معرفی کتاب؛

نگاهی جریان‌شناسانه را در کتاب «یگانه دوران» بخوانید

مجموعه چهارجلدی «یگانه دوران» اثر علیرضا موذن در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، مجموعه چهار جلدی «یگانه دوران» اثر علیرضا موذن در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

این اثر در گام نخست خود می‌کوشد با یک نگاه جریان‌شناسانه، به طرح و پاسخ  پرسش بپردازد و تصویری از میدان نبرد اندیشه‌ها و آثار عملی دیدگاه‌های مختلف را به تصویر بکشد.


بیشتر بخوانید


نویسنده بیشتر در فضای درون‌دینی، نخست به جمع آوری و استقراء جریان‌های زنده دین‌ورزی می پردازد و تلاش می کند در تبدیل داده به اطلاعات، به یک تحلیل منطقی دست یابد تا از طریق آن‌ بتواند با سادگی و دقت بیشتری آن ها را طبقه‌بندی و گزارش کند.

او در می یابد محل نزاع اصلی، «پرسش از معنای دین و تعیین محور برجسته آن» است. منظور از «محور دین»، آن نقطه با اولویت بالا و چه بسا فرادینی است که عقل و دین هم آن‌ را به رسمیّت می‌شناسد یا اموری که در نظر الهی وزن و جایگاه ویژه‌ای دارند؛ اموری که بدون آن، دین، از دین بودن خارج می شود و مابقی اجزای دین، بی‌ثمر می‌شود. به بیان فنی‌تر، قبولی و درستی سایر اعمال دینی به صحت آن‌ها وابسته شده است.

در جلد یک کتاب، نتیجه تحلیل مهم را مشاهده می کنیم که به شکل معرفی سه جریان دین‌شناسی و دین‌ورزی «احکام‌محور»، «اخلاق‌محور« و «حجت یا امام‌محور» با عنوان «سه نامزد» احراز مقام «محور مقدس دین» شناسایی و معرفی شده‌اند. در این جلد، تعریف برگزیده برای دین و تحلیل برخی «پرسش‌های پایه روشنفکری دینی» و نقد و بررسی دیدگاه «اخلاق‌محور» هم گنجانده شده است.

در جلد دوم کتاب، به داوری میان سه نامزد می پردازد. در این میان «آدم‌خوبه» و «آدم‌بده» در میزان الهی شناسایی و معرفی شده‌اند. علاوه بر این بر محوریت عقل در تمامی داوری‌ها پافشاری شده است. در این جلد، دیدگاه چهارمی که بیشتر در میان اهل تسنن طرفدار دارد،‌ با عنوان «حکومت‌محوری» هم معرفی و نقد شده است. موضوع و مصداق «کمال دین» یکی از جدی‌ترین گره‌های فکری دوران ماست. در این جلد، در تبیین دیدگاه «امام‌محور» این گره شناسایی شده و در جهت گشودن آن مطالبی ارائه گردیده است.

در جلد سوم ابعاد گسترده محوریت نامزد برگزیده در جهان‌بینی الهی بلکه هستی‌شناسی به تصویر کشیده شده است. خواهیم دید که محور برگزیده دین، تنها محور دین‌ورزی مرضی الهی نیست و این محور، جایگاه ویژه‌ای در تکوین جهان دارد.در جلد چهارم، با شناخت تعریف دین و معرفی نامزد پیروز در سه جلد پیشین، به «برنامه راهبردی بزرگ استراتژیست دوران» یعنی «جناب ابلیس!» پرداخته خواهد شد. در این جلد، بیانیه مأموریت، بیانیه چشم‌انداز شیطان و نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای اجرای برنامه‌های شیطان، شناسایی و تلاش می شود راهبردها و استراتژی‌های وی فهرست و مصادیق آن به تصویر کشیده شوند. پشتیبانی شیطان از نامزدهای شکست‌خورده و تلاش‌هایش برای سنگ‌اندازی در برنامه‌های نامزد پیروز را باید در این جلد جستجو کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.