خرسندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختلاف بین درآمد مشاغل باعث بی علاقگی محصلان به سمت برخی رشته‌ها می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اختلاف بین درآمد مشاغل باعث بی علاقگی محصلان به سمت برخی رشته‌ها خواهد شد.

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استعداد یابی دانش آموزان و دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه اظهار کرد: شرایط کاری و ظرفیت پذیرش‌ها باعث می‌شود تا محصلان به سمت و سوی رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند جذب نشوند.

او افزود: پرتقاضا بودن برخی رشته‌ها و کمبود ظرفیت در آن‌ها هم یکی دیگر از عوامل جذب دانشجویان به سمت و سوی رشته‌هایی است که علاقه دانشجو در آن دیده نمی‌شود.

خرسندی تصریح کرد: گاهی اوقات میزان تقاضا در برخی رشته‌ها بیشتر از ظرفیت آن هاست. برای مثال، در حوزه پزشکی تمایل دانشجو بسیار بالاست در صورتی که وضعیت جذب پزشک در کشور آمار مشخصی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر هم سالانه ۱۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی تربیت کنیم باز هم با بیکاری آن‌ها مواجه خواهیم شد. گفتنی است که دورنمای آینده کاری برای اکثر کسانی که انتخاب رشته می‌کنند، مطرح است و این موضوع باعث می‌شود که افراد بر اساس علاقه کمتر جذب رشته‌ها شوند و بیشتر به سمت و سوی رشته‌های پردرآمد متمایل شوند.

خرسندی افزود: فشار خانواده‌ها در جذب دانشجویان به سمت رشته‌ها موثر است که توسعه نامتقارن در بخش صنعت در آن دیده می‌شود. در واقع، کشور در حوزه‌های مختلف نیاز به استعداد دارد، ولی توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد متقارن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ممکن است یک پزشک متخصص ۵۰ برابر یک مهندس درآمد مالی داشته باشد، فردی که علاقه به مهندسی داشته باشد استعداد زیادی هم در آن رشته خواهد داشت.

ارزشمند بودن موقعیت‌های شغلی برخی رشته‌ها

خرسندی بیان کرد: برخی موقعیت‌های شغلی بسیار ارزشمند هستند، اما درآمد‌های نزولی دارد، در مقابل برخی موقعیت‌های شغلی هم بنا بر درآمدشان اهمیت چندانی ندارند. رشته‌ها باید بر اساس شرایط کار و درآمدشان به جذب دانشجو اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: اگر اختلاف میان درآمد رشته‌ها به خصوص در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی رفع شود، دانشجویان می‌توانند با استعداد و علاقه خود به ادامه تحصیل بپردازند.

خرسندی تاکید کرد: همه مشاغل ارزشمند هستند، اما نباید اختلاف زیادی بین درآمد رشته‌ها باشد، اگر این معضل رفع شود به راحتی می‌توانیم شاهد جذب دانشجویان در رشته‌های مختلف باشیم.

گفتنی است؛ دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار