رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

مهار کرونا فقط با مشارکت همگانی میسر می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: مهار کرونا در استان فقط با مشارکت همگانی میسر می‌شود.

دکتر جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،   در خصوص زیر ساخت‌های استان گفت: زیر ساخت‌های سلامت در استان بسیار عالی بود به طوریکه بر خلاف بعضی استان‌ها که با ۶۰۰ تا ۸۰۰ بیمار دچار کلاپس شدند در حالیکه در استان از نظر تخت ICU، امکانات ICU و مراکز ۱۶ ساعته و ... زیر ساخت‌های مناسبی داشت و توانستیم تاب آوری خوبی در مقابل پیک پنجم کرونا داشته باشیم.

وی افزود: پرسنل از جمله پزشکان، پرستاران، همکاران بیمارستان‌ها، کادر آزمایشگاه در پیک پنجم کرونا بسیار خسته شدند بطوریکه پرسنل آزمایشگاه در شش آزمایشگاه PCR استان، روزانه جوابگوی ۵۰۰۰ تست PCR بودند در حالیکه این آمار قبلا روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تست بود.

این مقام مسئول دانشگاهی ضمن تاکید بر ضرورت کنترل بیماری کرونا یادآور شد: برای بیرون آمدن از موج در رتبه نخست انجام واکسیناسیون لازم می‌باشد.

آقازاده در خصوص آمار مرگ و میر در سنین بالا افزود: علت فوت بعضی از افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن داشتن بیماری‌های زمینه‌ای متعدد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اینکه اکثریت بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها واکسن کرونا را دریافت نکرده اند گفت: افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به بیماری یا نیاز به بستری نداشتند و یا اینکه شدت بیماری در آن‌ها کم بوده است.

مهار کرونا فقط با مشارکت همگانی میسر می‌شود

وی با اشاره به کشاورزی بودن استان و تعدد حضور کارگران فصلی از سراسر کشور یا استان به علت برداشت محصولاتی از جمله سیب، انگور و... و تجمع آن‌ها در خوابگاه‌هایی با شرایط زیستی نامناسب افزود: همه این عوامل منشاء انتشار کرونا هستند.

آقازاده ادامه داد: دور همی‌ها، اجتماعات مذهبی و غیر مذهبی در این دوران اپیدمی کرونا معنی و مفهوم ندارد و در صورت وجود چنین اجتماعاتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است.

دکتر آقازاده عنوان کرد: مهار کرونا فقط با مشارکت همگانی میسر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص دوز دوم واکسن اسپوتینیک در استان آذربایجانغربی گفت: دوز دوم واکسن اسپوتینیک وارد کشور شده و در مرحله لیبل گذاری می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه فراخوان تزریق دوز دوم واکسن اسپوتینیک بلافاصه بعد از ورود به استان انجام خواهد شد اضافه کرد: افرادیکه دوز اول واکسن اسپوتینیک را دریافت کرده اند در صورت تمایل بر اساس منابع علمی موثق می‌توانند برای دوز دوم از واکسن آسترازینکا استفاده نمایند.

وی در خصوص واکسیناسیون سنین ۱۲ تا ۱۸ افزود: برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال بر اساس شواهد علمی از واکسن سینوفارم استفاده خواهد شد و برای سنین زیر ۱۲ سال از سینوفارم لایت (رقیق شده) استفاده خواهد شد که تاکنون وارد کشور نشده و در صورت ورود به کشور سنین زیر ۱۲ سال نیز واکسینه خواهند شد.

دکتر آقازاده با تاکید بر اینکه فقط ۳۰ درصد روستائیان تابحال خود را واکسینه کرده اند افزود: در خصوص واکسیناسیون، خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در خدمت روستائیان عزیز می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص واکسیناسیون اتباع خارجی ساکن در ایران افزود: اتباع خارجی همانند ایرانی‌ها می‌توانند با مراجعه به مرکز بهداشت ارومیه و دریافت معرفی نامه نسبت به انجام واکسیناسیون در مراکز تجمیعی اقدام نمایند.
دکتر آقازاده در مورد واکسیناسیون بیماران مبتلا به ام اس گفت: واکسن این افراد با بقیه مردم فرقی نداشته و می‌توانند نسبت به واکسیناسیون خود اقدام نمایند.

این مقام مسئول دانشگاهی یادآور شد: پایگاه‌های واکسیناسیون بدون تجمع بوده و مردم عزیزی که تابحال برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند برای دریافت واکسن‌های موجود به پایگاه‌های تجمیعی مراجعه نمایند.

دکتر آقازاده در ادامه گفت: از امروز در ارومیه دوز دوم واکسن برکت، دوز اول و دوم واکسن سینوفارم در حال تزریق بوده و در دو روز آینده دوز دوم واکسن اسپوتینیک نیز به استان خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از دور همی‌ها، زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی از شیوع بیماری کرونا پیشگیری کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.