اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان به ویژه در دوران کودکی

متخصص دندان‌پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بهداشت دهان و دندان قبل از رویش دندان‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دکتر فاطمه نادری متخصص دندان‌پزشکی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: ماساژ لثه‌ها از جمله مواردی است که قبل از رویش دندان‌های کودکان به والدین توصیه می‌شود.

او افزود: در موارد بسیاری پوسیدگی زودرس دندان‌های شیری از دوران شیرخوارگی آغاز می‌شود به طوری که در اغلب نوزادان کمتر از ۷۱ ماه پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید


دکتر نادری اضافه کرد: شیر خوردن طولانی مدت نوزادان (شیر خشک و شیر مادر) که فراتر از نیاز‌های تغذیه‌ای کودکان است، پوسیدگی زودهنگام دندان‌های شیری را تشدید می‌کند.

او ادامه داد: مصرف قطره آهن در پوسیدگی دندان‌های کودکان تاثیری ندارد و تنها باعث رنگ دهی به قسمت‌های پوسیده می‌شود.

دکتر نادری توصیه کرد؛ پس از یک سالگی تغذیه با غذا در نوزادان آغاز و مصرف شیر از این سن به بعد با فنجان انجام شود.

او ادامه داد: جلوگیری از تماس طولانی مدت شیر با دهان و دندان نوزادان، همچنین عدم مصرف آب شیرین و یا آب میوه صنعتی در داخل شیشه شیر برای کودکان از موارد پیشگیری در این زمینه است

دکتر نادری با تاکید بر استفاده از مسواک به صورت دو بار در روز گفت: تا پایان مقطع ابتدایی، مسواک زدن باید ازسمت والدین برای فرزندان انجام شود.

او اضافه کرد: استفاده از نخ دندان از زمان رویش و تماس بین دندان‌ها همچنین انجام فورایدتراپی در مطب پزشکان در افزایش سلامت دهان و دندان کودکان نقش آفرین است.

دکتر نادری افزود: از ۶ سالگی به بعد استفاده از دهانشویه فلوراید، روزانه و یا هفته‌ای یک بار توصیه می‌شود که مصرف دهان شویه با غلظت کمتر فوراید با دفعات بیشتر به صورت مداوم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

او ادامه داد: علاوه بر رعایت بهداشت، نوع تغذیه نیز در سلامت دندان‌ها اهمیت دارد.

دکتر نادری یادآور شد: مواد شیرین باعث تولید مواد اسیدی و سپس تخریب دندان‌ها می‌شود از این رو کاهش دفعات مصرف شیرینی در سلامت دندان تاثیر گذار است.
متخصص دندان‌پزشکی کودکان گفت:عادت استفاده از مسواک الزامی است هرچند کودکان پس از مسواک زدن به خوراکی نیاز داشته باشند، اما این امر باعث کاهش پلاکت‌ها و اثر مخرب در دندان‌ها خواهد شد.

دکتر نادری با اشاره به بازگشایی مدارس از والدین خواست: نان و پنیر را جایگزین خوراکی‌های صنعتی کنند و به جای کیک و آبمیوه ترجیحاً از میوه‌های تازه استفاده نمایند.

او اضافه کرد: اگر مسواک زدن در مدارس انجام شود فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان نهادینه خواهد شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.