گرانی برنج ادامه‌دار شد؛ علت التهاب بازار چیست؟

قیمت برنج از ابتدای سال تاکنون نوساناتی داشته است که مسئولان و فعالان این حوزه هر کدام دلایلی برای التهاب بازار این محصول عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته های اخیر بازار برنج به سبب گرانی های پی در پی وضعیت مطلوبی نداشته که استمرار این روند منجر به کاهش مصرف این محصول  از سوی دهک های ضعیف جامعه می شود.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج طارم ایرانی ۴۸ هزار تا ۵۹ هزار تومان، فجر ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان، ندا و شیرودی ۴۰ هزار تومان، نیم دانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان،  برنج پاکستانی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان و هندی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان است که نسبت به ماه های اخیر رشد معناداری را داشته اند که هر یک از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی دلایل متعددی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

چند روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی کاهش ۱۸ درصدی تولید ناشی از شرایط خشکسالی و کمبود عرضه نسبت به تقاضا را از علل اصلی گرانی برنج در بازار اعلام کرد. با توجه به آنکه عمده برنج نو از مهرماه در بازار عرضه می شود، کماکان این نگرانی وجود دارد که به سبب کمبود عرضه قیمت بی رویه بالا رود چرا که در شرایط کنونی مقادیری برنج مانده در انبار از سال گذشته در بازار توزیع می شود.

گرچه مسئولان اذعان می کنند که با توزیع برنج خارجی بدنبال کنترل قیمت ها هستند، اما دبیر انجمن واردکنندگان برنج می گوید که توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی جوابگوی ۲ هفته نیاز کشور است که با این  وجود در شرایطی که قیمت واردات بر اساس نرخ ارز تخصیصی تعیین می‌شود، شوک قیمتی موقت و محدود، منجر به تخریب بیشتر بازار خواهد شد.

 قبل از واگذاری قانون انتزاع، واردکنندگان برنج با وزارت صمت به توافق رسیدند که دوره ممنوعیت برنج با تاخیر یکماهه انجام شود که عملا با واگذاری اختیارات به وزارت جهاد قرار شد دوره ممنوعیت از پایان تیر اجرا شود که تمامی این عوامل منجر به التهابات قیمت در بازار شد . در شرایط فعلی برای پایان دادن به گرانی ها و جلوگیری از سودجویی افراد، ممنوعیت واردات باید ۲ ماه کاهش یابد تا با خرید برنج خارجی در فصل برداشت، بازار به تعادل برسد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت گرانی برنج و تاثیر کاهش ۱۸ درصدی تولید و توزیع برنج خارجی بر بازار با خبر شویم:

استمرار دوره ممنوعیت واردات بر آشفتگی بازار دامن می زند

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: در خرداد ماه، زمانیکه ستاد تنظیم بازار در اختیار وزارت صمت بود، بارها اعلام کردیم که با برقراری دوره ممنوعیت، با کمبود و گرانی در بازار روبرو می شویم.

وی افزود: اگر بدنبال حمایت از برنج ایرانی در فصل برداشت هستید، به دلیل آنکه برنج ایرانی به قیمت رسیده از این رو ممنوعیت واردات در فصل برداشت ضرورتی ندارد.

کشاورز با اشاره به اینکه با برقراری دوره ممنوعیت، قیمت برنج ایرانی از کنترل خارج می شود، بیان کرد: با برقراری دوره ممنوعیت و گرانی و رکود برنج ایرانی، این محصول از سفره اقشار پایین جامعه خارج می شود، از این رو پیشنهاد کرده ایم که از مهرماه همزمان با فصل برداشت برنج خارجی  و خرید با قیمت مناسب ،ممنوعیت واردات برداشته شود، وزارت صمت موافقت کرد اما متاسفانه در اجرا به وزارت جهاد ابلاغ شد که تاکنون هیچ اقدام اجرایی انجام نداده اند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با محول شدن تصمیم  گیری واردات و ممنوعیت واردات به وزارت جهاد، در عمل قرار شد ممنوعیت واردات از پایان تیر برقرار شود که این عوامل منجر به التهابات قیمت برنج ایرانی اعم از کیفی و پرمحصول شد و از طرف دیگر جو روانی عدم واردات برنج موجب شد برخی افراد به بهانه کمبود در بازار از این فرصت سوء استفاده کنند. به رغم پیگیری های مکرر قرار بود که دوره ممنوعیت با یک‌ماه تاخیر از ۳۱ مرداد آغاز شود تا ۷۰ هزار تن برنج مانده در گمرک ترخیص شود، هرچند این میزان ظرف مدت یک هفته در بازار مصرف می شود که این موضوع هم نمی تواند جلوی افزایش قیمت در بازار را بگیرد.

وی با تاکید بر کاهش ۲ ماهه ممنوعیت واردات برنج گفت: در شرایط کنونی که برنج خارجی باید وارد شود، از این رو تقاضا داریم که دوره ممنوعیت حداقل با کاهش ۲ ماهه از مهرماه آزاد شود چرا که جو روانی این موضوع اجازه افزایش بی رویه قیمت به برنج ایرانی را نمی دهد.

کشاورز ادامه داد: علی رغم‌پیگیری های مکرر وزیر جهاد کشاورزی توجهی به موضوع کاهش دوره ۲ ماهه واردات نداشتند و تصمیماتی مبنی بر برقراری دوره ممنوعیت اتخاذ شد و در مقابل دولت به عنوان بنگاه دولتی تصمیم گرفت ۱۰۰ هزار تن برنج به بازار تزریق کند، این در حالی است که اگر شرکت بازرگانی دولتی با تمام ظرفیت به بازار بیاید، هیچ تاثیری در جلوگیری از افزایش قیمت برنج ایرانی ندارد و تنها بازار برنج پرمحصول را به رکود می کشاند چرا که اختلاف معناداری حدود ۱۵ هزار تومان با برنج پرمحصول ایرانی دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه قیمت عرضه برنج از سوی بازرگانی دولتی ۱۸ هزار تومان است، گفت: اختلاف معنادار قیمت برنج پرمحصول ایرانی با نرخ عرضه محصول از سوی بازرگانی دولتی منجر به ایجاد رکود در بازار می شود، درحالیکه اختلاف قیمت برنج خارجی بخش خصوصی با برنج پر محصول ایرانی ۴ تا ۵ هزار تومان است که رقم آن معنادار نیست و مصرف کننده خود قدرت انتخاب دارد که برنج ایرانی بخرد یا خارجی؟

به گفته وی، سال گذشته با حذف ارز ترجیحی و تخصیص ارز نیما به واردات، به منظور جلوگیری از ۲ نرخی شدن قیمت در بازار، تمامی برنج های وارداتی به بازرگانی دولتی داده شد ، با توجه به اختلاف ۷ هزار تومانی برنج خارجی بخش خصوصی با بازرگانی دولتی ۲ حالت وجود دارد که این میزان برنج بدست مصرف کننده با این نرخ می رسد و بخش خصوصی زیان می کند یا بالعکس عده ای با سوء استفاده این میزان برنج با نرخ بازار آزاد عرضه می کنند که تمامی این‌مسائل را از قبل پیش بینی و به مدیران جهاد و وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کردیم، اما متاسفانه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

احتکار برنج در انبارها واقعیت ندارد/گرانی های پی در پی برنج علت اصلی رکود بازار

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به گران فروشی برنج در بازار اظهار کرد: گرچه نهاده های تولید از جمله بذر، کود، کارگر و حمل و نقل نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما این نوسان در حد التهابات کنونی بازار نبوده است.

وی از رکود بازار فروش برنج خبر داد و گفت: در حال حاضر بازار برنج در رکود و سکوت به سر می برد و همواره احتمال کاهش قیمت در بازار وجود دارد.

حسنی با اشاره به اینکه احتکار برنج در انبارها واقعیت ندارد، بیان کرد: تا ۲ ماه گذشته برنج خارجی همراه با روغن به اجبار عرضه می شد و هم اکنون، بار بیش از حد نیاز در انبارها موجود است چرا که واردکنندگان قبل از دوره ممنوعیت اقدام به واردات کردند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج ایرانی نداریم، بیان کرد: در حال حاضر در توزیع برنج ایرانی و خارجی کمبودی وجود ندارد و بازار همچنان در رکود و سکوت به سر می برد.

این مقام مسئول قیمت برنج عنبربو را ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان، طارم درجه یک  ۴۸ هزار تومان، برنج هندی  ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان و پاکستانی ۲۶ هزار تومان در عمده فروشی ها اعلام کرد و گفت: قیمت برنج خارجی از ابتدای سال افزایش چندانی نداشته، اما قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال چند بار گران شده که با توجه به رکود بازار سودجویان چاره ای جز کاهش قیمت ندارند.

کسری در تولید برنج نداریم/خودکفایی برنج با کشت ارقام‌پرمحصول دست یافتنی است

علی اکبریان عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کسری در تولید برنج نسبت به سال قبل نداریم، اظهار کرد: با توجه به مساعد بودن هوا در استان های شمالی، تولید برنج نسبت به سال قبل کاهشی ندارد.

وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال مجموع تولید برنج در استان های شمالی و جنوبی به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

اکبریان با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار بیان کرد: افزایش قیمت برنج بیشتر مربوط به برنج طارم است که امسال به دلیل کاهش کشت طارم، قیمت دچار نوساناتی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال کشت برنج پرمحصول ندا و شیرودی افزایش یافته است، گفت: اگر بدنبال تحقق سیاست خودکفایی برنج هستیم، این امر با سرمایه گذاری در برنج های پرمحصول محقق می شود‌.

وی احتکار برنج در انبارها را یکی از دلایل گرانی در بازار برشمرد و گفت: با توجه به آنکه برنج ایرانی قوت غالب مردم‌ محسوب می شود، از این رو تقاضا داریم تا افراد از انبار کردن برنج اجتناب کنند تا این محصول از سفره خانوار حذف نشود.

از ابتدای سال قیمت برنج چند بار دچار نوسان شده که هر بار مسئولان و فروشندگان دلایلی همچون هزینه های بالای حمل و نقل، کاهش واردات، خشکسالی و ... را مطرح کرده اند، اما آنچه حایز اهمیت است کاهش قدرت خرید خانوار و حذف این محصول از سفره از دهک های پایین جامعه است که بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی تداوم سیاست های غلط تنظیم بازاری را علت اصلی این موضوع اعلام می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
سیر چه داند از حال و هوای گرسنه... کشت برنج امسال یک دهم پارسال نیست تازه با این همه گرما و بارندگی خیلی کم هم برداشت از یک هکتار زمین نصف شده خیلی از کشاورزان هم نتوانسته برداشتی کنند فقط خدا به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
راه حل مدیریت کالاهای اساسی فقط و فقط فراوانی آنها در بازار است خواه با واردات خواه با تولید داخل . هر گونه کمبود به هر دلیلی کمک به افزایش بی حساب و کتاب قیمت کالاهای اساسی است . بیشتر مردم توان خرید برنج داخلی را ندارند چرا باید برنج خارجی وارد نشود واقعا چرا یعنی مشکل به این روشنی را درک نمی کنید ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
ارزانترین برنج خارجی را وارد کنید تا همه مردم بتوانند برنج مصرف کنند برنج خوش عطر و طعم را صادر کنید نخواستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
راه حل مدیریت کالاهای اساسی فقط و فقط فراوانی آنها در بازار است خواه با واردات خواه با تولید داخل . هر گونه کمبود به هر دلیلی کمک به افزایش بی حساب و کتاب قیمت کالاهای اساسی است . بیشتر مردم توان خرید برنج داخلی را ندارند چرا باید برنج خارجی وارد نشود واقعا چرا یعنی مشکل به این روشنی را درک نمی کنید ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اینکه گرانی وکمبودبندازیم گردن خشک سالی واسه کسانی ج میده که نمیدونن.امااینکه تجار بانفوذ بعضا موردحمایت وشریک بالا بالاها همه چیومنجمله برنج هم به انحصارجناب خودشون دراوردن شک نکن.مافیا وفساد ورانت همه چیزو توکشورتحت شعاع خودش گرفته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دلال های بیرحم وگرگ صفت ، برنج ایرانی رو صادر میکنند به روسیه و دیگر کشورها و سود کلان به جیب میزنند و اسم خودشون رو گذاشتند تاجر ، اونوقت مردم ایران باید برای سیر کردن شکم خودشون سه برابر سالهای قبل این برنج هارو تهیه کنند یا برنج های بی کیفیت و بو گندوی هندی و پاکستانی بخرند.
همه مسؤلین هم از این موضوع خبر دارند، ولی هیچ کاری نمیکنند. . . . .
Iran (Islamic Republic of)
حمید کرمی کارشناس اقتصاد وکارشناس ارشد مدیریت
۱۰:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
واردات برنج باید قبل از تععین شدن قیمت برنج ایرانی می آمد . الان که قیمت برنج روی پنجاه هزار تومان جا خوش کرده دیگر امکان پایین آمدن ندارد. واردات برنج فقط التهاب بازار را می گیرد.
البته کشش بازار نیز در قیمت موثر است وآن بستگی به درآمد مردم دارد .
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
واقعا مردم دیگه چی مونده که بتونن بخرند ؟! میگن سفره مردم کوچیک شده !!! باید گفت اصلا دیگه سفره ای نمونده که کوچیک هم بخواد بشه . حتی تخم مرغ که هرکسی نمیتونست خریدی کنه میخرید و باهاش چند نوع غذی ساده مثل نیمرو، کتلت، املت و... درست میکرد ولی اونم دیگه قیمتش عجیب شده!! و موضوع دیگه اینکه هی گفتن چیزهائی و مواردی که داریم را وارد نمیکنیم به خاطر حمایت از تولید کنندگان !! ولی واقعا تولید کنندگان ما ظرفیت اینو داشتند یا دارند که مردم اتکا کنند به تولید داخلی ؟! وقتی واردات هرچی (خودرو - مواد غذائی - لوازم آشپزخانه و...) را قطع کردند و گفتن فقط داخلی ..و مردم هم خب استقبال کردند ولی این بزرگواران وقتی رقیبی ندارند قیمتهاشونا بردند انقدر بالا که از خارجیش گرونتر شد! مثل همون لوازم خانگی ! حال که دولت تجربه کرد تولید کننده وقتی با مردم اینطوری میکنه نباید واردات رو آزاد و رقابتی کنه؟؟؟! و ضمنا بگه بهتون فرصت داده شد ولی سوء استفاده کردید!! برنج هم درسته که همه چیز گرون شده مثل کود و نشا و کارگر و.. ولی واقعا قیمتش باید انقدر باشه؟؟؟ خودروسازها هم که دیگه بی رقیب و دولت هم دیگه زورش بهشون نمیرسه و یه پراید قیمت یه تویوتا درخارج از کشور رو داره و هیچ کس هم نیست بتونه بگه بالای چشمتون ابرو هست !! تازه همش مینالند که تو ضرریم و دولت هم هی پول تزریق میکنه !! نمیفهمم یه پراید هم وزن خودش حتی بیشتر باید پولش باشه و تازه تو ضررند ولی خودروخارجی با اون کیفیت و آپشن و.... همیشه تو سود هستند ! امان از بی تدبیری بعضی ها !! همیشه یا از اینور بوم می افتیم یا از اونورش !! یه بار انقدر وارد میکردیم که کاخانه ها تعطیل میشدند و یه بار واردات میشه صفر و داخلی ها هم رقیبی ندارند هرقیمتی عشقشون بکشه میدن ! و این وسط کی ضرر میکنه و تو بدبختیههه؟؟! مردمممممم !! عمرمون که تموم شد خدا کنه بعد ماها لااقل تو عمرشون یه چیزی ببینند !! خونه که رویا شده ، خودرو که رویا شده و... اینم از مایحتاج و خوردو خوارک مردم که همین برنج هم دیگه کی با این حقوقها یا کارگری میتونه بخره؟ یه کارگر چند روز کارکنه تا بتونه 10 کیلو برنج برای خانوادش بخره؟ اونوقت تازه میگن ازدواج کم شده و زاد وولد کنند جمعیت زیاد بشه و روبه پیری داره میره آمار ....! آخه اونی که چنین نظری میده خب بگه چطوری و راهشو بگه و بگه چطور ازدواج کنه و بعد ازدواج خونه و مایحتاج رو چطور تهیه کنه مردم خودشون میدونند چکارکنند وازدواجم زیاد میشه و همچنین زاد ولد!!
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
این قیمتها،معنی و مفهومی بجز بی لیاقتی مسئولین ندارد،راستا حسینی اگر نمیتونید کشور را اداره کنید،با یک خدا حافظی همه مردم ایران را خوشحال کنید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دلیل اصلی گرانی برنج همون ممنوعیت ورود برنج بود که از ماه ها پیش تصویب شد از دولت قبلی
واقعا چرا این قانون تصویب شد؟ آیا دلیلی جز پر کردن جیب دلالان برنج کشور داشت؟
دشمنان و خائنان چقدر خوب نقطه زنی کردند دست روی محصولی گذاشتند که همه مردم ایران روزانه مصرف می کنند
همین یک قلم این دولت از چشم همه مردم خواهد انداخت 8 سال صبر مردم به پایان رسید و حالا این تیرهای آخر خواهد بود
تنها راه چاره لغو قانون ممنوعیت و طرح ریزی برای افزایش تولید برای سال های آتیه
امیدوارم قوه قضائیه ورود کنه و با عوامل تصویب قانون ممنوعیت برخورد جدی کنه
Bulgaria
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اگر به قیامت و اون دنیا اعتقاد دارید باید جواب پس بدین گرچه همین دنیا بلا به سرتون میاد و عاقبت خوبی ندارین ولی با معیشت مردم بازی کردن تاوان بسیار سختی داره همه چی روز به روز داره گرون میشه از لبنیات تا برنج و کلا مواد غذایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چند رو ز توی یه روستا ی شمال ایران برای خرید خوراکی برنج رفتم پیش کشاورزبرنج فروش دانه های برنج را میبوسید گفت خدا را شکر ازاین به بعد ملت ایران بجای خرید کیلویی برنج باید دنبال دانه برنج باشند چقد ر بدبخت وبیجاره شدیم کشور بی قانون هرکس هر کاری می خواهد میکند نه نرخی وجوددارد نه قانونی برنج کیلو ۲۰تومانی پارسال شد کیلوی ۵۰ هزارتومان ای نمایندگان بی خاصیت ملت بداد مردم برسید مردم درد شان را به کی بگویند تا مشکلات تموم بشه گرانی بیکاری نور چشم ملت را دارد کور میکند اقا برنج وارد کنید به انتظار کشاورز نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
همه چیز گران است حال که موقع برداشت برنج هست با این حرفها می هم خواهید کشاورز ی نابود بکنید علت اصلی افزایش هم هزینه تولید بذر کود کارگر اجاره ... همه گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ****
۰۸:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
خوب دقت کنید به این حرف
وزیر جهاد کشاورزی کاهش ۱۸ درصدی تولید ناشی از شرایط خشکسالی و کمبود عرضه نسبت به تقاضا را از علل اصلی گرانی برنج در بازار اعلام کرد!!!!!!!!
سکانسی از فیلم امام علی بود که عمرعاص به معاویه گفت بر منبر برو و همه اتفاقات رو گردن خدا بیانداز حالا این اقا با کمی چرخش فعلا گردن خشکسالی انداخته ؟
کمی جلوتر برویم گرانی شدیدتر بشود این اقا هم مثل حسن روحانی که گفت گرانی کار خداست این اقا هم همین موضوع رو خواهد گفت
(چرا اون سالی که بارندگی خوب بود همه مسوولین سینه ستبر کرده بودند و میگفتند با مدیریت ما امسال برداشت خوب شده حالا اون مدیریت چی شد؟ اهان بارندگی زیاد بوده مدیریت نم کشیده )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
رئیسی چنین حرفی نمیزنه
اندکی صبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
علت اصلی التهاب بازار وجود دستهایی در پیکره دولت که باید پاک سازی شود است که وجود انبارهای بزرگ احتکار بسیاری از اقلام اصلی مورد نیاز ملت را کتمام میکنند و با محتکرین هم دستند . چرا دولت به دنبال این انبارهای بزرگ نمیگردد و برخورد جدی نمی کند اکثر این انبارداران محتکر از افراد با نفوذ و در انتها به بعضی افراد متصلند . اگر صداقتی هست مشکل با دستگیری و محاکمه قاطع اینها بخوبی حل می شود.
Iran (Islamic Republic of)
واقعیت تلخ
۰۹:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
خود دولت اجازه داد در بوری هر مقداری برنج بخریم و در انبار دولتی بورس نگهداری کنیم و مدتی بعد با سود به ملت بفروشم، تا بودجه دولت تامین شود شما از کدام دلال و احتکار و گران فروشی حرف میزنی خودت شخصا امروز برو بورس صد تن برنج بخر و در انبار بورس نگهداری کن کسی کارت نداره با یک در صد مبلغ خرید و فروش دولت نیاز داره چند خریدی چند فروختی مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
احتکار کننده ای که هزاران میلیارد از احتکار به دست آورده و داره میاره چه ترسی از لو رفتنش داره و یا کسی یکی از انبارهاشو بتونه پیدا کنه ؟! اصلا خب یکی هم پدا کردند بقیش چی (همون یه انباره فقططط؟!) و دیگه اینکه خب انبارهم پیدا کردن و تخلیه .. خب محتکر رو چکار میکنند ؟؟! هیچی !! یه جریمه و تموم ..! محتکر انقدر از احتکار پول درآورده که اگه دهها انبار داشته باشه و همشم دولت پیدا کنه و ازش بگیرن فکر میکنید ضرر میکنه یا ضرر کرده تو اینمدت؟! از چند هزار میلیارد درآمدش گیرم یه ذره هم بده جای جریمه . چیزی ازش کم میشههه؟؟! تو موقعی که تحریمیم ومردم محتاج نون شبشونند احتکار باید مساوی باشه با اعدام(فقط اعدام بازدارندس واگرنه هیچییی!) تو هر کشور دیگم بود همین کارو میکردند > اغدام !! اونوقت میشه بازدارندگی . خدا لعنت کنه این افراد رو که حتی از بدبختی مردم هم پول درمیارن (عین دوران جنگ که یه سری رفتن جلو توپ و تانک و یه سری افتادن به جون مملکت و خوردن و کندن و بردن از همون اوضاع جنگ !) .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
به داد مردم ایران برسید. همه فقیر و گرسنه هستند.
برنج چیه؟ پول برای سیب زمینی و تخم مرغ هم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
پس چی شد قول محار گرانی اقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
خخخخخخخ
مسئولین فقط بولوف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۰۷:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
رو که نیست سنگ پا ماله قزوینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اقای رییسی اینهاقصددارندباکارهاشون مردم راازشمابگیرندمواظب باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
بچه ها مواظب باشین ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دولتی که به تاجراتکابده همینه واین گرانی سررشته ای بهانه هاست وتادست دولت ازسفرهای مردم قطع نشه بدوبدترمیشه دیگه چه بلای مانده که سرمردم درنیاوردین حالاهم که روحانی کثیف نیست چراگرانی مزه ای حرام خوری لذیذ شده وکاربه فقیروکارگرهم ندارین وقتی مجلسیهاحقوق نجومی دارن مردم چکاره هستن اصل ساکت کردن مجلسیهاهاست وآقازادها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
گرانی همه کالاها ادامه دار است زندگی برای اقشاری که زیر ده میلیون می گیرند بسیار سخت شده آقای رییسی هم کاری نکرد
United States of America
ناشناس
۰۴:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
شما حکومت نمیکنید جنایت میکنید شدید دلال مسکن خودرو غذا و دارو خدایا پناه میبریم بهت از شر این مسولان حمایت از دلال مسکن خودرو غذا دارو شما از دلال حکایت میکنید
Netherlands
ناشناس
۰۳:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
والا فقط برنج گرون نشده یک سر به قیمت لبنیات هم بزنید همه چی باز داره گرون میشه .تخم مرغ هم یک آمار قیمت واقعی بگیرید با 1ماه قبل مقایسه کنید . بعد نماینده های مجلس دنبال طرح صیانت اینترنت هستتد کاش یکم از این تلاش رو برای وضعیت معیشت مردم میذاشتن بخدا نابود شدیم تو این وضع اقتصادی و توروم خیلی از مردم به نون ندارن بخورن بعد شما دنبال محدود کردن اینترنت هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
علت التهاب بازار چیست
هر علتی که داشته باشه سفره ی مردم را پر نمی کنه
خمینی و خامنه ای بترسید از آه مظلومان که دنیا و آخرتتان را جهنم می کنه بترسید از ایمان هایی که از پنجره بیرون می برید و می گویید خودتان رای دادید
United States of America
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اقتصاد رانتی و فساد میشه همین یه زمانی دیگ دیگ مردم ربع درست میکردن برنج ایرانی ارزان ترین فوت مردم بود کاسبان وجدان داشتن به مستاجر میگفتند خوش نشین پول ملی ایران جزو ششم دنیا بود سطح رفاه ایرانیان در نقایسه با کشورهای عربی خیلی بالاتر بود چه کردین مملکت ویران شد یکی هم که اعتراض میکنه یا با اهنگ صدای واقعیت وضع کشوره زندانی میکنید ان وضع زنداناتون خدایی این بود هدف اتقلاب
آخرین اخبار