بازسازی بیش از ٨٠٠ واحد زلزله زده در قوچان

سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن کشور گفت: تصویب بازسازی و نوسازی واحد‌های روستایی آسیب‌دیده از زلزله قوچان، در اولین جلسه هیئت وزیران انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی جودی سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: برخی خانه‌های خشت و گلی و منازلی که مصالح درستی در آن استفاده‌ نشده بود , دچار آسیب شدند، تمام واحد‌ها را مورد ارزیابی قرارداده و پرونده‌ها نیز تشکیل‌شده است که با همکاری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی مصوبه‌ای در حال آماده‌سازی است تا در اولین جلسه هیئت‌ وزیران تأییدیه مصوبه مربوطه اخذ شود.

او با بیان اینکه کار بازسازی به‌صورت عملی و استفاده از منابع داخلی و اعتبارات تسهیلات بهسازی مسکن روستایی شروع‌ شده است و با مصوبه هیئت دولت کار تسریع می‌شود، افزود: سعی بر این است تا خانه‌هایی که هم اکنون مردم ساکن هستند را به منظور اسکان موقت نگه‌داشته و در کنار آن فضا‌های جدید با مشارکت مردم شروع شود تا در فصل سرما، بی‌سرپناه نباشند.

سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: وام ۱۳۰ میلیون تومانی برای مردم در هیئت وزیران پیش‌بینی و همچنین ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب‌های مختلف اعم از اسکان موقت، معیشتی و نیز کمک به اسکان دائم برای مردم در نظر گرفته خواهد شد.

جودی با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی پیرامون اخذ سیمان رایگان، با بنیاد مستضعفان در حال انجام است، بیان کرد: برای هر واحد مسکونی ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان نیز اخذ خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او همچنین از بازسازی بیش از ٨٠٠ واحد در پی زلزله اخیر خبر داد و تصریح کرد: حدود ۶۲۰ واحد در روستا‌های قوچان نیاز به احداث مجدد دارند و بالغ‌ بر ۲۰۰ واحد نیز می‌بایست مرمت و تعمیر شوند.

سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مرحله پیشگیری، سالیانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مقاوم‌سازی و نوسازی می‌کند که از یک ماه پیش این اقدام شروع‌ شده است و امروز بالغ‌ بر ۸۰ هزار واحد به بانک‌ها معرفی شدند و قریب به ۲۰ هزار واحد در مرحله عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی هستند.

جودی اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۵۵ هزار واحد مسکن روستایی در خراسان رضوی بازسازی و نوسازی شده است که تعداد واحد‌های روستایی حدود ۴۳۰ هزار واحد بوده که مابقی به‌مرور و با همکاری خود مردم و اعطای تسهیلات، بازسازی و نوسازی شود.

سید رضا موسوی نیا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از اختصاص تسهیلات و وام ١٣٠ تومانی برای منطقه زلزله زده قوچان گفت: برای بازسازی و نوسازی واحد‌های روستایی در خراسان رضوی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفته‌ شده است که کارمزد آن ۵ درصد و بازپرداختش ۲۰ ساله می‌باشد.

علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل حضور میدانی مسئولین را انرژی بخشی و امید دادن به مردم خسارت دیده دانست و گفت: امروز دولت مردمی ما در اولین فرصت یکی از مدیران اصلی این حوزه را به قوچان جهت بازدید میدانی اعزام کرد که این حضور نشان دهنده آن است که ان شاء الله مردم به زودی شاهد تغییرات و دریافت تسهیلات لازم خواهند بود.

او افزود: در اسرع وقت مردم اجرایی شدن این مصوبات را احساس خواهند کرد و بازسازی‌ها و کمک‌های معیشتی به دست مردم خواهد رسید.

نماینده مردم قوچان و فاروج با اشاره به این مطلب که یکی از مشکلات اصلی  قوچان، بی توجهی مسئولان به آماده کردن زیرساخت‌ها در گذشته بوده است، ادامه داد: امروز آسیب این زیر ساخت‌ها خود نمایی می‌کند و در همبن زلزله اخیر بعلت قدیمی بودن خیلی از شبکه‌های توزیع آب روستایی ما، دچار آسیب شده و علاوه بر زلزله مشکل آب هم به این مسائل اضافه شده است.

آذری بیان کرد: همه ارگان‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند تا اخر هفته لیست تمام روستا‌هایی که زیر ساخت هایشان چه در حوزه روستایی و چه آب و فاضلاب دچار مشکل و اختلال شده است را آماده کنند تا در جلسه‌ای که با وزیر نیرو خواهیم داشت بتوانیم برای آماده سازی و بازسازی زیر ساخت‌ها، تخصیص اعتبار خوبی رادریافت و شروع به بازسازی کنیم.

انتهای پیام// ط. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.