پرورش قارچ چقدر سرمایه می خواهد؟

در این گزارش هزینه های لازم برای پرورش قارچ را به صورت کامل شرح داده ایم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هزینه راه اندازی  یک مرکز پرورش قارچ همیشه یک چالش جالب برای کار آفرینان است  به همین دلیل این موضوع را برای شما علاقه مندان شرح داده ایم.

میزان در امد یک مرکز تولید قارچ  به سرمایه بسیار بستگی دارد  و به طور کلی حتی  میتوان با سرمایه اندک هم این کسب و کار را  آغاز کنید و آن را گسترش دهید.

ما سعی کردیم در این مطلب به تمام سوالات علاقه مندان  در مورد هزینه و درآمد پرورش قارچ بصورت کامل پاسخ دهیم.

سرمایه اولیه در پرورش قارچ

سرمایه اولیه، اولین نکته ی تاثیرگذار در موضوع هزینه و درآمد پرورش قارچ است. هر چقدر میزان سرمایه اولیه شما بیشتر باشد طبیعتا درآمد شما هم به همان میزان در پرورش قارچ بالا می رود. برخی افراد اعتقاد دارند که اگر پرورش قارچ  با سرمایه اندک شروع شود  حتما با شکست مواجه خواهد شد یا اینکه میزان موفقیت شما بسیار پایین خواهد آمد ، اما این حرف از نظر علمی اصلا درست نیست.

همیشه پیشنهاد ما در هر کاری اینست که  حتی اگر محدودیت مالی ندارید و دست شما برای سرمایه گذاری و  هزینه کردن باز است ، حتما و حتما فعالیت خود را از میزان کم شروع کنید تا با نکات آن کار آشنا شوید و اتفاقا اگر غیر از این کنید حتما شکست می خورید، البته بماند که اگر با سرمایه اندک هم کار پرورش قارچ را شروع بکنید حتما با روش های فروش اینترنتی می توانید سود بسیار خوبی بدست آورید که ما قرار است به زودی آموزش فروش اینترنی برای کسب و کارهای کوچک را قرار بدهیم تا شما عزیزان تمام نکات آن را فرا بگیرید و بدون واسطه  یا دلال محصولات خود را با بالاترین قیمت بفروشید.

هزینه و درآمد پرورش قارچ در منزل

هزینه پرورش قارچ در خانه بسیار اندک است و شما  می توانید برای یادگیری و مصرف خودتان حتی آن را در گلدان نیز پرورش دهید، اما ما در این مقاله می خواهیم از یک نمونه سالن ۴۰ متری با ظرفیت ۴ تن کمپوست صحبت کنیم، همان طور که به آن اشاره شد، شما می توانید کمتر از این میزان هم شروع کنید.

هزینه های ثابت در پرورش قارچ

هزینه های ثابت در پرورش قارچ یعنی لوازم و تجهیزاتی که شما در شروع کار خریداری می کنید و تا سال ها، دیگر نیاز به خرید آنها نیست .

هزینه های متغیر در پرورش قارچ

هزینه های جاری یا همان در گردش هم به معنای هزینه هایی است که شما باید در هر دوره از پرورش قارچ انجام بدهید، مثل خرید کمپوست ، خاک و….. که در اوایل هر دوره از پرورش قارچ باید هزینه های جاری آن را کنار بگذاریم و بعد از فروش قارچ، میزان سود خودمان را جدا  و دوباره با مابقی پول یا همان سرمایه در گردش برای خرید لوازم دوره بعد اقدام کنیم.

درآمد و سود پرورش قارچ چقدر است؟

اگر بخواهیم محاسبه درآمد و سود پرورش قارچ را در این مقاله  به خوبی توضیح  دهیم بهتر است با مثال و  براساس همین سالن ۴۰ متری و با ظرفیت ۴ تن کمپوست متمرکز شویم تا مطلب برای شما به خوبی روشن شود.

در اکثر مواقع در کشور ما میزان برداشت قارچ بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است که این اختلاف برداشت به چند عامل بستگی دارد:

۱- پرورش علمی و اصولی

۲- کاربلد بودن و تجربه فرد پرورش دهنده

۳- کیفیت کمپوست

۴-  کیفیت خاک پوششی

بنابراین اگر شما خوب آموزش ببینید و تمام نکات را رعایت کنید و در پرورش قارچ خود نظم کاری داشته باشید .حتما بالاترین میزان برداشت را خواهید داشت.

نحوه ی قفسه بندی سالن ۴۰ متری

قفسه بندی سالن پرورش قارچ یکی از موضوعاتی است که حتما باید به آن توجه کنیم تا هم در طول دوره ی پرورش با مشکلات گردش هوا و پایین آمدن کیفیت قارچ مواجه نشویم و هم بتوانیم مقدار مناسب کمپوست برای خرید را محاسبه کنیم.

توضیحات

طول سالن ۱۰ متر و عرض سالن ۴ متر است.

تعداد استاندارد طبقات در سالن های معمول ۳ طبقه است.

ارتفاع هر طبقه از هم باید ۷۵ سانتیمتر باشد.

فاصله ی اولین طبقه از سطح زمین باید ۳۵ سانتی متر باشد.

ابعاد بلوکه های کمپوست معمولاً ۶۰ در ۴۰ سانتی متر و وزن آنها بین ۱۸ تا ۲۰ کیلو است .بنابراین در هر۱۰۰ در۱۲۰ سانتی متر امکان قرار دادن ۵ بسته کمپوست وجود دارد.

در طول سال چند دوره می توان قارچ را پرورش داد؟

پرورش قارچ به گونه  ای است که اگر شما تمام نکات آن را طبق آموزشی که دیده اید انجام دهید، می توانید در طول سال ۵ دوره قارچ را پرورش دهید و همین امر باعث می شود که زمان  بازگشت سرمایه شما بسیار کوتاه باشد. اما در صورت مساعد نبودن شرایط برای شما حداقل تعداد دوره ی پرورش در هر سال ۴ بار میباشد.

آیا پرورش قارچ برای تولید کننده ارزش اقتصادی دارد؟

هر نوع محصولی که بر اساس علم  و روش مناسب خود تولید شود ، صد در صد ارزش اقتصادی دارد و پرورش قارچ هم از این امر جدا نیست. 

ما در این قسمت چهار نکته مهم در این زمینه را برای شما بیان می کنیم تا ارزش اقتصادی این شغل مشخص شود:

۱- می توانید  در هر متر مربع ، مقدار قابل توجه ای  قارچ پرورش دهیم که به صورت عادی ، در هر متر مربع میتوانیم  ۵۰ کیلو در هر دوره ،قارچ برداشت کنیم  و اگر پرورش ما اصولی و علاست این میزان به ۱۳۰ کیلو گرم در هر متر مربع می رسد . این نشان دهنده این است که درآمد پرورش قارچ بسیار مناسب و بالاست.

۲- اگر ما یک زمین کشاورزی داشته باشیم،  در هر هکتار فقط می شود برای ۲ تا ۳ نفر شغل ایجاد کرد ولی در یک سالن ۹۰ تنی از پرورش قارچ  این عدد  به ۲۵ نفر می رسد.

۳- باید دقت کنیم در مزارع پرورش قارچ از کلمه حجم به جای سطح استفاده می کنیم، دلیلش هم آن است که ما برای تولید از قفسه بهره می بریم و در یک فضا می توانیم چند قفسه را روی هم بگذاریم، به همین دلیل ،  در یک فضای کوچک هم می شود از پرورش قارچ درآمد کسب کرد.

۴- شغل پرورش قارچ از مشاغل زود بازده است و تولید کننده به سرعت سرمایه خودش را بدست می آورد و سود می کند.

انتهای  پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۴:۰۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
باتشکر از راهنمایی شما آیا درسالن کوچک سه درچهار برای آموزش وکسب تجربه هم میشه پرورش قارچ را شروع کرد وباید اطاق چطور باشه ازنظرهوا وروشنایی ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
سلام دوستان من سه سال دارم با یه زیرزمین چهار *در*ده متری قارچ تولید میکنم خرج سه خانواده رو هم از همین کار راحت میدم اگر خوب و درست پرورش بدهی و بتونی که میتونی راحت بفروشی هم سود خوبی داره هم میتونی به کارهای دیگه هم برسی دوستان با سرمایه کم درآمد خوب و عالی هم داره اونای که میگن خب نیست نمیخان که دست زیاد بشه چون واقعا درآمدش خوب و عالی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
آدم نمی دونه کی راست می گه. بیکارم که نمی شه موند.پس باید چیکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
ما یک جای ۳۰۰ متری داریم ولی نمیدونم بدرد این کار میخوره یا نه
دنبال کارشناس هستیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور توکلیان
۰۸:۳۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
مطالب عالی بود،ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۰ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
والا من داییم زیر خونش تولید کرد البته یه ۶/۷ یا بیشتر میگزره ک راضی نبود جمع کرد شاید الان بازار فرق کرده بازم ب کیفیت و مشتری بستگی داره به نظرم
Iran (Islamic Republic of)
مریم محمدی
۰۹:۳۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
به نظرم تولیدکننده‌هایی که اینجا نظر دادن نکات خیلی خوبی گفتن. به جای اینکه بهشون حمله کنید به توصیه‌هاشون توجه کنید. تا یه کاری به سوددهی برسه زحمت و سرمایه زیادی می‌بره. پرورش قارچ برای تولیدی‌های کوچیک ساده و زودبازده هست. ولی برای سالن‌داری سرمایه اولیه زیاد لازمه و که مشکلاتش مشخصه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
اکثرا خودتون تولید کننده هستید ک میگید ب درد نمیخوره چون بازارتون خراب میشه بزارید مردم نون بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
ینی یک نفرتون تعریف نکردین از این کار
از کجا معلوم راست میگین؟ شما همتون پرورش دهنده هستین این طوری حرف میزنین ک بقیه رو ناامید کنید ک بازار واسع خودتون بمونه
متاسفم براتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
دوستان من خودم پرورش دهنده بودم چند نکته را باید در نظر بگیرید اول اینکه به مراقبت خیلی زیادی نیاز دارد دوم اینکه باید چند سالن باشد تاشما به تناوب کمپوست بریزید
که برای مشتری دایمی قارچ داشته باشی سوم خرید کمپوست خیلی مهم که بازدهی لازم را داسته باشد اما بعد اگر می خواهید از کم شروع کنید به عنوان سر گرمی باید استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خیلی ممنون از راهنمایی دوستان از نظرات میشه فهمید که کار پردردسریه ولی اگر سنجیده بروید جلو می تونید خوب سود کنید زیرا تولید کمپوست هم بد نیست بعد میرویم سراغ تولید قارچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
دوستان من خودم پرورش دهنده قارچ بودم به هیچ عنوان گول این تبلغارو نخورید ‌کار بسیار سخت و کم بازده من که‌کلی ضرر کردم اگر میخواین شروع کنید قبلش چند جارو بازدید کنید و مشاوره بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
خوب بود ولی نگفتین برای همین ۴۰ متر چقدر سرمایه لازمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
گول تبلیغات رانخورید بروید با تولید کننده مشاوره کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مهم ترین اصل در پرورش قارچ، فروش هست، قیمت کمپوست و خاک پوششی خیلی بالا هست، تعداد سالن های باید زیاد باشه تا جوابگو باشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
ملت رو سرکار می گذاری. مقدارسرمایه برای تولی قارچ را نگفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
وقتی درآمد یک دوره ات 20 تومن شد و بعدش برات 15 تومن قبض برق آوردن میفهمین این خبرا که مبگن هم نیست ! دلخوش به این مقدار ها نباشید !!!
Germany
خزایی
۲۰:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
مردم رو با این روش بدبخت نکنید سرمایه ثابت جهت راه اندازی حداقل ده میلیارد در غیر اینصورت چهار ماهه ورشکست میشین
من تولید کننده هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
از اون پرچمت معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
تیتر مطلب : پرورش قارچ چقدر سرمایه میخواهد؟
تنها موضوعی که تو مطلب گفته نشده : پرورش قارچ چقدر سرمایه میخواهد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام . لطفا"راهنمائی کنید چطور در منزل پرورش بدیم .من مشاق هستم پرورش بدم منتها نمیدونم تجهیزات اولیه رو از کجا بگیرم. و در ضمن آموزش پرورش قارچ رو
Iran (Islamic Republic of)
علی ملکی
۰۵:۲۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
با من تماس بگیرید کقداری لوازم دارم برای فروش
در ضمن اگر آموزش هم بخاهید در خدمت هستم
09138026079
مهندس ملکی
Iran (Islamic Republic of)
سعید از ملارد
۱۸:۴۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
من بهتون پیشنهاد میدم وارد نشوید بازار دست مافیاست
شمارووادار میکنن به قیمت دلخواه خودشون بهشون بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۸:۴۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این توضیحات کاملا اشتباه است کارخانه تولید کمپوست با یک تن کلش و ۳۰۰ کیلو فضولات مرغداری و اب پنج تن کمپوست تولید می کند و با قیمت بسیار بالا می فروشد و هر کس کلر سالن داری انجام دهد فقط برای کارخانه تولید کمپوست کار می کند چون برداشت اول و دوم فقط هزینه ها را تامین می کند و سود می ره تو چین سوم که بعضی از کمپوستها اصلا چین سوم ندارند واگر داشته باشند محصول انچنانی وجود ندارد و برای افراد مبتدی کاملا ضرر است و افراد وارد هم فقط ضرر نمی کنند و هر روز هم فرمت کمپوست بالا می برند و برای سری بعد نمی توانی کشت کنی و کمپوستهای تولیدی امروزه بالای ۲۴ درصد هم محصول نمی دنm
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام دست شما درد نکند کامل متوجه شدم که چقدر سرمایه میخواهد خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام اگر در مناطق گرمسیر پرورش قارچ داشته باشی دو دوره می توانی کشت داشته باشی.ما هم فقط یک بار توانستیم کشت انجام دهیم هزینه کمپوست وخاک پوششی مرغوب سرسام آور است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
کلاه برداری بسه
مردمو بدبخت کردین امان ازین دلالای ک با تبلیغات کاذبشون مردمو بیچاره کردن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
اگر فرض کنیم همه اطلاعات شما صحیح باشه اولین و مهمترین موضوع را اصلا در نظر نگرفتید. و آن بازار است. الان باز اشباع شده و از طرفی دولت کمکی برای صادرات نمیکنه. قارچ هم زمان زیادی نمیمونه و زود سیاه و فاسد میشه. دلالها هم مفت میخرند و نسیه پرداخت میکنند. پس این مطالب شما اصلا با واقعیت همخوانی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
از ورود به پرورش قارچ بدون آموزش و کار آموزی عملی بین یک تا دوسال خودداری کنید . ضرر سنگینی برای مبتدیان دارد . با توجه به تجربیات خودم گفتم مراکز آموزشی فقط به دنبال کسب درآمد هستند و اصل موضوع را به شما یادآوری نمیکنند. ...
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی بذرافکن
۱۳:۰۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز،آواز دهل از دور خوش است، کاش به همین راحتی بود که گفتید، چرا از بی بازاری و گرونی و نبود کمپوست و مواد اولیه و گرکنی دستگاهای تهویه هوا و...چیزی نکفتید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۴۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
شماها تو خبرگزاری هاتون فقط بلدین اوضاع رو بهشت جلوه بدین حتی دوتا سختی کار رو ننوشتی و فقط تعریف کردی که این برای معرفی یک شغل خیلی اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
من بذرشو تو باغچه ی خونه مون ریختم تابستونی اکثر صبا قارچ در اومده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
بذرشو باید از کجا تهیه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام دوستان...5ساله تو این کارم توصیه میکنم ورود نکنین...صرفه اقتصادی ندارد....هر دوره ما افزایش قیمت کمپوست داریم،باید سودا رو بزاری روی سرمایه ت تا سالنتو بارگیری کنی....عید نوروز،رمضان ،محرم و....بازارش افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام
شما ۵ ساله در این شغل فعالیت داریدو ادامه میدهید وبه ما سفارش میکنید که نیایم در این شغل پس چرا شما داریم ادامه میدهید
در ضمن نگاه کنید همه که باتجربه اند همه میگن بده ولی خودشان دارم تولید میکنن
Iran (Islamic Republic of)
وحیددددد
۲۳:۰۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۱
سود نداره چطور ۵ساله تو این کاری؟!؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
سلام دوستان...5ساله تو این کارم توصیه میکنم ورود نکنین...صرفه اقتصادی ندارد....هر دوره ما افزایش قیمت کمپوست داریم،باید سودا رو بزاری روی سرمایه ت تا سالنتو بارگیری کنی....عید نوروز،رمضان ،محرم و....بازارش افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
ساده
۱۴:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز، اگه سود نداره، چرا 5ساله این کار رو رها نمیکنی.
صداقت داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این آمار و اطلاعات اشتباه است صرفا جهت آموزش اولیه و تجربه اندوزی می‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
این آمار و اطلاعات اشتباه است صرفا جهت آموزش اولیه و تجربه اندوزی می‌باشد
آخرین اخبار