفقی است که در عرصه پیشبرد اهداف توسعه‌ای خوش درخشیده اند.

قربانی بیان کرد: سازمان فضایی ایران هم مطابق روال هر سال با انجام سه مقدمه ۱- طراحی پوستر بومی حاوی شعار جهانی، ۲- نام گذاری هفت روز این هفته به تفکیک متناسب با جریان‌های مهم روز در حوزه فضا و ۳- فراخوان جلب مشارکت عمومی وخصوصی به منظور استفاده حداکثری از بخش‌های مختلف مرتبط در کشور به استقبال هفته جهانی فضا که از ۱۲ مهر آغاز و تا ۱۸ مهر ادامه دارد رفته است.

او با اشاره به برنامه های سازمان فضایی ایران برای هفته جهانی فضا ادامه داد: برنامه‌های سازمان در این هفته شامل پخش زنده رصد خورشید، پخش زنده رصد زحل مشتری، برگزاری وبینارها، نشست‌های تخصصی با موضوعاتی از قبیل نقش زنان در صنعت فضایی- عکاسی اعماق آسمان-نجوم، علم وهنرچالش‌های حقوقی با ابر منظومه ها، مسابقات، برنامه‌های آموزشی متنوع و نیز گفتگو‌های مجازی با نقش آفرینان حوزه فضایی خارج از کشور و بسیاری برنامه‌های عمومی و تخصصی دیگر است.

دبیر خانه شورای عالی فضایی و دبير ستاد برگزارى هفته جهانى فضا روز‌های نام گذاری شده هفته جهانی فضا را به این شرح اعلام کرد:
روز اول- ۱۲ مهر - زنان در صنعت فضایی
روز دوم ۱۳ مهر - مشاهده زمین از آسمان
روز سوم ۱۴ مهر – کارآفرینی واشتغال در حوزه فضایی
روز چهارم ۱۵ مهر – نجوم واکتشافات فضایی، علم و هنر
روز پنجم ۱۶ مهر – اقامتگاه‌های آینده و گردشگری فضایی
روز ششم ۱۷ مهر – حقوق نوین فضایی
روز هفتم ۱۸ مهر – نسل چهارم فضا، پیوند فناوری‌های نوین

قربانی گفت: دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مرتبط، ادارات کل استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف، شرکت‌ها و استارتاپ ها، دانشمندان و اساتید و پژوهشگران، مجموعه‌های نجومی کشور، کسب وکار‌های دانش بنیان، جوانان و نوجوانان علاقه‌مند و بسیاری از نهاد‌ها و واحد‌های مختلف با انگیزه‌ای وافر امسال هم مانند سال‌های قبل از برگزاری برنامه‌های ترویجی در این هفته استقبال نموده اند.

او در پایان تصریح کرد: بدین وسیله از کلیه فعالان عرصه فضایی کشور که برای این هفته برنامه تدوین و آماده کرده اند تقاضا می شود عناوین برنامه های خود را با نام خودشان در پرتال سازمان فضایی ایران به آدرس www.isa.ir در بخش هفته جهانی فضا ثبت کنند تا در انتها بتوانیم گزارش جامع وکاملی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه جهانی هفته فضا ارسال کنیم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
زنان بشینن ته خونه همه مشکلات حل میشه اععم از بیکاری و غیره
آخرین اخبار