پادکست تیزبین؛

از پیشنهاد برای ایجاد صندوق پولی در افغانستان تا از سرگیری حملات هوایی آمریکا بر خاک این کشور

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

ایجاد صندوقی برای پرداخت حقوق کارمندان

در پی خبرها از کمک های جامعه ملل به به افغانستان، ین اگلند رییس شورای نماینده گان ناروی در نامه از سرمنشی/ دبیرکل ملل متحد و بانک جهانی خواسته است به نسبت بی‌اعتمادی که بین گروه طالبان و جامعه ملل وجود دارد بخاطر پرداخت معاشات کارمندان باید یک صندوق پولی که مدیریت آنرا جامعه ملل داشته باشد ایجاد شود. این در حالیست که کارمندان در دولت موقت طالبان از پرداخت نشدن معاش شان شکایت دارند. با این وجود طالبان همچنان اعلام کرده بود که معاشات 5 وزارت خانه به صورت کامل پرداخت شده است.

روسیه: تنش طالبان و تاجیکستان به صورت مسالمت آمیز حل شود

با تنش های ایجاد شده بین گروه طالبان و کشور تاجکستان بخاطر ایجاد تهدید بر هم دیگر روسیه از هر دو طرف خواسته تامساله را مسالمت آمیز حل کنند. طالبان تاجیکستان را بر مداخله در افغانستان متهم کرده و گفته است که در نقطه مرزی، نیرو مستقر کرده است. با این حال این کشور چندین بار بر حکومت همه شمول در افغانستان نیز تاکید کرده گفته بود که همه اقوام هم از فارسی زبان وهم زبان ها واقوام دیگر باید در حکومت شامل باشد. تاجکستان یکی از کشور های مشترک منافع روسیه است که با افغانستان بیش از 1500 کیلو متر مرز مشترک دارد.

زخمی شدن 2 عضو طالبان در انفجار ماین در چاریکار 

نیروهای طالبان در چاریکار پروان هدف ماین قرار گرفتند. در این انفجار 2 تن از طالبان زخم برداشته اند. گفته میشود این اولین حمله در ولایت پروان بوده که به نیروهای طالبان صورت گرفته است پروان مسیر ولایات شمالی کشور از جمله پنجشیر است. با این حال نیروهای خیزش مردمی چندی قبل از رویکرد جدیدی جنگ علیه طالبان گزارش داده بودند.

دیده بان حقوق بشر: طالبان آزادی رسانه ها در افغانستان را محدود کرده است

دیده بان حقوق بشر میگوید: طالبان آزادی رسانه ها در افغانستان را محدود کرده است ایجاد لیست مشخص برای فعالیت رسانه ها باعث سانسور در گزارش ها شده است. بعد از تسلط طالبان بیش از 153 در این کشور از فعالیت باز مانده اند. با این حال طالبان در زمان به دست گرفتن قدرت گفته بود همه رسانه ها آزاد باقی خواهد ماند گزارش ها نشان میدهد که افغانستان رتبه 122 را در بین 180 کشور در شاخص آزادی رسانه ها دارد.

ممنوعیت رانندگی زنان توسط طالبان

در پی وضع محدودیت ها برای زنان در افغانستان این بار مقرره جدید که در آن رانندگی زنان در جاده ها منع شده اند توسط طالبان ایجاد شده است. گزارش ها میرساند که این محدودیت از سوی مقامات طالبان در ولایت هرات وضع شده و به اجرا درخواهد آمد .با این وجود همچنان از وضع محدویت استفاده گوشی های هوشمند برای زنان در ولایت کاپیسا نیز گزارش شده بود. با این حال زنان هنوز هم در کابل و بسا نقاط کشور همچنان به مظاهرات خود دادمه داده اند.

پنتاگون: برای جلوگیری از نفوذ القاعده در افغانستان حملات هوایی در این کشور را آغاز می کنیم

پنتاگون اعلام کرده است که برای جلوگیری از نفوذ القاعده در افغانستان قصد دارد حملات هوایی خود را در این کشور آغاز کنند. با این حال طالبان چندی قبل از نقض حریم هوایی این کشور توسط آمریکا انتقاد کرده بود . و گفته بود که به هیچ کشور اجازه مداخله به و تجاوز به حریم هوایی افغانستان را نخواهد داد. درپی این موضوع گروه طالبان از کشف چندین دیپو اسلحه های سنگین و پرزه جات تانک‌ها در افغانستان خبر داده اند. این گروه افزده است که این اسلحه ها به صورت پنهانی از دید نیروهای افغانستان نگهداری میشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.