دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از مشخص شدن میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور تا ممنوعیت پذیرش نودانشجویان در خوابگاه‌ها

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «شهریه دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد»، «منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم»، «چرا استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش کشور وجود ندارد؟»، «دانشجویان جامانده از واکسن می‌توانند به دانشگاه مراجعه کنند»، «ورود به آموزش های مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب است»، «دانشگاه پیام نور در تمامی زمینه‌ها از پتانسیل کشور استفاده می‌کند»، «روح مهارت در آموزش‌های دانشگاهی زنده نیست»، «اختلاف بین درآمد مشاغل باعث بی علاقگی محصلان به سمت برخی رشته‌ها می‌شود»، «میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد»، «ثبت نام نودانشجویان کارشناسی در دانشگاه شریف از ۸ مهر آغاز می شود»، «پذیرش نودانشجویان در خوابگاه‌ها ممنوع شد»، «چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست» همراه بود. 

شهریه دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد

روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس  میزان و نحوه پرداخت شهریه تحصیلی مقطع دکتری ورودی‌های سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد، بر این اساس، پذیرفته شدگان دوره‌های نوبت دوم (رشته‌های غیر علوم پزشکی) و ظرفیت مازاد (دانشکده علوم پزشکی) مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس در هر نیمسال تحصیلی باید به میزان ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره را پرداخت کنند و به منظور رفاه حال دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، ۳۵ درصد شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی و در هنگام ثبت نام غیر حضوری پرداخت شده و الباقی شهریه نیمسال دانشگاه تربیت مدرس، ، بعد از ثبت نام نهایی و انتخاب واحد بصورت الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری از دانشجویان اخذ می‌گردد.

بنا بر اعلام دانشگاه تربیت مدرس، کلیه پذیرفته شدگان مکلفند در هنگام ثبت نام حضوری یک فقره چک معتبر و بدون تاریخ به میزان شهریه یک نیمسال ( ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره ) را نزد حسابداری معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس به ودیعه بسپارند. برای رشته گرایش دانشکده‌های علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد و حقوق مبلغ ۹۸۱ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۲۵ ریال،رشته گرایش دانشکده‌های علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و هنر مبلغ ۱۶۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۵۳ ریال و رشته گرایش دانشکده علوم پزشکی مبلغ ۵۷۰ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۷۴ ریال ( شهریه دروس جبرانی،پیشنیاز، مردودی ، حذف پزشکی ، حذف اضطراری و نظایر آن) شهریه تعیین شده است.

گفته شده، شهریه مصوب دکتری، برای ۸ نیمسال تحصیلی بوده و شهریه مازاد بر ۸ نیمسال به صورت روز شمار محاسبه و از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس دریافت خواهد شد.

دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان اعلام کرده که شهریه دریافتی در صورت انصراف دانشجو به هیچ وجه مسترد نخواهد شد .

متقاضیان دوره‌های پردیس دانشگاهی و دانشجویان بین الملل (غیرایرانی) دکتری آموزشی - پژوهشی کلیه دانشکده‌ها( به‌ جز دانشکده علوم پزشکی) این دانشگاه نیز در هر نیمسال تحصیلی باید به میزان ۱۲.۵ درصد از شهریه کل دوره را پرداخت نمایند و به منظور رفاه حال دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، ۳۵ درصد شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع آموزشی گلستان این دانشگاه و در هنگام ثبت نام غیر حضوری پرداخت می‌گردد. همچنین، الباقی شهریه نیمسال دانشگاه تربیت مدرس، ، بعد از ثبت نام نهایی و انتخاب واحد بصورت الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری از دانشجویان اخذ می‌گردد.

منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم

عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که سوم مهر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور گذشته است.

او افزود: بسیاری از استادان، دانشجویان و کادر آموزش به دلیل کرونا فوت کرده اند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰ انتظار توسعه و تعالی جامعه با هدف سلامت است.

عاملی تصریح کرد: در ایام کرونا آموزش به فضای مجازی منتقل شد. ظرفیت فضای مجازی فراگیر، شبکه‌ای و اوج علم در دنیا محصول کار گروهی شد. استفاده از منابع انبوه در کشور و همکاری علمی ایجاد شده است. فضای مجازی ظرفیت بزرگی دارد، دکتر زلفی گل از تغییرات استقبال می‌کنند و دو فضایی کردن آموزش و فناوری باید در اولویت قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمرانی در دو فضای بسیاری از داده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. تفکر دیجیتال یک ظرفیت همگانی است، اصلاح تفکر از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری می‌شود. ما نیازمند مدل حکمرانی جدید با هدف مشخص هستیم.

عاملی تاکید کرد:در ایجاد عدالت هوشمند، سیستم در استقرار عدالت کمک کننده است. امیدواریم بتوانیم منابع انسانی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم.

به گفته او دانشگاه نیازمند یک فضای اطمینان بخش است. دانشگاه مرجعیت نخبگانی را بر عهده داشته و تفکیک علم لزومی ندارد، چون علم راهگشای بشریت است.

چرا استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش کشور وجود ندارد؟

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش استعدادیابی و مهارت آموزی در سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: مهارت آموزی در سیستم آموزشی به خصوص آمورش عالی کشور نقش کمرنگی دارد.

او افزود: دوره‌های مهارت آموزی، کارو دانش و فنی و حرفه‌ای حتی در آموزش پرورش هم دیده می‌شوند، اما واقعیت این است که استعداد یابی و مهارت آموزی مطابق جمعیت دانش آموزی و دانشجویی کشور آمار درخشانی ندارد.

مهدی تصریح کرد: والدین دانش آموزان و دانشجویان به علت فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده تحصیل را به عنوان یک اشتغال پشت میز و با منزلت اجتماعی بالا می‌دانند. برای مثال، آن‌ها معتقد هستند که اگر فرزندانشان درس نخوانند دیگر موفق نخواهند شد و به سمت و سوی فعالیت‌های کم شان در جامعه خواهند رفت که این امر باوری غلط است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: لفظ فارغ التحصیلی مهندس و دکتری از بهترین دانشگاه‌های کشور متاسفانه ذهن والدین را به خود مشغول کرده و همین عامل باعث شده تا دانش آموزان و دانشجویان آنطور که باید به تحصیل و مشاغل بااهمیت دیگر فکر نکنند و به اینصورت استعدادهایشان به راحتی تلف شود.

مهدی گفت: علاقه به مهارت آموزی در بین دانش آموزان و دانشجویان کمرنگ شده؛ بنابراین آن‌ها همواره در رقابت با هم سالان خود هستند و تنها معدل و نمره را ملاک موفقیت و شغل مناسب می‌دانند.

او با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: جامعه به تعداد زیادی انسان پشت میز احتیاج ندارد؛ بنابراین افراد نباید بعد از فارغ التحصیلی به دنبال مشاغل با درآمد بالا باشند؛ چرا که این طرز تفکر آسیب زیادی را به آن‌ها وارد خواهد کرد. در نتیجه، فرهنگ تلاش و پشتکار و اقتصاد کشور هم با ادامه یافتن این روش کمرنگ‌تر خواهد شد.

مهدی اضافه کرد: مشاغل قدیمی که در روستا‌ها حائز اهمیت بودند به مرور با بی اهمیتی افراد به سرعت کمرنگ شدند؛ بنابراین این روش به اقتصاد، جامعه، خانواده و خود فرد آسیب می‌زند؛ بنابراین باید تلاش شود تا در سطح کلان و آموزش پرورش و آموزش عالی و مراجع فرهنگی کشور مانند، مجلس، قوه قضائیه و ... فرهنگ مناسبی شکل بگیرد.

دانشجویان جامانده از واکسن می‌توانند به دانشگاه مراجعه کنند

احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد اعضای جامعه دانشگاهی امیرکبیر اظهار کرد: استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود ۵۵۰ نفر هستند که برخی‌ها بازنشست می‌شوند و برخی دیگر جذب خواهند شد.

او افزود: دانشگاه‌های قدیمی همواره با بازنشستگی استادان مواجه هستند، هر چند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر از خدمات آن‌ها بعد از بازنشستگی استفاده می‌کند، ولی ما حدود ۵۵۰ استاد دانشگاه داریم که در دانشگاه‌های صنعتی کشور بیشترین تعداد است.

معتمدی تصریح کرد: پیک دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر است، ولی معمولا دانشگاه‌ها در مهرماه بیشترین تعداد دانشجو را دارند که به تدریج بعد از فارغ التحصیلی این تعداد کاهش پیدا می‌کنند که در میان دانشگاه‌های صنعتی هم بیشترین تعداد دانشجو را پذیرش می‌کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تقریبا نسبت ۵۰، ۵۰ میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی وجود دارد که این موضوع با توجه به شرایط سازمان سنجش در پذیرش دانشجو مقداری کم یا زیاد می‌شود، اما همواره سعی کرده ایم تا تناسب را حفظ و رعایت کنیم.

معتمدی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای پذیرش حدود ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ نفر هستند.

او درباره نحوه ارائه خدمات تغذیه به دانشجویان در دوران کرونا اظهار کرد: دانشجویانی که برای شرکت در کلاس‌ها و واحد‌های عملی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور می‌یابند تغذیه خود را به شیونه بسته بندی شده و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دوران کرونا تحویل خواهند گرفت.

ورود به آموزش های مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب است

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آموزش های مهارتی اظهار کرد: ورود به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی یک دفعه‌ای امکان پذیر نیست، بلکه فرایندی را طلبد می‌کند که از شروع یا ورود در سیستم‌های رسمی یا آموزشی امکان پذیر خواهد بود.

او افزود: اگر بخواهیم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای همواره مورد توجه قرار گیرد و شاهد جذب جوانان بیشتری به آموزش‌های مهارتی باشیم، این موضوع وابسته به دوره‌های قبل از خود است، طبیعی است که بخشی از این نگرش‌ها و علاقه مندی‌ها به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید در سال‌های اولیه رشد کودگان قرار گیرد.

صالحی عمران تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خانواده رشد می‌کند و بخشی دیگر در آموزش و پرورش عمومی به خصوص ۶ سال ابتدایی است که در آن فرهنگ کار و فرهنگ آموزش فنی و حرفه‌ای خواهد بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: هر کدام از جوانان بعد از فارغ التحصیلی باید وارد حرفه و کار و شغل شوند که در اینصورت لازم است تا محتوا‌های درسی، روش‌های آموزش، فرهنگ مدرسه، روابط موجود در مدرسه بتوانند زمینه، تبلیغات، آموزش‌ها و گرایش‌های لازم را در دانش آموزان ایجاد کنند.

صالحی عمران گفت: این امر و پدیده را شاید به هدایت تحصیلی مربوط بدانیم، بنابراین ورود به آموزش عالی و مهارتی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب در آموزش و پرورش است که بخشی در خانواده و بخشی دیگر در نظام آموزش عمومی بایستی صورت گیرد تا شاهد علاقه جوانان زیادی به آموزش‌های مهارتی باشیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در راستای آمایش آموزش عالی مطرح است، رجوع آموزش عالی مهارتی است که می‌تواند سیستم آموزش عالی کشور را درست کند.

صالحی عمران ادامه داد: حدود ۵۰ درصد دانشگاه‌های آلمان و ۶۴ درصد دانشگاه‌ها فنلاند و اتریش و سوئیس مهارتی هستند و بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد دانشجویان را جمعیت آن کشور‌ها تشکیل می‌دهند که وارد رشته‌های مهارتی می‌شوند.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورزش‌های دانشگاهی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور به علت گستردگی در تمامی زمینه‌ها مانند: تربیت بدنی و ورزش توانسته از همه پتانسیل‌های کشور استفاده کند.

او افزود: دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی کشور، ورزش عمومی و همگانی را در تمامی واحد‌ها و مراکز خود در سراسر کشور ارتقا می‌دهد.

زمانی تصریح کرد: ارتقای ورزش‌های قهرمانی را در دستور کار قرار داریم و گفتنی است توفیقات بسیار خوبی را در سطح استان‌ها و ملی و بین المللی کسب کرده ایم، به عنوان مثال آخرین رویداد کسب مدال نقره از سوی یکی از دانشجویان شهرستانی دانشگاه پیام نور در المپیک ۲۰۲۰ بود که بسیار مایه افتخار است.

روح مهارت در آموزش‌های دانشگاهی زنده نیست

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر آموزش‌های مهارتی بر اشتغال اظهار کرد: نظام آموزش عالی و آموزش پرورش کشور به رقم اینکه طی دهه‌های اخیر از نظر کمی و حتی در ابعاد کیفی پیشرفت داشته اند، اما با ضعف‌های جدی مواجه شده اند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نظام آموزش عالی و آموزش پرورش این است که روح زندگی و مهارت و کاربرد در آموزش‌های دانشگاهی کشور زنده نیست.

اعرافی تصریح کرد: علم وقتی ارزش پیدا می‌کند که از مشکلات خانواده و جامعه کم کند و توانمندی آن‌ها را افزایش دهد؛ بنابراین به این مقوله باید در تمامی رشته ها، برنامه‌های دانشگاه ها، حوزه‌ها و آموزش پرورش توجه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت ویژه می‌تواند تحولات گسترده و بزرگی را در حوزه آموزش عالی رقم بزند. خوشبختانه رشته‌های این دانشگاه افزایش یافته و دانش آموختگان آن تجربه‌های زیادی آموخته اند.

اختلاف بین درآمد مشاغل باعث بی علاقگی محصلان به سمت برخی رشته‌ها می‌شود

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استعداد یابی دانش آموزان و دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه اظهار کرد: شرایط کاری و ظرفیت پذیرش‌ها باعث می‌شود تا محصلان به سمت و سوی رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند جذب نشوند.

او افزود: پرتقاضا بودن برخی رشته‌ها و کمبود ظرفیت در آن‌ها هم یکی دیگر از عوامل جذب دانشجویان به سمت و سوی رشته‌هایی است که علاقه دانشجو در آن دیده نمی‌شود.

خرسندی تصریح کرد: گاهی اوقات میزان تقاضا در برخی رشته‌ها بیشتر از ظرفیت آن هاست. برای مثال، در حوزه پزشکی تمایل دانشجو بسیار بالاست در صورتی که وضعیت جذب پزشک در کشور آمار مشخصی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر هم سالانه ۱۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی تربیت کنیم باز هم با بیکاری آن‌ها مواجه خواهیم شد. گفتنی است که دورنمای آینده کاری برای اکثر کسانی که انتخاب رشته می‌کنند، مطرح است و این موضوع باعث می‌شود که افراد بر اساس علاقه کمتر جذب رشته‌ها شوند و بیشتر به سمت و سوی رشته‌های پردرآمد متمایل شوند.

خرسندی افزود: فشار خانواده‌ها در جذب دانشجویان به سمت رشته‌ها موثر است که توسعه نامتقارن در بخش صنعت در آن دیده می‌شود. در واقع، کشور در حوزه‌های مختلف نیاز به استعداد دارد، ولی توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد متقارن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ممکن است یک پزشک متخصص ۵۰ برابر یک مهندس درآمد مالی داشته باشد، فردی که علاقه به مهندسی داشته باشد استعداد زیادی هم در آن رشته خواهد داشت.

خرسندی بیان کرد: برخی موقعیت‌های شغلی بسیار ارزشمند هستند، اما درآمد‌های نزولی دارد، در مقابل برخی موقعیت‌های شغلی هم بنا بر درآمدشان اهمیت چندانی ندارند. رشته‌ها باید بر اساس شرایط کار و درآمدشان به جذب دانشجو اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: اگر اختلاف میان درآمد رشته‌ها به خصوص در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی رفع شود، دانشجویان می‌توانند با استعداد و علاقه خود به ادامه تحصیل بپردازند.

خرسندی تاکید کرد: همه مشاغل ارزشمند هستند، اما نباید اختلاف زیادی بین درآمد رشته‌ها باشد، اگر این معضل رفع شود به راحتی می‌توانیم شاهد جذب دانشجویان در رشته‌های مختلف باشیم.

گفتنی است؛ دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.

میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسه نقشه ستاد علمی کشور که عصر امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: جلسه ۱۵۳ از شورای ستاد رهبری اجرای نقشه علمی کشور امروز برگزار شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: بحث بسیار مهم اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش مطرح شد و این مصوبه بسیار مهم بود و خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۸۰ درصد از این مصوبه پیشرفت کرد و مصوب شد و به دستگاه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و همه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

کبگانیان تصریح کرد: البته بخش‌های کوچکی از این مصوبه مانند پزشکی و سیاست سهمیه‌ها و وظایف صدا و سیما در این خصوص و بخش‌های مرتبط با موسسات مجاز فعال کنکور باقی مانده است که با تثبیت وزرای محترم جدید و شروع بکار معاونان آنها پیشرفت خواهد کرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: آن قسمتی از مصوبه که تثبیت و ابلاغ شده قطعا باید راهبری داشته باشیم و الزامات اجرایی سازی آن را در جریان قرار دهیم. امروز این بحث مهم در جلسه شورا مطرح بود.

کبگانیان اضافه کرد: این مصوبه به صورت تاثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد، ولی به صورت اجرای قطعی در کنکور ۱۴۰۲ اعمال می‌شود، بنابراین زمان زیادی در این خصوص نداریم و شاید کمتر از دو هفته فرصت داشته باشیم.

وی ادامه داد: مصوبات به این صورت است که آزمون اختصاصی ۴۰ درصد وزن دارد و متولی برگزاری آن سازمان سنجش وزارت علوم است هر سال، دو بار و با اعتبار دوساله انجام می شود و با این کار دانش آموزان مقداری آرامش بیشتری خواهند داشت و اگر دانش آموز در یکی از این امتحانات ناموفق بود، می‌داند که سرنوشتش از بین نمی‌رود و بار دیگر این شانس را دارد.

کبگانیان بیان کرد: همچنین نتایج تا دو سال باید معتبر باشد این گونه نیست که دانش آموز و داوطلب مجبور باشند همان سال تصمیم بگیرند، می‌تواند تا دو سال رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند ما مطمئن هستیم که این روش در هدایت دانش آموزان و داوطلبان در رشته‌های مورد علاقه شان مؤثر خواهد بود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: استاندار سازی نتایج این آزمون‌ها خیلی مهم است، بنابراین استاندار سازی امتحانات دروس عمومی و اختصاصی سال آخر دوره دوم در دبیرستان، باید طوری باشد که امتحان نهایی امسال دانش آموز با امتحان نهایی سال دیگر دانش آموز تفاوت خاصی نداشته باشد تا بتوان از روی آن قضاوت کرد.

وی ادامه داد: همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه کامل تحصیلی دانش آموزان باید زودتر تعیین شود، برخی از دانش آموزان هستند که چند سال پیش دیپلم گرفته و می‌خواهند در کنکور شرکت کنند، بنابراین در سابقه تحصیلی خلاء داریم و دو سال زمان خوبی برای این کار است.

کبگانیان افزود: قرار شد تمام این موارد طی نامه‌ای از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش کشور ارسال و ابلاغ شود و شورا یک ماه فرصت دارد محورها و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز را اعلام کند و به ستاد نقشه تحویل دهد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد، کارگروهی برای ارتقا و استاندار سازی برگزاری امتحانات نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود که این امتحانات نهایی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۲ و تاثیر مثبت ۴۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۱ دارد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: دانش آموزانی که برای کنکور سال ۱۴۰۲ آماده می‌شوند باید به روش خواندن دروس و عمق یادگیری و مقداری هم پرهیز از تست زنی توجه کنند، البته تست نیز ۴۰ درصد در کنکور سال ۱۴۰۲ تأثیر دارد ولی دانش آموزان باید بیشتر بر عمق یادگیری توجه کنند براساس گزارشی بعد از این مصوبه، مراجعه دانش آموزانی که دو سال دیگر کنکور دارند به کلاس‌های کنکور بسیار پایین آمده است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در آموزش و پرورش برای ارتقای استانداردها، برگزاری امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد و ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش ایجاد و به همه شعب ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: چون تصحیح الکترونیک سوالات تشریحی یک کار تخصصی است و نیاز به نرم افزار و سخت افزار خاص خود دارد از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری داریم تا بودجه لازم برای این کار را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی کنند. چون وزارت آموزش و پرورش فقط ۲ سال وقت دارد تا این ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری را ایجاد کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یک ماده در این خصوص دارد که منابع لازم در اختیار دستگاه‌های مربوطه باید گذاشته شود، از وزارت آموزش و پرورش نیز خواستیم، درخواست خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه دهد.

ثبت نام نودانشجویان کارشناسی در دانشگاه شریف از ۸ مهر آغاز می شود

 مراحل پذیرش غیرحضوری دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی شریف طی روزهای ۸ تا ۱۲ مهرماه از طریق سامانه آموزش دانشگاه انجام خواهد شد.

دانشجویان کارشناسی نوورود می‌توانند از روز پنج‌شنبه با مراجعه به سامانه‌ی آموزش دانشگاه، نسبت به تکمیل چهار مرحله زیر از طریق منوی «امور پذیرش» اقدام نمایند:

ویرایش مشخصات دانشجو، بارگذاری مدارک دانشجویان ورودی جدید، تکمیل کارنامه سلامت و درخواست معافیت تحصیلی

آخرین مهلت انجام مراحل پذیرش غیرحضوری روز دوشنبه ۱۲ مهرماه است.

دانشجویانی که مراحل مذکور را در مهلت مقرر تکمیل نکنند، پذیرش ایشان در دانشگاه کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

پذیرش نودانشجویان در خوابگاه‌ها ممنوع شد

سعیدحبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمار کنونی استقرار دانشجویان در خوابگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای فرایند پایان نامه نویسی و دروس عملی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران مستقر هستند.

او افزود: هیچ دانشجوی کارشناسی در خوابگاه‌ها مستقر نیست و حتی بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پایان نامه نه همه آن‌ها ساکن خوابگاه‌های دانشگاه تهران هستند.

حبیبا تصریح کرد: تنها دانشجویان ترم آخر کارشناسی ارشد و دکتری که پایان نامه، رساله، کار آزمایشگاهی، میدانی و ... دارند باید در دانشگاه‌ها مستقر شوند و مابقی به صورت مجازی آموزش خواهند دید.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران به هیچ عنوان دانشجوی جدید الورود در خوابگاه برای ۳ مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی پذیرش نمی‌کند و نه تنها دانشجویان ترم آخر تحصیلات تکمیلی می‌توانند به خوابگاه‌ها وارد شوند؛ چرا که آن‌ها باید حتما ۳ ترم بخوانند و سپس برای پروپوزال وارد دانشگاه شوند.

حبیبا درباره پیش بینی‌های ترم آتی برای حضوری شدن کلاس‌ها گفت: حضوری شدن کلاس‌ها بستگی به دستورالعمل‌های بهداشتی و شرایط ویروس کرونا در کشور دارد و در این زمینه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون دانشجویان و استادان و عموم مردم در حال انجام است؛ بنابراین ما هم مشتاقانه امیدوار به حضوری شدن آموزش‌ها و دانشگاه‌ها در ترم آتی هستیم و امیدواریم که با این روند فضای فعال تری را در دانشگاه شاهد باشیم.

چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نیست

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهارتی کردن دروس دانشگاه‌ها اظهار کرد: مهارتی کردن دروس دانشگاهی باید در حوزه آموزش عالی انجام شود.

او افزود: بخشی از عملی کردن واحد‌های دانشگاهی و تدوین دروس به سیاست‌های کلان آموزش عالی مربوط است و بخش دیگر به مدرسان این درس‌ها ربط دارد.

خشنود تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف این است که دوره‌های آموزش عالی کشور به دو قسمت تئوری و عملی یا مهارتی تقسیم بندی شود. همچنین نکته بسیار مهمی که با آن مواجه هستیم این است که نودانشجویان بعد از پذیرش در دانشگاه‌ها تازه متوجه می‌شوند که به دروس مهارتی علاقه‌مند هستند نه دروس تئوری.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر علاقه بسیار زیادی در پذیرش دانشجویان به رشته‌های تئوری وجود دارد و خیلی از افراد رشته‌های مهارتی را قبول ندارند که این موضوع اتفاق بسیار بدی است و باید از همان ابتدا دانش آموزان و دانشجویان با تمامی رشته‌ها آشنا شوند و سپس برای ادامه تحصیل وارد آن‌ها شوند.

خشنود گفت: حوزه آموزش عالی باید با اطلاع رسانی‌های مناسب تمامی دانشجویان را با رشته‌های موجود دانشگاهی آگاه کند تا آن‌ها مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره مدرک گرایی اضافه کرد: چهارچوب کلی انتخاب رشته آموزش عالی علمی نبوده و بر اساس شاخص‌های خیلی استاندارد و عمومی است.

او با بیان اینکه درصد دانشجویانی که از رشته‌های کارشناسی به رشته‌های دیگر رجوع می‌کنند، بالاست، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند بسیار نگران کننده برای آموزش عالی باشد؛ چرا که دانشجو ۴ سال دوره کارشناسی خود را در یک رشته گذرانده و از هزینه‌های آموزش رایگان استفاده کرده و به تکمیل ظرفیت آموزش عالی کشور را تکمیل کرده و سپس بعد از دریافت مدرک به راحتی وارد رشته‌های دیگر کارشناسی ارشد می‌شود و در آن‌ها تحصیل می‌کند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: علت بروز تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌های دیگر این است که افراد در بدو انتخاب رشته به خوبی عمل نکرده اند و به همین علت بعد از ورود به دانشگاه تازه علایق خود را خواهند شناخت.

گفتنی است؛ همه مشاغل ارزشمند هستند، اما نباید اختلاف زیادی بین درآمد رشته‌ها باشد، اگر این معضل رفع شود به راحتی می‌توانیم شاهد جذب دانشجویان در رشته‌های مختلف باشیم.

 دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار