مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:

افزون‌بر یک‌ هزار هکتار نهال بومی در تالاب هامون کشت شده است

پور مردان گفت: نهال بومی و همگن با شرایط اکولوژیکی تا کنون در یک‌ هزار و ۳۰۰ هکتار از وسعت تالاب بین المللی هامون توسط این اداره‌کل در تالاب هامون کشت شده است.

وحید پورمردان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: درمان موثر پدیده گردوغبار در شمال سیستان و بلوچستان، احیای پوشش گیاهی است که نهالکاری عامل اصلی احیای پوشش گیاهی در تالاب بین المللی هامون محسوب می‌شود.

وی افزود: احیای پوشش گیاهی در فاز دوم برنامه احیای تالاب بین المللی هامون پس از برنامه‌های عمرانی کلید خورد و هم‌اینک به نتایج مطلوبی رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پس از شناسایی مناطق هدف در تالاب هامون و پیش از رایزنی ها و جلسات متعدد کارشناسی و هم اندیشی، برنامه احیای پوشش گیاهی در قالب پروژه های نهالکاری توسط محیط زیست استان شروع شد.

وی افزود: این پروژه که یکی از بزرگترین پروژه‌های نهالکاری محیط زیست است با وسعت یک هزار و ۳۰۰ هکتار در بستر تالاب بین المللی هامون توسط این اداره کل در حال انجام است که این برنامه از جمله عوامل موثر در احیای تالاب هامون و پوشش گیاهی بشمار می رود که می‌توان از جمله اثرات آن به کاهش چشمگیر پدیده گردوغبار اشاره کرد.

تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمقی ۱ تا ۵ متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است. این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار