انگور طلای سیاه کردستان/سهم ناچیز باغداران کردستانی از انگور تولیدی

کردستان یکی از قطب‌های تولید انگور در کشور است، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان، سود زیادی عاید باغداران استان نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،کردستان به دلیل داشتن آب و هوا و شرایط اقلیمی خوب، برای کشت انواع محصولات باغی مناسب است و این استان رتبه دوم کشوری در تولید انگور سیاه را دارد.

زاهد حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: از مجموع باغات کردستان، ۱۷ هزار هکتار به کشت انگور اختصاص یافته است که از این مقدار، ۱۲ هزار هکتار به صورت دیم و ۵ هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت می شود.

حاجی میرزایی اضافه می‌کند:۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ انگور در استان داریم که ۱۴ هزار هکتار از این میزان بارور و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار عمدتا باغات انگور دیم به صورت نهال است.

او می گوید: بیشتر باغات انگور این استان به صورت دیم کشت شده که این نوع کشت در باغات بارور ۹ هزار هکتار و نهال سهم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری و باغات آبی نیز سهم چهار هزار و ۹۰۰ هکتاری دارد که تمام آن‌ها بارور است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید:میانگین تولید باغات دیم در هر هکتار هفت و نیم تن و پیش بینی تولید آن نیز ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن و میانگین تولید باغات آبی نیز در هر هکتار ۱۲ و نیم تن و پیش بینی تولید آن نیز ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شهرستان مریوان با ۴۲ درصد، سروآباد با ۲۲ درصد و بانه با ۱۳ درصد بیشترین سهم انگور دیم را دارد، یادآور شد: در انگور آبی نیز سنندج با ۳۳ درصد و بیجار با ۲۶ درصد بیشترین سطح باغات را دارند.

انگور طلای سیاه کردستان/سهم ناچیز باغداران کردستانی از انگور تولیدی

پیرمرد دستهایش را به سمت آسمان بلند می‌کند و خدا را برای نعمت هایش شکر می‌کند.

او کاک محمد است. پیرمرد مو سپیدی که می‌گوید: اینجا زمین آبا و اجدادی ما بوده و نسل به نسل اینجا انگور کاشته ایم و امرار معاش کرده ایم.

انگور سیاه همان طلای سیاه کردستان است، محصولی که در دل همین کوهستان سخت و صعب العبور با مشقت فراوان به دست (۲ هزار) بهره بردار دیگر مانند کاک محمد کاشته می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان می گوید: با اینکه در استان کردستان زمین برای کشاورزی کم است، اما ۱۷ هزار هکتار از باغات کردستان به کشت این طلای سیاه اختصاص یافته است.

او گفت: قطب تولید انگور سیاه در کردستان شهرستان مریوان است، شهرستان‌های سروآباد و بانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، در این مناطق که کوهستانی هستند کشت به صورت دیم انجام می‌شود،کشت آبی نیز بیشتر در شهر‌های سنندج و بیجار صورت می‌گیرد.

کاک محمد می‌گوید: درگذشته زحمت کشاورزی فراوان بود و محصول بدست آمده کم و ناچیز اما امروز شرایط کمی فرق کرده است و برداشت محصول اوضاع بهتری دارد.

کاک محمد همانطور که خوشه انگوری را آب می‌زند و به دستمان می‌دهد می‌گوید: بفرمایید میل کنید که انگور میوه بهشتی است.

انگور طلای سیاه کردستان/سهم ناچیز باغداران کردستانی از انگور تولیدی

اما این میوه بهشتی چه خواصی دارد؟  امینی کارشناس تغذیه می‌گوید: کنترل قند خون، بهبود عملکرد مغز، تقویت قلب، جلوگیری از آلزایمر و سرطان از مهمترین خواص این دانه‌های ارزشمند است.

او می افزاید: آنتی اکسیدان‌های موجود در انگور سیاه، دارای خواص ضد پیری است که به کاهش چین و چروک کمک میکند. ویتامین E موجود در آن نیز رطوبت پوست را حفظ میکند، از این رو میتوان به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی نیز از آن استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه البته این راهم می‌گوید که مصرف انگور برای برخی افراد به خصوص برای مبتلایان به دیابت مضر است.

این طلای سیاه با همه خواص و ارزشی که دارد مفت از دست کشاورزان کردستانی می‌رود.

با اینکه استان کردستان از قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشور است ااصل دسترنج کشاورزان به صورت خام به استان‌های همجوار صادر می‌شود تا در آنجا فرآوری و با قیمت مضاعف به مشتری فروخته شود.

سال گذشته یک طرح فرآوری آبمیوه در شهرستان مریوان به بهره برداری رسیده، اما با توجه به حجم بالای تولید انگور پاسخگوی نیاز استان نیست و روند خام فروشی این محصول همچنان ادامه دارد.

هرچند میزان کشت طلای سیاه در استان از روزگار جوانی کاک محمد تا به امروز تغییرات زیادی داشته و حجم آن بسیار بیشتر شده، اما در مشتری یابی و فروش محصول هیچ تفاوتی وجود ندارد.

کاک محمد و همه کشاورزان محصول را برای مصرف روزانه به منزل میبرند. کمی هم بین دوستان و اقوام تقسیم میکنند و مابقی را تا خراب نشده میفرستند به شهر‌های دیگر.

اگر فکری برای این روند قدیمی صورت نگیرد طلای سیاه همچنان با کمترین سود از دست کشاورز کردستانی خارج خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.