ند پرایس: واشنگتن امیدوار است اختلاف با پاریس را در سازمان ملل مطرح کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن امیدوار است بتواند هفته آینده در سازمان ملل، اختلاف بر سر بحران زیر دریایی‌ها با فرانسه را مطرح کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ند پرایس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا روز جمعه اعلام کرد آمریکا «امیدوار است» بتواند هفته آینده در سازمان ملل متحد، اختلاف بر سر بحران زیر دریایی‌ها با فرانسه را مطرح کند.

وی در توئیتی نوشت: «ما با متحدان فرانسوی خود در ارتباط تنگاتنگ هستیم و امیدواریم بتوانیم در روز‌های آینده و همچنین هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به گفتگو‌های در سطح بالا درباره این موضوع ادامه دهیم».

ند پرایس افزود: «آمریکا موضع آن‌ها را درک می‌کند و تصمیم بی سابقه پاریس را برای فراخواندن سفیر فرانسه به پاریس به منظور رایزنی‌ها مدنظر دارد».

آنتونی بلینکن و ژان-ایو لودریان وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه هر دو هفته آینده در نشست سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارند.

ژان-ایو لودریان در خصوص این اقدام فرانسه گفت: «وخامت استثنایی تصمیم‌هایی که استرالیا و آمریکا در تاریخ ۱۵ سپتامبر اتخاذ کردند، این تصمیم استثنایی را توجیه می‌کند».

در این خصوص، یک مقام کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد آمریکا از اینکه فرانسه سفیر خود را برای رایزنی فرا خوانده متأسف است و قصد دارد «ر روز‌های آینده برای حل اختلافات (واشنگتن) با پاریس در ارتباط باشد.

این مقام با خودداری از اینکه خود را معرفی کند، گفت: «ما درباره تصمیم فرانسه که برای رایزنی سفیر خود را به پاریس فراخوانده است، با شرکای فرانسوی در ارتباط تنگاتنگ هستیم. ما از اینکه فرانسه چنین قدمی برداشته است متأسفیم؛ و به رغم آن، همان طور که در مواقع دیگر و طی ائتلاف دراز مدتمان این کار را انجام داده ایم، در روز‌های آینده برای حل اختلافاتمان در ارتباط خواهیم بود».

این مقام بلندپایه کاخ سفید گفت: «فرانسه از قدیمی‌ترین متحدان و قویترین شرکای ماست. روابط ما قدمتی دیرینه دارد و ما با هم ارزش‌های دموکراتیک مشترک داریم و پیمان بسته ایم تا برای مقابله با چالش‌های جهانی با هم تلاش کنیم».

این منبع اعلام کرد: «کشور ما به همکاری تنگاتنگ با فرانسه در همه این زمینه ها، از شیوع کرونا تا بحران آب و هوا و همچنین مشکلات اقتصادی و امنیت، ادامه می‌ده. آمریکا از ادامه همکاری با اتحادیه اروپا و اعضای آن و به ویژه ادامه گفتگو با اروپا درباره چین خرسند است».

پس از فسخ قرار داد بزرگ فروش زیردریایی‌ها بین فرانسه و استرالیا، پاریس روز جمعه سفرای خود را در آمریکا و استرالیا فراخواند و این تصمیمی بی سابقه در برابر دو متحد دیرینه این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار