۵ نکته مهم درباره پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا

آمریکا با امضای پیمان امنیتی مشترک با انگلیس و استرالیا، صفحه جدیدی از تقابل با چین را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه و در جریان یک کنفرانس سه جانبه مابین سران سه کشور انگلیسی زبان؛ آمریکا، انگلیس و استرالیا، یک معاهده مهم نظامی جمع‌بندی شد و مورد توافق قرار گرفت. بنا شد تا آمریکا و انگلیس به استرالیا در ساخت زیردریایی‌هایی که بر پایه سوخت هسته‌ای هستند، خدمات ارائه دهد.

طی چند روزی که از این اعلام رسمی گذشته، ابعاد و نتایج این همکاری مشخص شده و البته پیامد‌های آن هم قابل بررسی است. بخوانید!

۱) تقریبا ۹ ماه از روی کارآمدن بایدن در آمریکا گذشته و مواضع او در میدان سیاست خارجی تا حد زیادی مشخص شده است. کهنه‌کار دموکرات عرصه سیاسی در آمریکا، در چندین نوبت و حداقل در اعلام‌های رسمی مدعی شده که تمرکز آمریکا در چرخشی استراتژیک از سمت و سوی غرب‌آسیا رها شده و به آسیا(شرق آسیا) حواله شده است. دولت جدید آمریکا مقابله و متوقف ساختن اژد‌های زرد خفته در حوزه تجارت و اقتصاد را اولویت خود اعلام کرده است (هرچند که رها کردن خاورمیانه از سوی آمریکا ادعایی سرشار از تردید است، اما پرداختن به آن خارج از موضوع این یادداشت است).

تشکیل کارگروه ویژه برای مقابله با چین و تمرکز بیشتر برای توقف پکن در بودجه ۲۰۲۲ پنتاگون اقداماتی است که در چارچوب همین سیاست اعلامی قابل فهم است. جو بایدن همچنین در توجیه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وعده داده بود که آمریکا قرار است تا از نیرو‌های خود در موقعیت مهمتر و برای مهار چین بهره ببرد.

۲) بنظر می‌رسد آمریکا در راستای سیاست افزایش حضور و دیده‌بانی خود در منطقه هند-پاسیفیک و به طور مشخص در منطقه دریای جنوبی چین، طرح تجهیز استرالیا با زیردریایی هسته‌ای را کلید زده است. این دسته از زیردریایی‌ها دارای دو خصوصیت برجسته هستند، اولا مدت زمان بسیار بیشتری را می‌توانند در اعماق اقیانوس سپری کنند و دیگر نیازی به بازگشت زود به زود به آشیانه را ندارند. دوم، بسیار کم سروصداتر هستند و حاشیه امنیتی قابل اتکایی دارند، به طوری که سخت‌تر در رصد دشمن قرار می‌گیرند؛ و نهایتا با سرعت بالاتری حرکت می‌کنند و وزن بیشتری را می‌توانند حمل کنند. بر اساس این توافق، دست‌کم هشت زیردریایی به ناوگان نظامی استرالیا تحویل داده خواهد شد. البته این همکاری‌ها در حوزه‌های دیگری شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری وجود خواهد داشت. این قرارداد را می‌توان به عنوان ایجاد یک پایگاه جدید رصد و جاسوسی در استرالیا علیه چین آن هم به نیابت از آمریکا تعبیر کرد.

۳) یکی از حاشیه‌های مهم این توافق، ایجاد یک مثلث انگلیسی زبان با ماموریت اصلی مهار چین است. نکته ناخوشایند برای چین، این است که موضوع قرارداد بین آمریکا و استرالیا فراتر از فروش چند زیر دریایی هسته‌ای است، بلکه یک پیمان امنیتی بین سه کشور شکل گرفته که برای پکن پیامد‌هایی دارد و حتما چین برای مقابله با آن تدارک‌های لازم را دیده است. «AUKUS» همان پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، انگلستان و آمریکا است که در ۱۵ سپتامبر، به طور رسمی اعلام شد.

۵ نکته مهم درباره پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا!

۴) فرانسه و در نگاهی کلی‌تر اتحادیه اروپا، بازنده اصلی این پیمان بودند. سفیر فرانسه در آمریکا با لحن تندی که نشان از عصبانیت بسیار زیاد مقامات پاریس می‌داد و در واکنش به این توافق امنیتی، در پیامی توئیتری نوشت: «جهان یک جنگل است، فرانسه به تازگی این حقیقت تلخ را یادآوری کرد. آمریکا، انگلیس از پشت به فرانسه خنجر زدند». اما علت انزجار پاریس از این دو پایتخت از کجا آب می‌خورد؟

قرارداد استرالیا با آمریکا و انگلیس به معنای فسخ قرارداد قبلی کانبرا و پاریس است. فرانسه فسخ یکجانبه «قرارداد قرن» برای صنعت این کشورش را خیانت طرف آمریکایی می‌داند و از دست دادن قراردادی به ارزش بیش از ۵۶ میلیارد یورو را همان «خنجر از پشت» به دست کشوری متحد، تعبیر می‌کند. به همین دلیل است که پاریس برای اولین بار سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فراخوانده است.

اساس نگاه اتحادیه اروپا درباره پرونده چین تفاوت عمده‌ای با آمریکا دارد. در حالی که واشنگتن سیاست تقابل مستقیم بدون محافظه‌کاری را در پیش گرفته، اروپا همچنان بر حفظ تعامل و همگرا شدن چین با بروکسل در بستر همین ارتباطات عمدتا تجاری امیدوار است. بروکسل امیدوار بود با اتخاذ چنین سیاستی بتواند نقشی میانجی بین آمریکا و چین ایجاد کند و از سطح تنش این دو بکاهد تا نهایتا کمتر مورد آسیب قرار بگیرد. 

اما آمریکا بهمراه عضو تازه جدا شده اتحادیه اروپا یعنی انگلیس، با امضای پیمان امنیتی با استرالیا هم ضربه‌ای اقتصادی به فرانسه وارد کرد و هم ثابت کرد که اتحادیه اروپا ضعیف‌تر از آن است که بتواند در فضای بین‌المللی ایفای نقش کند.

۵) اروپایی‌ها طی دوران چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از بی اعتنایی آمریکا به خود رنجیده خاطر بودند و تصور می‌کردند که ترامپ شخصیتی خارج از قواعد دیپلماتیک و اصول سیاست خارجی واشنگتن است. لودریان وزیر خارجه فرانسه اعتراف کرده که بین اقدامات بایدن و ترامپ تفاوتی نمی‌بیند! گویی اروپایی‌ها به این موضوع تلخ، اما واقعی پی بردند که آمریکا در مواقع بحرانی، به اصطلاح پشت آن‌ها را خالی می‌کند. مشاهده دو اقدام متحد ابرقدرت، در کمتر از دو هفته بر این حس اروپایی‌ها افزوده است. اولی خروج سراسیمه و بدون هماهنگی نظامیان آمریکایی از افغانستان در حالی که بسیاری از شهروندان اروپایی همچنان در افغانستان حضور داشتند و دومی ضربه اقتصادی به فرانسه! اروپایی‌ها شاید به فکر بازبینی و شاید حتی اصلاح موضعی رابطه خود با آمریکا باشند. اروپا امروز در رقابت اقتصادی از آمریکا جا می‌ماند و شاید فردا دیگر زیر چتر امنیتی_نظامی آمریکا قرار نداشته باشد!

محمدحسن نیک‌بین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
یک مثال قدیمی هست که میگه گرگها پشت به هم نمی خوابند چون اگه یکی به بقیه پشت کنه حتما مورد حمله شون قرار میگیرد.فرانسه هم ناشی گری کرده به این درد گرفتار شده.اما جالب تر وضعیت آمریکا است که خیلی وقته که زده زیر همه قوانین از دزدی ماسک لوازم بهداشتی مبارزه با کرونا اون هم دزدی کشتی و هواپیمای حامل این اقلام از کشورهای اروپایی گرفته تا دزدی نفت عراق و سوریه و معادن افغانستان تا مجبور کردن استرالیا به لغو قرارداد فرانسه و جای فرانسویها را در این قرارداد گرفتن .معلومه اوضاع وخامت باره!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
هیچ کشوری روی کره زمین به دنبال اتحاد و برادری و دوستی با سایر کشورها نیست بلکه هر کشور براساس منافعش با سایر کشورها رابطه و اتحاد برقرار میکنه؛ من حتی پیشبینی میکنم روزی رو که آمریکا دیگه نیازی به انگلیس نداشته باشه و انتقام خون های ریخته شده در جنگ های ضد استعماری آمریکایی ها ضد انگلیس رو ازش بگیره. هیچ چیز در سیاست غیرممکن و قابل پیش بینی نیست. همین فردا ممکنه ایران با روسیه و چین دشمن خونی بشه و با آمریکا در یک جبهه باشه. کشورها مدام در حال چرخش بین دو قطب شرق و غرب دنیا هستند و نمونه‌اش هم ترکیه که تا دیروز دنبال عضویت در اتحادیه اروپا و اتحاد با آمریکا بود ولی امروز آمریکا به کودتاگر این کشور پناه داده و به خاطر واردات اس 400 ترکیه رو تحریم کرده و ترکیه هم به دنبال عضویت در پیمان شانگهای به جای اتحادیه اروپاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
امروز ما باید بجای چین با قدرت اقتصادی در مقایل آمریکا می ایستادیم
این تنش ها باعث میشه آمریکا و ناتو نیروهای امنیتی و نظامی خودش پخش کنه و از تمرکز روی ایران دست برداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
این حرفها کشک هستند. از شکم گرسنه مردم ایران خبر بدهید.
شما مسول هستید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
هر کی بیشتر تلاش کنه موفق تر میشه
قطعا کشورهای دیگه از امریکا پیشی گرفته و خواهند گرفت
اگر هر ایرانی تمام توانش را بکار بگیرد ایران نیز قدرتمندتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
بله اقای مکرون ...دنیا همینه حالا دیدی لغو قرارداد یکطرفه چقدر خیانکارانه و جنایته مثل لغو قرارداد یکطرفه رنو با خودرسازان ایران بدست فرانسه و با دستور اربابتان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خب که چی

اونا ناتو رو مدتا قبل امضا کردن

حالا چه آمریکایی تلفظش کنن چه انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
ویتنام - افغانستان - عراق - لیبی - سوریه - یمن
کارشون با این کشورها تمام شد
خوب الان نوبت ایران - چین - روسیه - ونزوئلا - کره شمالی و کوبا هستش
تبدیل کردن این کشورها به خرابه و نابودی - قتل عام مردم - غارت ثروت ها و ایجاد گروه های تروریستی
تمام این برنامه ها با نام دموکراسی ازادی و حقوق بشر توسط امپریالیسم غرب انجام خواهد شد
قطعا سازمان های بین المللی نظیر حقوق بشر نسبت به این حوادث سکوت اختیار خواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
به جز روسیه و چین بقیه ی اینا که گفتی تبدیل به خرابه شدن!
Iran (Islamic Republic of)
اعلام
۱۵:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
ما باید برای رونق اقتصادی باید از زمین مصالح ساختمانی به سیاره مشتری ببریم و در انجا شروع به کشور سازی کنیم و در دیگر سیاره ها وانها را بفروشیم
Iran (Islamic Republic of)
طاهری
۱۱:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
آمریکا اعتبار خود را در خاورمیانه از دست داده و این اقدام یا تاکتیک برای اروپا به خصوص فرانسه است. فرانسه از مدتها فبل خود را برای جایگزینی آمریکا در منطقه به خصوص منطقه استراتژیک خلیج فارس آماده کرده و شرکت در اجلاس عراق نشانه اصلی آن است. الان به این بهانه که آمریکا از پشت به آنها خنجر زده و قصد تلافی دارند، در آینده با کشورهای منطقه قراردادهای نظامی سنگینی منعقد خواهند کرد.و این یک جابجایی استراتژیک و هماهنگ شده بین فرانسه و آمریکا است و این جنجالها برای آماده سازی افکار جهانی است که راحتر تر بتوانند به نیات پلید خود برسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
استرالیا بر خلاف تصور یک کشور مستقل نیست بلکه مستعمره پنهان انگلیس ه پس این توافقات هیچ تاثیری رو جهان نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
آفرین بر متحدین علیه خفاش خور ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
با جلوی این کشور کمونیستی بی مسئولیت و خرابکار در تمام حوزه ها گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
قنبر
۰۶:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
خبرهای واصله ودرز کرده از شنود مکالمات سران آمریکا وانگلیس واسرائیل که به بعضی سایت ها بصورت محرمانه شنیده شده.(علت فسخ قرارداد فرانسه با استرالیا در رابطه باساخت زیر دریایی ها باسوخت اتمی)به شرح ذیل اعلام می گردد...علت فسخ قرارداد پادرمیانی رژیم صهیونسیتی با سران دولت ملکه انگلستان بوده.از آنجایی که اظهارات وپیشنهادات رژیم صهیونسیتی برای دولتمردان آمریکایی جعلی ازکار درآمده وسران کاخ سفید هیچ نوع پیشنهاد ماجراجویانه ای را از اسرائیل دراین برهه همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وعراق نمی پذیرند واولویت اول کاخ سفید فعلآ اسرائیل نیست
لذا به همین دلیل اسرائیل ضمن نزدیکی خود به کشورهای عرب مستعمره انگلستان به بهانه حمایت ودفاع از حاکمیت ارتجاع باعث می‌شود دولتمردان ملکه انگلستان بافریب متحد خود آمریکا تا کشور استرالیا را مجبور به ملغی کردن قرارداد ساخت زیر دریایی از فرانسه نمایند (همه کارشناسان جهان بخوبی به این امر واقف هستند انگلیس همانند روباه مکار وکشوری خبیث است تاکنون توانسته بافریب دولتمردان آمریکایی به خواسته های نامشروع جهانی ومنطقه ای خود برسد ودرآینده هر اقدامی ازسوی آمریکا بافریب سران دولت ملکه انگلستان درجهان ومنطقه انجام می گیرد.یااینکه همه ملتها وسران منطقه کاملآ آگاه هستند شرکتهای نرم افزاری انگلیسی توانسته اند با سؤاستفاده ازکارشناسان کشور چین دربحث نرم افزاری واستفاده ازهوش مصنوعی به نقطه تکامل برسند بطوریکه دراین خصوص حتی درمراحلی بهتر از کشور چین به هوش مصنوعی دسترسی پیدا کردن بطوریکه هم اکنون قادر هستند با بهترین روش هوش مصنوعی را به کمک شرکت های امنیتی وپهبادی خود دربیارن ودرقبال مشاورهای صهیونیست ها وحمایت از ارتجاع وحضور درکشوری عرب مستعمره انگلستان بخشی از هوش مصنوعی شرکتهای انگلیسی را به خدمت سامانهای ردیابی ولیزری خود دربیارن همانند مسلسل بکار رفته در ترور شهید فخری زاده.وهمچنین برهیچ کس پوشیده نیست انگلستان بدرخواست ارتجاع منطقه از هوش مصنوعی شرکتهای امنیتی در سامانه های پهبادی خود توانستند ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای ترور سردار دلها فریب بدهند سپس همانند همه جنایات خود درمنطقه ضمن همراهی وهم پیمانی با آمریکا راز هیچ یک از جنایات خودرا افشا نمی کنند تا بتوانند بدلیل فاصله زیاد وهزاران مایلی آمریکا واطلاع از عدم آسیب به آن کشور توسط کشورهای همانند ایران روسیه وچین وهمچنین با اطلاع از هزینه بر بودن هرنوع اقدامی نظامی یا تلافی جویانه علیه آمریکا برای کشورهای منطقه مرقون به صرفه نیست لذا کشور خبیص انگلیس به جهت نزدیک بودن مرزهای او وکشورهای مرتجع اقدامات جنایتکارانه خودرا به آمریکا ربط داده یا پشت تروریست های آمریکایی مخفی می شود همچنان که مشاهده نمودیم سران دولت کانادا بدستور ارباب خود ملکه انگلستان چون فاصله زیادی باایران دارد تا علیه آنها اقدام موثری انجام گیرد فلذا بدلیل هم مرز بودن کانادا با کشور آمریکا اقدام به مصادره نمایندگی ایران نمودن وتمام تجهیزات سفارتخانه ونمایندگی های ایران درکانادا را مصادره کردن ودلیل دیگر چون دولت کانادا با کشور آمریکا هم مرز بود و دسترسی ایران به کانادا ممکن نبود ماهیانه یک قطع نامه حقوق بشری علیه کشور جمهوری اسلامی ایران به اعضای شورای امنیت تقدیم می کرد.مع الوصف بر همگان عیان است دو رسانه وبنگاه خبر پراکنی ملکه انگلستان بنامان سایت بی بی سی فارسی و سایت اینترنشتال مستفر درسرزمین سعودی که به همان هوش مصنوعی پیشرفته مجهز وتجهیز شده قادر هستند همچنان که فهیم دشتی درپنجشیر افغانستان را با استفاده از هوش مصنوعی بکار رفته در سایت بی بی سی فارسی وکمک گرفتن ازسایت رسانه اینترنشتال سعودی مکان دقیق اورا شناسایی به کمک هوش مصنوعی بکار رفته در شبکه و پهبادی ترور نماید وبا حیله خبیصانه منکر آن جنایت شود.حالا اینکه چرا بافریب وحیله قرارداد فرانسه واسترالیا را ملغی وابطال کرد هدفش این بود هوش مصنوعی درجه اول ساخته شده را برای بکار گیری روی زیر دریایی های استرالیا تابتواند به کمک پهبادهای شرکت امنیتی خود هر موجودی را زیر دریا وروی دریا ودرزمین واسمان درکل آبهای اقیانوس ها شناسایی وهدف قرار دهد واز زیر دریایی ها وناوها وسامانه ناوبری حنگندهای خود حفاظت نماید با این قرارداد تصمیم دیگرش بهره گرفتن ودریافت ناوبری از سامانه های کشورهای دیگر است.وخودراقادر می سازد با کشورهای روسیه.چین.هند.پاکستان.ایرلن وتجهیزات وامکانات نظامی آنان وفرماندهان آنانرا با یکار گیری ازهوش مصنوعی هدف قرار دهد.ملکه انگلستان ودولتش باید بفهمند تا ابد قادر نخواهند بود پشت آمریکا مخفی شود.وهیچ جنایتی درمنطقه خاورمیانه بدون انگلستان انجام نمی گیرد مگر گرای دقیق آن توسط مراکز انگلستان.امیذواریم ملکه انگلستان مورد خشم شدید ملت های منطقه قرار نگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دلیل خروج آمریکا از افغانستان و خروج امریکا از منطقه غرب اسیا در اینده نزدیک ، رویکرد نظامی آمریکا نسبت به چین و روسیه و حضور دریایی بیشتر در آبهای مرزی این دو کشور هست و به طبع افزایش هزینه نظامی امزیکا و منافع حداقلی حضور نظامی در غرب اسیا امریکا رو به این نتیجه رسانده که دشمن شمار یک امزیکا چین و روسیه هست و لذا به سرعت تمرکز نظامی خودش رو از این منطقه به سمت ابهای چین و روسیه معطوف کرده
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۰:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دوستان امریکا اینقدر هم قدرتمند نیست هژمون امریکایی در حال افوله علت خالی کردن غرب آسیا و هدف گرفتن شرق آسیا بخاطر اینه که بادکنک قدرت امریکایی در بقول غربیا در خاورمیانه حال خالی شدن بود اینا این بادگنکو میخواند در شرق آسیا علیه چین و روسیه علم کنند اونا فرزند ناخلف خودشونو اینجا تنها میذارند در مقابل مقاومتهای ملی و اسلامی و فرار میکنند مطمئن باشید از قدرت بالاشون نیست از ضعفشونه کشور نمناک و آفتاب ندیده انگلیس هم بزودی باید تاوان جنایتهای چندین قرن گذشته خود را تا بحال پرداخت نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
برادر اشتباه اومدی اینجا ایرانه مردمش هم فارسی حرف میزنن نه عربی
آخرین اخبار