در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شرایط ازدواج مجدد مرد در چارچوب قانون

قانونگذار در برخی موارد به مرد اجازه داده است که با وجود همسر اول مجددا ازدواج کند، اما برای اینکار باید مراحل قانونی مربوط طی شود.

حسن خلیل خلیلی وکیل پایه یک دادگستری  در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایطی که طبق آن مرد می‌تواند مجددا ازدواج کند  اظهار کرد: طبق قانون، مرد نمی‌تواند با داشتن یک همسر دائم اقدام به ازدواج دائم دوم کند مگر در مواردی که قانونگذار آن را تجویز کرده باشد. البته منظور قانونگذار از وضع این مقررات، حفظ کانون خانواده بوده است، زیرا کانون خانواده در اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد گاهی زن و مرد به هیچ عنوان نمی‌توانند به ادامه زندگی با یکدیگر بپردازند لذا طلاق حق طبیعی آن‌ها است، اما قانونگذار سعی کرده با پیش بینی این شرایط در مواردی از طلاق جلوگیری کند تا خانواده و فرزندان از آسیب محفوظ بمانند.

 خلیل خلیلی بیان کرد: مطابق ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۵۳ قانونگذار در صورت وقوع شرایطی اجازه ازدواج مجدد را برای مرد صادر کرده است؛ در صورت تحقق این شرایط مرد می‌تواند درخواست ازدواج مجدد و با ذکر دلایل و مستندات خود در قالب یک دادخواست و تقدیم آن به دادگاه، اجازه ازدواج دوم بگیرد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: یکی از این شرایط زمانی است که زن رضایت خود را از ازدواج مجدد همسرش اعلام کرده باشد مورد دیگر مربوط به شرایطی است که زن قادر به انجام وظیفه زناشویی خود نباشد یا با انتخاب خود از شوهرش تمکین نکند همچنین اگر زن به جنون مبتلا شود به این شرط که ابتلاء به این جنون از عوامل فسخ نکاح محسوب نشود یا زن دچار بیماری صعب العلاجی شود که دوام زناشویی برای شوهر به مخاطره افتد مرد می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد کند.

 خلیل خلیلی با اشاره به شرایط دیگر اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که به مرد اجازه می‌دهد همسر دوم اختیار کند زمانی است که زن به طور قطع به تحمل ۵ سال حبس یا بیشتر محکوم شود یا محکومیت زن به پرداخت جزایی نقدی به مقداری باشد که او قادر به پرداختش نبوده و به همین سبب مجبور به تحمل ۵ سال حبس یا بیشتر شود.

این وکیل دادگستری بیان کرد: گاهی زن قادر به فرزند آوری نیست و مرد نمی‌خواهد کودک دیگری را به سرپرستی بپذیرد، در این حالت نیز قانونگذار به مرد اجازه ازدواج مجدد داده است همچنین اگر زن به مدت ۶ ماه زندگی مشترک را ترک کند یا به نحوی گرفتار اعتیاد شود که به تشخیص دادگاه با وجود این اعتیاد، دوام زندگی مشترک میسر نباشد مرد می‌تواند مجددا ازدواج کند.

وی تصریح کرد: با تحقق این شرایط و تقدیم دادخواست ازدواج مجدد، ممکن است قاضی با ازدواج دوم موافقت کند و از آنجا که طبق ماده۲۰ قانون قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۲: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است»؛ لذا مرد با در دست داشتن گواهی‌ای که از دادگاه دریافت کرده، می‌تواند ازدواج دائم دوم خود را ثبت کند. طبق بند ۴ ماده۴ قانون خانواده مصوب ۱۳۹۲ «رسیدگی به امور و دعاوی مربوط به ازدواج مجدد در صلاحیت دادگاه خانواده است».

چراغ سبز قانون برای امکان ازدواج مجدد مرد

مجازات ازدواج مجدد بدون اذن دادگاه

این وکیل پایه یک دادگستری در مورد مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه قانون تصریح کرد: اگرچه در ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول و ازدواج دائم بدون اذن همسر جرم انگاری شده بود، اما بعد از انقلاب طبق نظریه شورای نگهبان این ماده قانونی غیر شرعی اعلام شد.

او افزود: در حال حاضر قانونی که در این خصوص حاکم است ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ می‌باشد که بر اساس آن چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن خودداری کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری هفت محکوم می‌شود.

خلیل خلیلی گفت: لازم به ذکر است در صورتی که مردی بدون اجازه دادگاه، همسر اول و بدون ثبت آن ازدواج دائم انجام دهد برای همسر دوم جرمی متصور نیست و مجازات صرفا مربوط به مرد می‌باشد.

خلیلی درباره ضمانت اجرای نقض مقررات ثبت ازدواج مجدد گفت: طبق ماده۵۶ قانون خانواده مصوب ۱۳۹۲هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (۲۳) و (۳۱) این قانون یا بدون اخذ اجازه نامه مذکور در ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام کند یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش، گواهی موضوع ماده (۴۰) این قانون، حکم تنفیذ راجع به احکام خارجی به ثبت هریک از موجبات انحلال نکاح، اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند، به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم می‌شود.

وی بیان کرد: البته این قانون ضعف‌هایی نیز دارد. زیرا ممکن است مرد با سوء رفتار عمدی، زن را وادار به ترک زندگی مشترک کرده و پس از آن، به استناد این قانون اجازه ازدواج مجدد را أخذ کند و زن نیز به این دلیل که ادامه زندگی مشترک در این حالت برایش ممکن نیست مهر خود را بخشیده تا مرد را راضی به طلاق نماید؛ لذا لازم است قانونگذار نگاهی دوباره به قوانین مهریه و خانواده داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام
گناه تمام این گناهان کبیره به گردن کسانی هست که بعلت بی کفایتی قانون گذاران باعث شده ازدواج مجدد که نه فقط باعث پوشش آدمهای بی سرپرست میشه بلکه از فساد در جامعه جلوگيري میشه ولی آنقدر کم کاری شده جهت بالابردن آگاهی زنان جامعه که مردان به طور مخفیانه چه شرعی چه غیر شرعی هزاران کار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
سلام محدودیت قانونی رو بردارید بگذارید خانواده ها بر مبنای اخلاق با هم سازش کنند و دردسرها کم بشه شاید زن و شوهر باهم نسازند چرا باید اینقدر سختش کنید طلاق رو یا شاید مرد در شرایط خیانت به خدا قرار گرفت چرا نباید ازدواج مجدد کند و از عواقب قانونیش بترسد؟
بس است دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
خجالت بکشید باشگاه خبرنگاران واقعا از شما بعیده
راه هوس بازی رو به مردها نشون میدید ؟! زن و مرد وقتی با هم ازدواج میکنن نسبت به هم متعهد میشن هردوشون باید بهم وفادار باشن به همسرشون و زندگی شون پایبند باشن ... و به هم عشق و محبت و احترام هدیه بدن ... نه اینکه مرد پی هوسبازیش باشه و به همسرش خیانت کنه زن ناچار بمونه به پای بچه ها بسوزه !!!
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۰۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
خانم معلم یا پرستار باشه خوبه. اگه توانایی شو داشتم یکی معلم؛ یکی پرستار؛ یکی هم بانکی می گرفتم. فقط شیفت کاری شون جوری باید تنظیم بشه که باهم بخونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
دفعه اول از روی احساسه، ولی دفعه دوم از روی عقله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
یعنی بسیاری از ما ایرانی ها داریم به موجودات عجیبی تبدیل میشیم؛ همه چیز رو صفر و صد کردیم و از هیچ برای هم دشمن میسازیم. تو ورزش میریم یکی میگه قرمز اون یکی میگ آبی و جوری تعصب دارند که انگار روزی چند میلیون بابت این طرفداری میگیرن! بحث زناشویی که میشه یکی میگه مردها اینطوری هستند و یکی میگه زن ها فلان هستند!!! واقعا عادت کردیم به تعصب های افراطی و جزم اندیشانه که هیچ پشتوانه ای هم ندارد! اگر کتاب «بی شعوری» را بخوانید شاید مشکلات برخی ها حل شود: آن جا مهمترین عامل اصلی تغییر رفتار را در این می داند که طرف بداند که کارش اشتباه هست و برای تغییر خودش تلاش کند وگرنه هیچ روانشناس، دارو و ... اثر نخواهد کرد. آدم خوب و بد از هر جنسیت و در هر شغلی وجود دارد و دلیلی ندارد که ما رفتار یک فرد را به کل آن قشر یا جنسیت تعمیم بدهیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه در ایران حق زنان بسیار ضایع می‌شود و وضعیت واقعی زنان اسفناک هست ولی متاسفانه بسیاری از زنان به حقوق خو د اصلا واقف نیستن و چون خانه دار هستن مجبورن تحمل کنن که این باعث شده از لحاظ روحی روانی آسیب زیادی ببینن و دولتمردان هم روز به روز قوانین را برای ضعیف کردن زنان وضع می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه در ایران حق زنان بسیار ضایع می‌شود و وضعیت واقعی زنان اسفناک هست ولی متاسفانه بسیاری از زنان به حقوق خو د اصلا واقف نیستن و چون خانه دار هستن مجبورن تحمل کنن که این باعث شده از لحاظ روحی روانی آسیب زیادی ببینن و دولتمردان هم روز به روز قوانین را برای ضعیف کردن زنان وضع می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
میخوام ازدواج کنم بار اولمه خسته شدم از تنهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
بزرگترین سوالی که جوابش پیدا نمیشه اینه.چرا مردی که یکبار حماقت کرده و ازدواج کرده دوباره ازدواج میکنه؟؟مثه اینه که یبار از روی بیسوادی خامی بی تجربگی بیفتی چاه مواد مذاب.ولی وقتی نجات پیدا کردی ایندفعه با علم و تجربه دوباره بپری داخل چاه عمیقتر.حقیقتا مورد عجیبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
ازدواج سنت پیامبر وموجب نزول خیر وبرکت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
مردی که عرضه ی نگه داشتن زن اولش رو نداره بقیه زن هایی که میگیره از روی هوا و هوسه . اون زنی هم که هووی زن اول میشه بالاخره با آه و نفرین زن و بچه ی اون مرد زندگیش رو میسازه که نهایتا بدبخت تر از زن اول میشه .مقصر این ازدواج های چند گانه اول خود زن ها هستن که قبول میکنن زن دیگه ای رو بدبخت کنن که به خوشبختی برسن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۰۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
فکنکنم // بخاطر جنون زن به مرد اجازه ازدواج مجدد بدن // اگه اینجور بود همه مردها تا بجال جندین بار ازدواج میکردن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
شما خودت مشکل داری که زنتو به جنون کشوندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
احتمالا زنت از دستت جنون گرفته دنبال اینی که یه زن دیگه رو هم بدبخت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
دفعه اولش حماقت . نجات یافتی دیگه چرا دوباره حماقت
Iran (Islamic Republic of)
.....
۰۸:۳۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
واقعا ممنون حرف دل من رو زدی
ازدواج با برخی خانم ها خودکشی محض
Ireland
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
باید عدالت را برقرار کرد و تفاوتی قرار نداد. همین طور که مرد از نظر قانونی می تونه ازدواج کنه باید به زنان اجازه داده بشه، همچنین حق طلاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
بعد از آسیبی که از چند شوهری می بینه زن چی؟ باشه مردهایی که زنشون قائل به چند شوهری اند یک پیش نهاد گرمی زیاد بخورید و با همچین همسری باشید ببینید بازم به چند شوهری قائل میشه؟
آخرین اخبار