شجاعی علی آبادی:

کشور معطل اصلاح ساختار بودجه نشود/ هر کس قدرت رایزنی بیشتر داشته باشد، بودجه بیشتری می‌برد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ما نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم و باید اصلاح ساختار بودجه انجام شود.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن شجاعی علی آبادی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ که در محل دیوان محاسبات برگزار شد، گفت: ما نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم و باید اصلاح ساختار بودجه انجام شود. تا زمانی که اصلاح ساختار بود که رخ ندهد، فعالیت‌ها در این زمینه ناتمام می‌ماند. رئیس سازمان برنامه و بودجه در کشور مانند پادشاهی است که کیسه‌های زر مقابلش گذاشته شده؛ او به هر کسی که قدرت رایزنی بیشتری داشته باشد و یا بر حسب سلیقه و میلش از این کیسه‌ها اعطا می‌کند.

این نماینده اضافه کرد: موضوع فاصله اعتبار تا تخصیص رانتی را به وجود می‌آورد که رئیس سازمان برنامه و بودجه می تواند از این فاصله استفاده و مدیریت سلیقه ای خود را اعمال کند.

وی ادامه داد: قوانین خوب در کشور چند نیست و اجرا نشدن آنها یا اجرای ناقصشان به شدت به کشور آسیب زده است. برای نمونه موضوع کاداستر سال ۹۳ قانون شد و سال ۹۸ باید لوازم آن به پایان می رسید اما در پایان مهلت آن، تنها ۶ درصد اجرایی شد. با ورود کمیسیون اصل ۹۰ به این مسئله، در یک سال گذشته موضوع کاداستر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: نظارت موثر در کنار تنقیح قوانین لازم است که مورد توجه مجلس یازدهم است. نظارت موثر باید با یک تحول راهبردی در کشور توسعه داده شود. نظارت موثر قطعاً در گرو هم افزایی دستگاه هاست و متاسفانه این هم افزایی به شکل ساختاری به وجود نیامده است. نهادهای نظارتی مجلس به شکل پراکنده از هم عمل می‌کنند. ما به عنوان کمیسیون اصل ۹۰ آمادگی داریم تا با پیش‌بینی‌های ساختاری و قاعده‌مند، به این هم افزایی کمک کنیم.

حجت الاسلام شجاعی علی آبادی گفت: ما با مشکل تورم قانون مواجهیم که هوشمند سازی قانونگذاری و تنقیح قوانین می تواند کمک کند تا این تورم به ناکارآمدی در دستگاه‌های اجرایی منجر نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار