باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

تجاری سازی، علم سودآور در صنعت پرورش اسب کشور

تحقیق و پژوهش زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و لازمه هر نوع پیشرفت است و ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی و پژوهش‌های کاربردی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تحقیق و پژوهش به عنوان زیرمجموعه‌ای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات است و اساساً هر جامعه‌ای برای برنامه ریزی در سطح خرد وکلان و گذار موفقیت آمیز از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانایی محور و دانش پایه، ناگزیر از ساماندهی و مدیریت کارآمد و اثربخش امور پژوهشی است و لازمه هر نوع پیشرفت و توسعه‌ای، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی و پژوهش‌های کاربردی دارد.

با توجه به رشد روز افزون پژوهش و نوآوری در صنعت دامپروری کشور و به منظور ارائه دستاورد‌های جدید و ایجاد تعامل بین محققین و فعالان این صنعت، همکاری با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های اجرایی در محور‌های تغذیه، فیزیولوژی، ژنتیک و اصلاح نژاد و روش‌های نوین پرورش دام امری ضروری است.

صنعت دامپروری

قابلیت‌های بالقوه دام و دامپروری مانند وجود ذخایر ژنتیکی بسیار متنوع، تنوع اقلیمی، گیاهان مرتعی و امکان رشد و ارتقای توان تولیدی و ژنتیکی دام‌های بومی کشور، وجود دانش فنی و پتانسیل عظیم نیروی انسانی متخصص، وجود مراکز پژوهشی و آموزشی تحقیقاتی در کشور به همراه سایر ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی ایران، امکان تولید غذا و ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت فعلی کشور را همراه با حفظ و افزایش بهره وری نژاد‌های برتر دام، فراهم می‌آورد.


بیشتر بخوانید


موفقیت پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب

دستاورد اخیر پژوهشگران چهارمحال و بختیاری در قالب یک طرح پژوهشی آزمایشی، از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده است.

پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد

پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را به منظور افزایش سطح دانش فناوری زیستی تولید مثل دام و توسعه زیست فناوری و اهمیت این دانش به عنوان یکی از مهم‌ترین محور‌های توسعه علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور و نیز با توجه به گستردگی اقلیمی و جغرافیائی و تنوع منابع طبیعی و بعضی منحصر بفرد الگوی ژنتیکی گونه‌های گیاهی و حیوانی در کشور، آغاز کرد.

ناصر شمس رئیس پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد با اشاره به دستاورد‌ها و جایگاه ویژه این پژوهشکده در سطح کشور گفت: دستاورد اخیر پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در قالب یک طرح پژوهشی آزمایشی (پایلوت)، از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده است.

تجاری سازی علم سودآور در صنعت پرورش اسب کشور

او افزود: در این طرح تحقیقاتی پس از اقدامات اولیه همچون همزمان سازی دوره فلحی مادیان دهنده و گیرنده و همچنین تلقیح مادیان دهنده و تعیین زمان تخمک‌گذاری هر دو مادیان، جنین جداسازی شده به رحم مادیان گیرنده منتقل شد.

شمس اضافه کرد: با استفاده از این فناوری، می‌توان پیش از آبستن شدن یک مادیان ارزشمند، اقدام به اخذ جنین و انتقال به مادیان‌های گیرنده نمود و از این طریق تعداد کُرّه‌های قابل تولید از یک مادیان ارزشمند را افزایش داد.

تجاره رئیس هیئت سوارکاری چهارمحال و بختیاری قیمت اسب‌های نژاد برتر را بالای یک میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اسب‌ها با نژاد‌های مختلف عرب، دره شوری و... وجود دارد.

اسب‌ها با نژاد‌های مختلف

او افزود: صنعتت پرورش اسب از جمله مشاغل پرهزینه می‌باشد و هم اکنون ۱۳ باشگاه اسب سواری در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

توسعه جمعیت ممتاز دامی کشور و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی جامعه از دیگر اهداف تجاری سازی این فناوری به شمار می رود.

ساخت تمامی تجهیزات و مواد مورد نیاز به دست محققان شهرکردی

نجمه داوودیان دکترای تخصصی مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام در این باره گفت: تمامی محلول‌ها و لوازم مصرفی در انجام این طرح در پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد ساخته شده است و نیازی به واردات نیست.

نجمه داوودیان دکترای تخصصی مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام

او تولید، انجماد و انتقال جنین در گاو، فناوری انجماد اسپرم نریان، تولید آزمایشگاهی، انجماد و انتقال جنین در گوسفند و بز، تعیین جنسیت جنین اسب با استفاده از DNA آزاد جنینی در خون مادر و انجماد اسپرم و تلقیح مصنوعی در گوسفند را مهمترین فناوری‌های تجاری سازی شده و یا در حال تجاری سازی در این پژوهشکده دانست.

تولد اولین بره‌های حاصل از انتقال جنین‌های آزمایشگاهی در گوسفند به روش لاپاروسکوپی

ابراهیم احمدی دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی اضافه کرد: در ابتدای تیرماه سال جاری نیز پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان «بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران» موفق به تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏ های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ ها به روش لاپاروسکوپی شدند که حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.

ابراهیم احمدی دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی

او از تولد اولین بره‌های حاصل از انتقال جنین‌های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده‌ها به روش لاپاروسکوپی در دانشگاه شهرکرد خبر داد و گفت: اولین تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏ های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ها به روش لاپاروسکوپی مربوط به طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان " بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران" انجام شد و حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.

احمدی ادامه داد: در این طرح ابتدا با استفاده از سیدر، سیکل فحلی میش‌های گیرنده همزمان سازی و به صورت موازی و با استفاده از تخمدان‌های میش‌های کشتار شده در کشتارگاه، در آزمایشگاه اقدام به تولید جنین شد. سپس جنین‌ها در مرحله بلاستوسیست و با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی به رحم میش‌های گیرنده منتقل شدند .

او با اشاره به اینکه در مطالعات دیگر نرخ آبستنی ۴۰ تا ۵۵ درصد به عنوان نرخ بهینه آبستنی متعاقب انتقال جنین در گوسفند گزارش شده است افزود: نرخ به دست آمده در این مطالعه کاملا قابل قبول بوده و نشانگر بهینه بودن تمامی مراحل کار شامل تولید آزمایشگاهی جنین، همزمان سازی و مدیریت گیرنده‌ها و انتقال جنین است.

افزایش میزان دوقلوزایی در نژاد‌هایی که میزان دوقلوزایی در آن‏ها اندک است از مزایای مهم این فناوری است.احمدی این دستاورد را در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد عنوان کرد.

بومی و بهینه سازی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های تولید مثلی دام

حسن نظری دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی نیز ادامه داد: این مرکز تاکنون توانسته به طیف گسترده‌ای از فناوری‌های تولید مثلی دام در کشور دست یابد و آن‌ها را بومی سازی و بهینه سازی کند.

حسن نظری دکترای تخصصی فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی

او تولید آزمایشگاهی جنین‌های گاو، انجماد جنین، تولید جنین‌های شبیه سازی شده گوسفند و گاو، نمونه برداری  از جنین‌های گوسفند و گاو در مراحل اولیه، انجماد تخمک، تعیین جنسیت جنین با استفاده از DNA‌ خون مادری، انجماد اسپرم اسب‌های اصیل ایرانی، سگ، گاو و گوسفند به منظور ارائه خدمات در صنعت اسب و صادرات، انتقال جنین به روش لاپاروسکوپی در گوسفند، تولید جنین به روش سوپراوولاسیون در گاو، فرموله نمودن و ساخت محلول‌های فلاشینگ رحمی، محیط‌های کشت و نگهداری جنین و محلول‌های انجماد جنین با هدف قطع وابستگی به خارج از کشور، ساخت لوازم یکبار مصرف تولید جنین به روش سوپراوولاسیون با هدف قطع وابستگی به خارج کشور، فرموله نمودن و ساخت رقیق کننده‌های نگهداری و حمل اسپرم نریان در حالت سرد و رقیق کننده‌های انجماد اسپرم نریان را از مهمترین دستاورد‌های این مرکز برشمرد.

واردات حیوانات با نژادهای اصیل و برتر صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از این فناوری می تواند در حفظ و گسترش یک نژاد برتر دام (گاو، گوسفند، اسب، سگ و ... ) نقش مؤثری ایفا کند.

تولید جنین‌های شبیه سازی شده گوسفند

در حال حاضر تأمین امنیت غذایی یکی از مهمترین چالش‌های جوامع بشری محسوب می‌شود و استفاده حداکثری از منابع و توانمندی‌های داخلی به منظور تأمین مایحتاج مورد نیاز کشور‌ها به عنوان اهرمی قدرتمند و محور توسعه پایدار تلقی می‌شود.

متخصصین علوم دامی و حوزه‌های تخصصی مرتبط با آن در قالب تشکل‌های علمی در جهت ارتقا و توسعه فعالیت‌های مرتبط با پرورش، اصلاح نژاد دام، طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و برای افزایش خوداتکایی و صادرات محصولات دامی و کسب سهم مناسب در بازار جهانی در خدمت به کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و می‌توانند به صورت مؤثری یاری گر دولت در راستای پیاده سازی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی از جمله "تولید انواع نهاده‌ها و عوامل تولید وارداتی، توسعه کشاورزی قراردادی از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی (با محوریت تشکل‌های بخش) باشند.

گزارش از زهرا خدابنده شهرکی

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.