یک مسئول ناتو: اختلافات اعضا تأثیری بر همکاری درون ناتو نخواهد داشت

رئیس کمیته نظامی ناتو اعلام کرد اختلاف بین فرانسه، آمریکا و استرالیا درباره لغو یک قرارداد، تاثیری بر همکاری نظامی درون ناتو نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آدمیرال راب باوئر، رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» اعلام کرد اختلاف بین فرانسه، آمریکا و استرالیا در خصوص لغو یک قرارداد بزرگ فروش زیردریایی‌های فرانسوی به کانبرا، نباید بر «همکاری نظامی» درون ناتو تأثیر بگذارد.

آمریکا، استرالیا و انگلیس چهارشنبه از مشارکتی راهبردی برای مقابله با چین خبر دادند که در آن تأمین زیردریایی‌های آمریکایی با پیشرانه هسته‌ای برای کانبرا پیش بینی شده است، موضوعی که عملا باعث شد فرانسه یک قرارداد بزرگ را که سال ۲۰۱۶ جهت تأمین ۱۲ زیردریایی متعارف با پیشرانه دیزلی برای استرالیا منعقد شد، از دست بدهد.

آدمیرال باوئر در پایان کنفرانس رؤسای نظامی ناتو در آتن به خبرنگاران گفت: «ممکن است مداخلات یا پیامد‌هایی در نتیجه این توافق وجود داشته باشد، اما من فعلاً پیش بینی نمی‌کنم که این توافق بتواند بر انسجام درون ناتو تأثیر بگذارد.»

وی افزود: «در وهله اول، استرالیا یک شریک است، اما عضو ناتو نیست. توافق‌های زیادی بین کشور‌ها وجود دارد که می‌تواند از نظر سیاسی بر ناتو تأثیر بگذارد، اما توافق منعقد شده بین آمریکا، استرالیا و انگلیس تا آنجا که من می‌دانم تاثیری بر همکاری نظامی در داخل ناتو نخواهد داشت.»

این مشارکت راهبردی که باعث شد فرانسه این قرارداد تأمین زیردریایی‌ها به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا، معادل ۵۶ میلیارد یورو را از دست بدهد، خشم این کشور را برانگیخت. روز جمعه، فرانسه سفرای خود در آمریکا و استرالیا را فراخواند که تصمیمی بی سابقه از سوی فرانسه در قبال این دو متحد تاریخی اش به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار