خورسند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تحولات افغانستان از مهم‌ترین موضوعات دنبال شده توسط امیرعبداللهیان در نیویورک بود/ نگاه دولت سیزدهم تعاملات اقتصادی با دنیاست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که شاید در مجمع عمومی سازمان ملل توسط امیرعبداللهیان دنبال شد تحولات افغانستان بود.

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر سال یک فرصتی را در اختیار کشور‌ها قرار می‌دهد که با حضور در شهر نیویورک بتوانند سیاست خارجی خود را با کشور‌های دیگر به اشتراک بگذارند یا تعاملات سابق خود را تعمیق ببخشند و در‌های جدیدی را برای تعاملات بیشتر با همدیگر داشته باشند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته دولت جدیدی در ایران روی کار آمده است که دیپلماسی خاصی را برای خود تئوریزه کرده و پیگیر آن است؛ مبنی بر اینکه تعاملات بین المللی خود را با اولویت بر تعامل بر همسایگان قرار داده و به دنبال منافع اقتصادی و توسعه اقتصادی است. همین خط دیپلماسی را امیرعبداللهیان در نیویورک دنبال می‌کند.

تعاملات امیرعبداللهیان رنگ و بوی اقتصادی دارد

خورسند تاکید کرد: تعاملات آقای امیرعبداللهیان رنگ و بوی اقتصادی دارد و یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که شاید در مجمع عمومی سازمان ملل توسط آقای امیرعبداللهیان دنبال شد، بحرانی بود که اخیرا در منطقه شاهد هستیم و آن تحولات افغانستان است و جمهوری اسلامی ایران با یک دیپلماسی فعال تلاش بسیاری کرد که بتواند با این تعاملات امنیت و ایجاد یک دولت فراگیر برای افغانستان در مجمع عمومی دنبال کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: منافع بسیار زیادی در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی در افغانستان داریم و امیدواریم این تعاملات به نتیجه برسد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند موجبات ایجاد امنیت، آرامش و ثبات برای ملت افغانستان به وجود آورد.

وی افزود: نکته دیگری که دستگاه دیپلماسی ما در نیویورک دنبال کرد و شاید برگ و نوع جدیدی از دیپلماسی اقتدار برای جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی بود، روابطی بود که امیرعبداللهیان با همتایان غربی خود برای برای از سرگیری مذاکرات احیاء برجام در وین دنبال کرد. جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرد که برای آغاز مذاکرات باید این مذاکرات نتیجه ملموس برای ما داشته باشد تا بتواند منافع ما را تامین کند.

خورسند ادامه داد: امروز شاهد هستیم که اروپا و آمریکایی‌ها مدعی اصلی احیاء برجام هستند، در صورتی که این کشور‌ها ناقضین بزرگ مذاکرات و توافق برجام بودند و ایران قاطعانه گفت که اگر مذاکراتی بخواهد انجام شود سریعا و فورا باید منجر به نتیجه شود و نباید هیچ زمانی را تلف کرد.

نگاه دولت سیزدهم تعاملات اقتصادی با دنیاست

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: موضوع دیگری که دستگاه دیپلماسی در نیویورک دنبال کرد و اتفاق جدیدی بود و می‌تواند برای ما آورده داشته باشد بحث دیپلماسی اقتصادی و روابطی بود که ما با کشور‌ها دنبال کنیم تا بتواند منافع اقتصادی برای ایران به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: نگاه دولت سیزدهم تعاملات اقتصادی با دنیاست که امیدواریم نتیجه این دیپلماسی فعال ما در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل به نتیجه برسد و ایران به منافع اقتصادی دست پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار