کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در یزد

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی نقش مهم و اساسی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ، فاتحی نیا، مدیر کل دامپزشکی استان یزد، با اشاره به اینکه دامپزشکی با کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی نقش مهم و اساسی در کاهش هزینه‌های درمانی دارد، گفت: با توجه به شناسایی ۸۲۳ عامل بیماری که بخش قابل ملاحظه آن‌ها بیماری‌های مشترک دام و انسان است، نظارت بهداشتی کارشناسان دامپزشکی از مزارع پرورش دام تا مرحله کشتارگاه، بسته بندی و توزیع در مراکز عرضه، به طور مستمر و شبانه روزی در حال انجام است تا هدف  تامین امنیت غذایی اجرا شود.

او افزود: تست‌های انجام شده بر روی دام‌های استان یزد از مهر ماه ۱۳۹۹ تاکنون شامل ۲۸۲ هزار و ۶۵۲ مورد تب مالت برای دام‌های سنگین و دو هزار و ۴۹۰ مورد برای دام‌های سبک، انجام تست سل بر روی ۱۱۲ هزار و ۳۷۷ راس دام سبک و سنگین و پنج هزار و ۱۶۲ مورد تست مشمشه برای اسب‌های استان است.

فاتحی نیا گفت: واکسیناسیون ۹۴ هزار و ۷۴۶ راس دام سنگین در برابر تب برفکی، ۳۱۱ هزار و ۱۲۳ راس دام سبک در برابر آبله، ۶ هزار و ۳۵۶ راس دام ضد بیماری شاربن همچنین واکسیناسیون ۶۳۱ هزار و ۸۳۹ راس دام سبک در مقابل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که آسیب جدی برای حیات وحش محسوب می‌شود، انجام گرفته است.

او تصریح کرد: بخشی از واکسیناسیون  یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی در روستا‌های استان ضد بیماری نیوکاسل در استان یزد انجام شده است.

او با اشاره به اینکه  ۴۳۱ هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه تخمگذار، ۹۲ هزار و ۸۰۰ بوقلمون و بقیه ماکیان در استان یزد وجود دارد، گفت: میزان جوجه ریزی مرغ تخم گذار تجارتی ۳۲۶ هزار و ۶۵۹ قطعه، مادر گوشتی ۴۲ هزار و ۵۶۰ قطعه و نیمچه گوشتی ۱۴ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۲۰ قطعه است و این جوجه ریزی به طور کامل تحت نظارت دامپزشکی قرار دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار کرد: تعداد ۲۴ مرکز فعال جمع آوری شیر با توانایی جمع آوری ۴۱۰ هزار تن شیر روزانه و تولید روزانه ۸۸ تن تخم مرغ که در سال مقدار ۳۲ هزار و ۱۲۰ تن تخم مرغ است که با نظارت دامپزشکی صورت می‌گیرد تا فرآورده سالم وارد و خارج این مجموعه شود.

او گفت: سامانه آنلاین نظارت بر بهداشت عمومی راه اندازی و بهره برداری شده است و  یک هزار و ۹۳۸ واحد در این سامانه ثبت شده است و از مهر ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون با انجام بیش از ۶۰۰ مورد بازدید، نمونه برداری و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه گام مهمی برای نظارت و کنترل فرآورده‌های خام دامی برداشته شده که نتیجه آن واردات ۲۶۲۷ تن گوشت قرمز و ۹۸ تن پشم گوسفندی در سال ۱۳۹۹ است.

او با اشاره به کنترل بیماری تب کریمه کنگو گفت: همه کشتارگاه‌های استان یزد دارای پیش سرد هستند و پیش سرد گذاری کامل لاشه‌ها برای مقابله با بیماری مشترک تب کریمه کنگو اجرایی شده است و تلفات انسانی نداشته است.

فاتحی گفت: استان یزد در زمینه بیماری‌های مشترک شرایط خوبی دارد و در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش آمار ابتلا به تب مالت انسانی در استان یزد وجود داشته که تعداد مبتلایان از ۱۴۴ نفر به ۱۱۴ نفر رسید.

فاتحی بیان کرد: خشکسالی‌ها و کمبود غذا در حیات وحش باعث می‌شود حیوانات به حاشیه شهر‌ها بیایند و به علت درگیری سگ‌های ولگرد با این حیوانات بیماری هاری از حیات وحش به جامعه منتقل می‌شود، اما این بیماری تا حد زیادی کنترل شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار