هشدار سازمان ملل درباره بحران گرسنگی در افغانستان

سازمان ملل متحد هشدار داد مسدود ماندن میلیارد‌ها دلار سرمایه خارجی مردم افغانستان می‌تواند به تشدید بحران فقر و گرسنگی در این کشور منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبلرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، سازمان ملل متحد درباره تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داد و اعلام کرد این مسأله می‌تواند به تشدید بحران فقر و گرسنگی در این کشور منجر شود.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد درباره ظهور طبقه جدیدی از افراد گرسنه در افغانستان هشدار داد و وضعیت مردم افغانستان را بسیار نامطلوب توصیف کرد. براساس آمار منتشره از سوی سازمان ملل متحد، نود و پنج درصد خانواده‌های افغان در سراسر این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. در این میان، سازمان ملل متحد چهل و پنج میلیون دلار برای تقویت نظام سلامت افغانستان اختصاص داده است. براساس اعلام سازمان ملل متحد، نظام سلامت افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد؛ زیرا منابع مالی برای تامین اقلام مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی افغانستان و پرداخت حقوق کارکنان این بخش بسیار کم شده است. گزارش سازمان ملل متحد درباره شمار خانوار‌های افغانی که غذای کافی برای خوردن ندارند‏، بسیار تکان دهنده است.

در ادامه گزارش شبکه سی ان ان، «نیک رابرتسون» سردبیر دیپلماتیک شبکه در گزارشی از کابل در این خصوص گفت: در حال حاضر دولتمردان طالبان معتقدند که راه حل این مشکلات در دست جامعه بین المللی است. اما فکر نمی‌کنم طالبان بتواند جامعه بین المللی را متقاعد کند تا این کمک‌ها را دریافت کند. بی تردید، همین مسئله در حال حاضر بیش از هر مسئله دیگری افغان‌ها را دچار وحشت کرده است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از افغان‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بنگاه‌های اقتصادی افغانستان که تعداد کارکنان آن‌ها سی تا پنجاه نفر است نمی‌توانند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند. زیرا به منابع پولی خود دسترسی ندارند. مردم بیکار شده اند و آثار این اتفاقات در لایه‌های اقتصاد کشور برجا مانده است. در واقع افغانستان در مرحله بحران قرار دارد و آنچه می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد، اقدام جامعه بین المللی برای آزادسازی منابع مالی توقیف شده دولت افغانستان است‎‏‎؛ کشوری که در حال حاضر طالبان در مسند امور آن قرار دارد.

وی افزود: طالبان برای دستیابی به این منابع مالی تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سران دیگر کشور‌های مطرح جهان می‌گویند اگر طالبان می‌خواهد روابط جدیدی با جامعه بین المللی داشته باشد و به مدد آن بتواند از منابع مالی فوق برخوردار باشد، باید به برخی از انتظارات جامعه بین المللی ازجمله تشکیل دولت فراگیر جامعه عمل بپوشاند. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر مسئله اصلی این است که آیا زنان در جامعه افغانستان، حضوری معنادار و واقعی خواهند داشت و از آزادی‌های اجتماعی برخوردار خواهند بود یا خیر. آیا صدای سیاسی آن‌ها شنیده خواهد شد و آیا استقلال اقتصادی خود را خواهند داشت؟! براساس گفتگویی که با رهبران یکی از کمیسیون‌های سیاسی طالبان داشتم باید بگویم مشخص نیست طالبان برای چنین مصالحه‌ای با جامعه بین المللی اماده باشند.

گفتنی است برآورد می‌شود در آغاز سال میلادی جاری نیمی از جمعیت افغانستان - بیش از ۱۸ میلیون نفر - به کمک نیاز داشته اند. برنامه توسعه سازمان ملل متحد می‌گوید که انقباض تولید ناخالص داخلی افغانستان می‌تواند میزان فقر را ۲۵ درصد افزایش بدهد. نیمی از مردم این کشور در حال حاضر به حمایت‌های بشردوستانه بین المللی نیاز دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار