انسداد چهار حلقه چاه غیر مجاز در سقز

رئیس امور منابع آب سقز گفت: چهار حلقه چاه غیرمجاز با دستور دادستان، پیگیری این اداره و همراهی نیروی انتظامی در شهر صاحب این شهرستان مسدود شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،عباس جاوید رئیس امور منابع آب سقز اظهار داشت: با دستور دادستان شهرستان سقز چهار چاه غیرمجاز که در حریم چاه تامین آب آشامیدنی شهر صاحب قرار داشتند، مسدود و مسلوب المنفعه شد.

جاوبد با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی این روز‌های مردم صاحب، کمبود آب آشامیدنی است، افزود: حفر این چاه‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه غیرقانونی و تخلف است باعث کمبود آب در این شرایط کم آبی برای اهالی این منطقه می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به خشکسالی شدید امسال، حفر چاه غیرمجاز و در نتیجه برداشت بی رویه آب، منابع آب زیرزمینی را بشدت با خطر نابودی مواجه می‌کند و این چاه‌های غیرمجاز منابع آبی را به خطر می‌اندازند.

رئیس امور منابع آب سقز  با بیان اینکه در شهرستان سقز سفره آب زیرزمینی وجود ندارد، افزود: آنچه ما بعنوان ذخایر زیرزمینی از آن نام می‌بریم، در واقع آب موجود در دشت‌های سیلابی و رسوبات مخروط افکنه‌ای و پای کوهی است که بطور مستقیم متاثر از نزولات جوی بوده و بشدت با کاهش برف و باران کاهش پیدا می‌کنند.

جاوید با اشاره به اینکه مهمترین تبعات حفر چاه‌های غیرمجاز در معرض خطر قرار گرفتن منابع آب شرب روستایی است، یادآور شد: از طرفی چشمه ها، قنات‌ها و کاریز‌های سنتی نیز در اثر برداشت‌های بی رویه بشدت افت آبدهی پیدا کرده و در حال نابودی هستند.

در سال ۱۳۶۱ قانون توزیع عادلان آب تصویب شد و بر اساس این قانون استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعه چشمه در هر منطقه از کشور با اجازه و موافقت وزارت نیرو باید انجام شود و وزارت نیرو با توجه به خصوصیات هیدروژئولوژی منطقه (شناسایی طبقات زمین و آب‌های زیرزمینی) ومقررات پیش بینی شده در این قانون نسبت به صدور پروانه حفر و بهره برداری اقدام می‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.