رکورد جدید بهای نفت در بازار انرژی؛ نفت برنت از مرز ۸۰ دلار عبور کرد

قیمت بهای طلای سیاه در معاملات بازار‌های جهانی برای نخستین بار در سه سال گذشته از مرز ۸۰ دلار عبور کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که معامله گران بازار‌های انرژی این روز‌ها خود را برای بحران زمستانی سوخت آماده می‌کنند، قیمت سایر فرآورده‌های سوختی از جمله زغال سنگ و گاز نیز در اروپا رو به افزایش گذاشته است.

بر این اساس، قیمت نفت برنت دریای شمال در معاملات بازار‌های جهانی با ۰.۹ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۲۲ سنت رسید. قیمت بنزین اروپا برای تحویل در ماه آینده هم ۱۰ درصد افزایش داشت و به قیمت ۶۵ یورو در هر تن معامله شد. قیمت گاز طبیعی آمریکا هم با افزایشی ۱۰ درصدی به بالاترین قیمت خود در ۷ سال گذشته رسید.

با این حال، ساعاتی قبل قیمت نفت خام برنت دریای شمالی پس از گذشتن از مرز ۸۰ دلار با ۰.۶ درصد کاهش به قیمت ۷۹ دلار و  سنت رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم پس از صعود به بالاترین سطح خود یعنی ۷۶ دلار و ۶۷ سنت با ۰.۲ درصد کاهش در معاملات ساعات بعدی بازار‌های جهانی، ۷۵ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

تحلیلگران می‌گویند رشد بی سابقه قیمت نفت در روز‌های اخیر و رسیدن آن به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه نشان می‌دهد جهان در حال حرکت به سوی یک تنگنای انرژی است که احتمالاً تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. تحلیلگران می‌گویند تداوم بیش از انتظار گرمای هوا در اروپا و آمریکا و کاهش تقاضا برای خرید فرآورده‌های نفتی در روز‌های اخیر دلیل اصلی این نوسانات قیمتی است.

بسیاری می‌گویند ممکن است در روز‌های آینده بازار‌ها به منظور ارزیابی معیار‌های عرضه و تقاضا در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی کمی راکد بمانند. افزایش قیمت شاخص‌های انرژی در بازار‌های جهانی موجب نگرانی کاخ سفید شده است.

گفته می‌شود، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن این هفته برای گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به عربستان سفر کرده است. اما به گفته منابع خبری مشخص نیست موضوع بررسی قیمت نفت در دستور کار این مذاکرات بوده یا خیر.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار