کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیایی شاعران جوان

نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعرای حسینی رهروان پیشرو نهضت عاشورایی هستند گفت:کنگره شعر محرم بستری برای شکوفایی استعداد‌های نهفته و شاعران جوان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حجت الاسلام المسلمین سید محمد علی آل هاشم نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه کنگره شعر محرم، برگزاری این کنگره را اتفاق بسیار مبارک دانست و گفت:برگزاری مستمر این رویداد در طی سال‌های متمادی می‌تواند تبریز را همچون ادوار گذشته به مهد شعرای برجسته تبدیل کند.

اوافزود:شعر، هنر اصیل جامعه بشری و مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ بوده که با ظهور اسلام از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل رسیده است.

اودر ادامه بیان کرد: زبان شعر زبانی تاثیر گذار، فاخر و ماندگار است و بهره گیری از این زبان برای تبیین ابعاد مختلف حماسه‌ی حسینی می‌تواند در گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

امام جمعه تبریز محرم را هدفی برای زندگی کردن خواند و افزود: محرم ماه توبه، رونق بخشی به زندگی، بازگشت به سمت خدا، پیدا کردن حقیقت، راه درست زندگی کردن، درست مردن و از دنیا رفتن به شمار می‌رود.

حجت الاسلام المسلمین سید محمد علی آل هاشم  ادامه داد: محرم بهترین شیوه زندگی را به انسان آموزش می‌دهد، این محرم و کربلاست که فضایل اخلاقی، درس آزادی، وفا و عزت را به ما یاد می‌دهد.

اوبیان کرد: محرم یعنی گفتار و رفتار امام حسین و یارانش که ما باید در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ... الگوی خود قرار دهیم.

او در ادامه‌ی سخنانش اظهار کرد: شعر محرم باید حاوی الهام بخشی، پیوند وثیق دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت طلبی، عدالت خواهی، مبارزه با ظلم و ستم، تسلیم ناپذیری، استقامت برای دفاع از آرمان‌ها در برابر ستم‌گران، اطاعت از رهبری، اخلاص و صداقت، خیرخواهی، شجاعت و شهامت در مواجه با دشمن، هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک در تمام مراحل، ادای تکلیف در انجام وظیفه، مقابله با بدعت گزاران، مسئولیت پذیری در قبال سرنوشت جهان اسلام، عزت طلبی، دشمن ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و داشتن غیرت دینی باشد.

امام جمعه تبریزدر پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این کنگره در راستای تولید محتوای ادبی دارای مضامین عاشورایی بسیار بوده و این محتوا‌ها در اختیار مداحان قرار دهند.

شب خیز مسئول برگزاری کنگره شعر محرم نیز گفت: یک‌هزار و ۲۰۰اثر از ۲۴۰شاعر به این رویداد ارسال شده بود.

اوافزود:در اختتامیه کنگره شعر محرم از ۴۰ شاعر پیشکسوت و همچنین برگزیدگان کنگره تجلیل شد.

او ادامه داد: همچنین رونمایی از کتاب پنجره‌ای رو به باغ از برنامه‌های جنبی این اختتامیه است.

سردار خرم فرمانده سپاه عاشورا نیز در این مراسم گفت: شعر در مرثیه و نهضت عاشورا جایگاه ویزه‌ای داشته و دارد و خواهد داشت.

او افزود: شعرای آیینی ما روح حسینی، نبوی و توحیدی و روح حماسی را با هم آمیخته اند تا به شعر آیینی بهای معنوی و با فضیلتی ببخشند.

او بیان کرد: کنگره شعر محرم هر سال نسبت به سال دیگر هم از نظر کمی و هم کیفی پیشرفت دارد و افزایش تعداد آثار ارسال شده به این کنگره نسبت به سال‌های گذشته نشان از پویایی و رشد آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار