حضور آمریکا در سومالی به بهانه مبارزه با تروریسم/ واشنگتن هرگز با نیت بشردوستانه به کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند

راشاتودی در گزارشی اعلام کرد بررسی پیامد‌های جنگ آمریکا ضد تروریسم نشان می‌دهد که واشنگتن هرگز با نیت بشردوستانه به دیگر کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، آمریکا برای کمک به ملت‌ها به دیگر کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند. این گزارش می‌افزاید بررسی پیامد‌های جنگ آمریکا ضد تروریسم که در پی حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد، نشان دهنده‌ آن است که واشنگتن هرگز با قصد و نیت بشردوستانه و برای کمک به ملت‌ها به دیگر کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند.

ریچارد مدهرست، خبرنگار سوری تبار انگلیسی با اشاره به اینکه سومالی کشوری در شرق آفریقا، سال هاست صحنه حضور نظامیان ارتش آمریکا به بهانه‌ جنگ ضد تروریسم بوده است، گفت: ارتش آمریکا ادعا می‌کند برای جنگ با گروه الشباب وابسته به گروه تروریستی القاعده در سومالی حضور دارد. این در حالی است که نظامیان آمریکا در افغانستان هم با گروهی تروریستی می‌جنگیدند که واشنگتن در پایه گذاری و ایجاد آن نقش بسزایی داشت.

۲۵ درصد تروریست‌های خارجی الشباب در سومالی، اتباع انگلیسی هستند

در همین حال، گفته می‌شود نزدیک به ۲۵ درصد از تروریست‌های خارجی که هم اکنون برای الشباب در سومالی می‌جنگند، اتباع انگلیسی هستند. دولت آمریکا همچون دیگر نقاط جهان برای آنکه بهانه و دستاویز لازم را برای حضور ارتش این کشور و بمباران سومالی بدست آورد، با توسل به نیرنگ‌های رسانه‌ای حضور الشباب در سومالی را برای منافع واشنگتن خطرناک توصیف کرد.

او افزود: ابتدا جورج بوش پسر، نیروی زمینی ارتش آمریکا را به سومالی فرستاد و سپس باراک اوباما، جنگ پهپادی را در آن کشور به راه انداخت و دونالد ترامپ هم حملات پهپادی را ضد سومالی شدت بخشید. آمریکا ادعا می‌کند بیشتر افرادی که در این حملات کشته می‌شوند تروریست هستند و غیرنظامی در میان آنان نیست. اما باور این ادعا دشوار است چرا که از دیدگاه نظامیان ارتش آمریکا هر جنبنده‌ای در خاک سومالی، تروریست به شمار می‌آید.

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) این جنایات را در سراسر جهان مرتکب می‌شود و سپس نقش قربانی را بازی می‌کند و با پرداخت هزینه‌های سرسام آور فیلم‌هایی می‌سازد که در آن جای شاکی و متهم عوض شده است و اینگونه افکار عمومی آمریکا را فریب می‌دهد تا همچنان از دلار‌های مالیاتی شان برای جنگ افروزی و ماجراجویی در دیگر کشور‌های دنیا بهره‌مند شود. به همین ترتیب هنگامی که دولت ترامپ پیشتر در سال جاری میلادی، نظامیان آمریکا را از سومالی خارج کرد در واقع آن‌ها را به پایگاه‌های نظامی دیگری منتقل ساخت که در همان نزدیکی در جیبوتی و کنیا واقع شده اند و حملات شان را از آنجا طراحی و اجرا می‌کنند.

حضور آمریکا در سومالی به بهانه مبارزه با تروریسم/ واشنگتن هرگز با نیت بشردوستانه به کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند

سازمان ملل: بیش از دو و نیم میلیون نفر از مردم سومالی بر اثر اشغال این کشور آواره شده اند

ریچارد مدهرست ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد دخالت نظامی و اشغال سومالی از سوی ارتش آمریکا نه تنها به برقراری امنیت و ایمنی در آن کشور کمکی نکرد بلکه مردم بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته و فقیرتر شدند. موسسه بروکینگز در پژوهشی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها ۵۰ گروه مسلح در سومالی فعالیت داشتند، اما شمار این گروه ها پنج سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ با افزایش سه برابری به بیش از ۱۵۰ گروه مسلح رسید.

همچنانکه دامنه‌ تجاوز و اشغالگری ارتش آمریکا از عراق به سوریه و از افغانستان به پاکستان گسترش پیدا کرد، جنگ در سومالی هم به این کشور محدود نشد و کنیا را هم درگیر ساخت. گروه الشباب بیش از ۱۵۰ حمله تروریستی را در کنیا طراحی و اجرا کرد. تنها در سال ۲۰۱۵ در حمله به دانشگاهی در کنیا دست کم ۱۴۷ نفر جان باختند؛ بنابراین دخالت نظامی آمریکا در سومالی نه تنها به برقراری امنیت در آن کشور کمکی نکرد بلکه همسایگانش را نیز تحت تاثیر قرار داد. در یک دهه‌ گذشته، صد‌ها هزار نفر از مردم سومالی، این کشور را به علت جنگ و قحطی ترک کرده و به کشور‌های همسایه گریخته اند.

او گفت: سازمان ملل اعلام کرده دست کم ۷۵۰ هزار تبعه‌ سومالی هم اکنون به کشور‌های همسایه پناه آورده اند و بیش از دو و نیم میلیون نفر هم در داخل آن کشور آواره شده اند. شمار مهاجران و پناهجویان سومالیایی در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی با افزایشی دو برابری به بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته است. برنامه توسعه‌ سازمان ملل می‌گوید میزان فقر در سومالی در مقایسه با سال ۱۹۶۰ میلادی به شدت افزایش یافته و بیش از ۷۰ درصد کودکان در آن کشور هم اکنون زیر خط فقر قرار دارند. کشور آفریقایی سومالی پس از چندین قرن استعمارگری انگلیسی‌ها و چندین دهه دخالت و حضور نظامی ارتش آمریکا، هم اکنون در وضعیتی این چنین اسفناک به سر می‌برد. اوضاع در سومالی هیچ ارتباطی با اقدامات بشردوستانه یا ضد تروریستی دولت‌های غربی ندارد بلکه علت اصلی حضور و اشغالگری آمریکا همان است که امپراطوری‌های ایتالیا و انگلیس در پی آن بودند و تنها می‌خواستند منافع اقتصادی و راهبردی خودشان را تامین نمایند.

حضور آمریکا در سومالی به بهانه مبارزه با تروریسم/ واشنگتن هرگز با نیت بشردوستانه به کشور‌ها لشکرکشی نمی‌کند

گرفتاری سومالی نتیجه‌ طرح‌های امپریالیستی آمریکاست

او تصریح کرد: سومالی در دماغه‌ خلیج عدن واقع شده و دروازه‌ ورودی به دریای سرخ به شمار می‌آید. بسیاری از کشتی‌های باربری، نفتکش‌ها و ناو‌های دیگر کشور‌های جهان باید از آب‌های سرزمینی سومالی بگذرند و کالا‌های ارزشمندی را به کشور‌های غربی منتقل کنند. این کشور همچنین دارای ذخایر سرشار اورانیوم و نفت است اما جنگ نیابتی کشور‌های غربی در سومالی و دیگر کشور‌های آفریقایی با هدف دست اندازی و تصاحب منابع سرشار آنان هیچگاه پایان نخواهد داشت.

مشاوران نظامی ارتش آمریکا در ۵۰ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی حضور دارند، اما حتی جنگ طلبان تشنه به خون و نومحافظه کارانی همچون سناتور لیندسی گراهام و سناتور چاک شومر هم در سال ۲۰۱۷ ادعا کردند از حضور دست کم هزاران نظامی آمریکایی در کشور نیجریه بی خبر هستند. گرفتاری سومالی در نتیجه‌ طرح‌های امپریالیستی و بی پایان دولت آمریکا بوجود آمده و محصول به اصطلاح جنگ واشنگتن ضد تروریسم است و نشان می‌دهد که همه‌ این مسائل به کجا خاتمه پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار