سئول بار دیگر خواستار اعلام رسمی پایان جنگ کره شد

رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اعلام رسمی پایان جنگ در شبه جزیره کره شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و مجددا خواستار اعلامیه‌ای برای پایان رسمی جنگ کره شد.

مون در سخنرانی خود در گردهمایی سالانه این سازمان جهانی گفت: «من بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهم که نیرو‌های خود را برای اعلام رسمی پایان جنگ در شبه جزیره کره بسیج کنند.»

او گفت: «من پیشنهاد می‌کنم که سه حزب از دو کره و آمریکا، یا چهار حزب از دو کره، آمریکا و چین گرد هم آیند و پایان جنگ در شبه جزیره کره را اعلام کنند.»

مون استدلال کرد که چنین اعلامیه‌ای کره شمالی را تشویق به تن دادن به خلع سلاح می‌کند. واشنگتن نیز مدعی شده است پیونگ یانگ باید ابتدا تسلیحات هسته‌ای خود را رها کند.

روز سه شنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و گفت "آمریکا به دنبال دیپلماسی جدی و پایدار برای پیگیری کامل خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است."

او با اشاره به نام کره شمالی مدعی شد: «ما به دنبال پیشرفت ملموسی در جهت یک برنامه با تعهدات ملموس هستیم که باعث افزایش ثبات در شبه جزیره کره و منطقه و همچنین بهبود زندگی مردم در جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌شود.»

این در حالی است که کره شمالی درخواست‌های آمریکا برای بازگشت به گفتگو را رد کرده و رئیس سازمان دیده بان اتمی سازمان ملل این هفته گفت که برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ به سرعت در حال پیشروی است.

رئیس جمهور کره جنوبی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته بود زمان آن است که رسما به جنگ کره خاتمه دهیم و از سازمان ملل کمک خواست.

این جنگ نتیجه تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم بود. این کشور از سال ۱۹۰۵ تا پایان جنگ جهانی دوم در تصرف ژاپن بود. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نیرو‌های آمریکایی وارد بخش جنوبی شبه‌جزیره کره و نیرو‌های شوروی وارد بخش شمالی آن شدند و خط معروف به مدار ۳۸ درجه به عنوان مرز دو طرف تعیین شد. تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات آزاد در سراسر شبه‌جزیره کره بی‌نتیجه ماند و این موضوع تنش‌ها بین دو طرف را افزایش داد.

جنگ کره جنگی میان جمهوری کره (کره جنوبی) با پشتیبانی نیرو‌های سازمان ملل متحد به رهبری ایالات متحده و جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) با پشتیبانی چین و کمک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود که در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ با ورود نیرو‌های تحت فرمان حکومت کمونیستی کیم ایل سونگ به بخش جنوبی آغاز شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ با طرح آتش‌بس به حالت ترک مخاصمه به پایان رسید اما تا به امروز هنوز معاهده و پیمان رسمی صلح میان طرف‌های درگیر امضا نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار