باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ نوسان قیمت‌ها، کمر بازاری‌ها را شکست

در سخت شدن شرایط اقتصادی، تولید انواع کالا‌ها در ایران آغاز شد تا خط بطلانی بر نقشه‌های دشمنان کشیده شود، اما در بازار چه می‌گذرد؟

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بازار سرپوشیده امام خمینی (ره) اهواز، یکی از بازار‌های معروف این کلانشهر و استان خوزستان به شمار می‌رود که به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در این بازار پیدا کرد، از لوازم خانگی، ظروف روی و مس، لوازم آشپرخانه و پارچه گرفته در این بازار موجود است تا هرچه که در نقاط مختلف شهر پیدا نکنی، نشانی این بازار را می‌دهند.

مدت‌ها پیش خبر رسید که تولید مواد اولیه چادر مشکی در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تولید می‌شود که سبب شده در این زمینه نیز همچون تولید کالا‌های صنعت نفت، تجهیزات نیروگاهی و ... ایران به خودکفایی برسد و خبری بس مسرت بخش و امیدوارکننده بود.

در چندین پارچه فروشی کوچک و بزرگ در سطح شهر به دنبال پارچه چادری مشکی ایرانی گشتم، ولی یا پارچه مشکی نداشتند یا از نوع خارجی آن را در ویترین فروشگاه‌ها چیده بودند، فروشنده می‌گفتند اگر دنبال این پارچه می‌گردی و طالب آن هستی باید وقت خود را در بازار امام خمینی (ره) بگذرانی و حتما آنجا پیدا خواهی کرد، به همین دلیل تصمیم گرفتم به این بازار بروم.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

وارد بازار امام خمینی (ره) که شدم، از اولین پارچه فروشی جست و جو برای این پارچه ایرانی که پرچم افتخارات ایران را بالا نگهداشته است، آغاز کردم، از هر فروشگاهی که می‌پرسیدم یا جنس ایرانی نداشتند، یا با اتمام موجودی آن را تکرار نکرده بودند، بدتر از همه این بود که به علت نوسان قیمت‌ها توان خرید مجدد محصولات متنوع را از دست داده بودند و حتی برخی از فروشنده‌ها پس از شیوع کرونا و رکورد بازار با تغییر کاربری و تغییر شغل تلاش کرده بودند جانی دوباره به درآمد خود دهند.

تصمیم گرفتم با یکی از فروشنده‌ها که تجربه فروش پارچه چادری مشکی ایرانی را داشته و از مشتری پسندی و کیفیت آن مطلع است، گفتگو کنم.

کیفیت پارچه مشکی ایرانی حیرت آور است

محمد جهانبخش، فروشنده جوان و البته نام آشنای بازار امام خمینی (ره) اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: زمانی که تولید مواد اولیه پارچه مشکی در پتروشیمی تندگویان آغاز و سپس به بازار عرضه شد، جزو اولین فروشنده‌هایی بودم که آن را خریداری کرده و با افتخار نوشتم این نوع پارچه موجود است، زیرا به لحاظ بافت و رنگ کیفیت حیرت آوری دارد و هنگام مقایسه با نمونه‌های کره‌ای و سایر برند‌های خارجی چند درجه تیره‌تر بوده و همیشه آن را به مشتری‌ها پیشنهاد دادم و کیفیت آن را تضمین کردم.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

پارچه مشکی ایرانی در بازار غریب است

او که جزو طرفداران و مصرف کنندگان کالا‌های ایرانی است، با بیان اینکه پارچه چادری ایرانی از هر لحاظ بهتر و با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی است، افزود: کره جنوبی تلاش دارد در زمینه کیفیت این محصول با ما رقابت کند، ولی مشتری‌ها علیرغم مشاهده و مقایسه تفاوت کیفیت و مرغوبیت پارچه ایرانی، تمایلی به خرید آن ندارند و استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند پارچه خارجی و به ویژه کره‌ای خریداری کنند که از سال‌ها قبل آن را استفاده کرده و از کیفیت و طول عمر آن اطمینان دارند، به همین دلیل نوع ایرانی آن مدت‌ها بدون متقاضی در فروشگاه خاک می‌خورد و پس از اتمام موجودی آن را تکرار نکردم.

جهانبخش اظهار داشت: پس از یک سال، یکی از مشتری‌های قدیمی مراجعه کرد و به دلیل مفید بودن به خرید کالا‌های ایرانی و حمایت از تولیدکننده‌ها، به دنبال چادری مشکی ایرانی می‌گشت، این در حالی است که مدت‌ها بود کسی سراغی از آن نمی‌گرفت، چون مردم از خرید آن ترس دارند، هنوز در ذهن بانوان چادری، نوع ایرانی آن به عنوان محصولی با کیفیت شناخته نشده و عقیده دارند نوع خارجی آن عمر طولانی تری دارد و به راحتی بور نمی‌شود و از بها نمی‌افتد.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

قدرت دلبری کالای خارجی بیشتر از کالای ایرانی

او ادامه داد: من به عنوان فروشنده و طرفدار کالای ایرانی، به کیفیت این محصول ایمان دارم و می‌دانم به لحاظ کیفیت و جنس و رنگ از نوع خارجی آن بهتر بوده و یک سر و گردن بالاتر است، ولی وقتی آن را به خریداران پیشنهاد می‌دادم، براساس سلیقه و اعتماد از خرید، به سمت وارداتی‌ها متمایل می‌شدند، اگرچه کیفیت پارچه‌ها و به ویژه خاویار مثل قبل نیست و به هیچ وجه ۱۰ سال عمر نمی‌کنند و عمر مفید آن‌ها نهایت ۳ تا ۴ است، ضمن اینکه حریر اَسود که در مقایسه با سایرین مشکی‌تر است، به مرور رنگش با شست و شو و استفاده کمتر می‌شود.

چرا پارچه‌های مشکی، رنگ می‌دهند؟

این فروشنده اهوازی در پاسخ به این سوال که "آیا رنگ دادن پارچه‌های مشکی هنگام شست و شو با کیفیت آن‌ها ارتباط دارد یا خیر؟ " و "اینکه فقط پارچه‌های ایرانی رنگ می‌دهند یا خیر؟ " گفت: این اتفاق طبیعی است و تفاوتی بین پارچه‌های ایرانی و خارجی و یا گران قیمت و ارزان قیمت ندارد، زیرا رنگ شیمیایی بوده و پارچه‌ها جِت بلک می‌شوند، به این معنا ۴ تا ۶ مرحله پارچه را رنگ می‌کنند و این کار هزینه زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده دارد، اما تفاوتی بین پارچه‌های ایرانی و خارجی در این زمینه نیست و همه آن‌ها هم مانتویی و هم چادری و هم سایر پارچه رنگ می‌دهند و این موضوع ارتباطی با کیفیت آن‌ها ندارد.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

تَن پارچه ایرانی با تَوَرم زخمی شد

محمد جهانبخش درخصوص قیمت پارچه مشکی بیان کرد: تفاوت زیادی در قیمت پارچه‌های وارداتی و تولید داخل نیست و همین امر سبب شده تا خریداران برای خرید استقبال نکنند و عقیده دارند همان پارچه خارجی را با خیال راحت خریداری و استفاده کنند، ضمن اینکه قیمت هر نوع پارچه‌ای که در ایران تولید می‌شود از جمله؛ چیت، ملحفه ای، چادر نمازی و ... به سرعت در حال افزایش است و شاهد تورم زیاد در این زمینه هستیم.

او با بیان اینکه قیمت پارچه ایرانی و خارجی تا پارسال تفاوت زیادی داشت و همین امر سبب شده بود مردم برای خرید تولید داخل تشویق شوند، ادامه داد: ولی وقتی قیمت‌ها با سرعت افزایش می‌یابند، هم خریداران و هم فروشنده‌ها نیز متضرر می‌شوند، زیرا قدرت خرید کم شده و نمی‌توانیم محصولات متفاوت را در فروشگاه داشته باشیم و با کاهش تنوع، قدرت خرید و عرضه فروشنده‌ها و البته انتخاب خریداران محدود می‌شود و توان خرید مثلا ۲۰ طاقه پس از ۶ ماه به ۱۰ طاقه ریزش می‌کند، ضمن اینکه سود از فروش نیز کاهش می‌یابد.

جهانبخش از افزایش قیمت دلار انتقاد کرد و افزود: با افزایش بی رویه و افسار گسیخته دلار، قدرت خرید پارچه‌های خارجی کم شده، به گونه‌ای که فقط می‌توانیم مثلا ۲ طاقه خارجی سفارش دهیم، ضمن اینکه فروش آن به شدت کاهش یافته و باعث نگرانی فروشنده‌های فعال در این زمینه شده است.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

مشتری بر قیمت پارچه تمرکز می‌کند یا کیفیت؟

او در این رابطه اظهار داشت: تنوع اولین مقصود بانوان برای خرید پارچه و سایر کالا‌ها است و در نهایت انتخاب خود را بر اساس کیفیت و قیمت انجام می‌دهند، ولی وقتی متوجه تفاوت قیمت هر متر پارچه ایرانی با نوع خارجی به مبلغ مثلا ۵ هزار تومان ارزان‌تر شوند، به دلیل تجربه‌ای که از کیفیت وارداتی آن دارند، تولید داخل را انتخاب نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند خارجی آن را خریداری و استفاده کنند.

بازار خرید و فروش پارچه تحت تاثیر کرونا

فروشنده باسابقه بازار امام خمینی (ره) درخصوص لطمه "شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار پارچه" تصریح کرد: کاهش چشمگیر مجالس عزا و عروسی، کاهش مهمانی‌ها و... سبب شده خرید و فروش به شدت اُفت کند و به همین دلیل بسیاری از فروشنده‌ها تغییر شغل دهند و تعداد آن‌ها سیر نزولی داشته باشد، چون استفاده آن کاهش یافته است، ضمن اینکه برخی افراد استفاده زیادی از پارچه خریداری شده ندارند و می‌خواهند حداقل ۷-۸ سال عمر کند، در مقابل بانوان چادری ثابت نیز تمایل دارند حداقل ۴ سال کارایی مفید داشته باشد.

جهانبخش در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازار، هم اکنون پارچه‌های طرحدار مشکی را حذف کرده اند و هرچه مانده است را با نرخ قبل می‌فروشم و با توجه اینکه مدت زمان گرما در استان خوزستان و اهواز طولانی‌تر است، تصمیم به عرضه پارچه‌های نخی و کودری که استفاده از آن‌ها بیشتر است، به منظور جبران ضرر و زیان‌های اقتصادی دارم.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

دست فروشنده‌ها در منگنه واردکنندگان محصولات خارجی و تولیدکنندگان داخلی

او با اشاره به اینکه فروشنده‌ها و واردکنندگان محصولات خارجی ۲ الی ۳ روز و فروشنده‌های محصولات داخلی نهایت ۲ هفته مهلت واریز هزینه می‌دهند و در غیر اینصورت جنس را به خریداران نقدی می‌فروشند، اظهار داشت: در اسفند ماه سال ۹۹ و بعد از تعطیلات کرونایی، بیش از ۶ فروشنده چادر و فعال در زمینه فروش پارچه و به ویژه چادری به بنده مراجعه کردند و خواستار خرید اجناس آن‌ها به دلیل تغییر شغل شدند که علت این تصمیم آن‌ها افزایش قیمت‌ها و ضرر و زیان بود.

جهانبخش کمبود مشتری، کاهش فروش و سود، کاهش قدرت خرید متقاضیان و افزایش قیمت را عامل خلوت شدن فروشگاه و تنزل چشمگیر فروش عنوان کرد و گفت: البته طرفداران چادر کم شده و برخی عقیده دارند با نصف هزینه‌ای که قرار است برای چادر بگذارند، مانتو‌های معقولانه و با پوشش مناسب خریداری می‌کنند و چادر را کنار می‌گذارند، چون هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم به لحاظ شرایط آب و هوایی برای آن‌ها بهتر است.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

خودکفایی و اشتغالزایی منوط به افزایش تعداد واحد‌های تولیدی

این فروشنده با انتقاد از صادرات داخلی نخ تولیدی در پتروشیمی خوزستان به کارخانه‌های سایر استان‌ها اظهار داشت: چرا علیرغم وجود پتانسیل‌ها در استان برای تولید پارچه، مواد اولیه به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود؟ چرا باوجود سرمایه‌های عظیم مالی و انسانی، مجتمع‌های تولیدی مشابه کارخانه شهرکرد در کشور افزایش نمی‌یابد و با توجه به وجود معضل بیکاری، برای افراد جویای کار اشتغالزایی نمی‌کنند؟، ضمن اینکه برخی محصولات و لوازم غیرقابل استفاده وارد کشور می‌شود که اگر در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد و بجای واردات کالا‌های اضافی، دستگاه‌های موردنیاز برای تولید محصولات مختلف باید وارد شوند، اقتصاد کشور جان دوباره‌ای می‌گیرد و شاهد ریشه کنی بیکاری در کشور و استان خوزستان خواهیم بود.

چادر مشکی ایرانی برای شناخته شدن نیاز به تبلیغ دارد

محمد جهانبخش تصریح کرد: با رسانه‌ای شدن خبر تولید مواد اولیه چادر مشکی در خوزستان، بسیاری از بانوانی که مقید به خرید محصولات ایرانی و حمایت از صنعت داخلی هستند، مراجعه می‌کردند و در جست و جوی آن بودند و اصرار داشتند آن را تهیه و استفاده نمایند، اما این استقبال آن هم به مدت محدود در سال ۹۸ بود، چون تفاوت قیمت با نوع کره‌ای آن علیرغم کیفیت بالاتر در مقایسه با نوع خارجی بیشتر و نرخ آن مناسب‌تر بود، ضمن اینکه تبلیغی در این زمینه صورت نمی‌گیرند و بسیاری از افراد شناختی از آن ندارند، در حالیکه برای شوینده ها، مواد خوراکی و تنلقات بیش از پارچه و کالای ایرانی تبلیغ می‌شود.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

این فروشنده درخصوص نظریه "محدودیت واردات نوع خارجی و عرضه بیشتر پارچه ایرانی برای افزایش فروش" گفت: چنین اقدامی در صورتی مطلوب است که قیمت داخلی آن متعادل باشد، اما اگر نرخ بالا برود، مشتری توانایی خرید ندارد و فروشنده‌ها نیز متضرر می‌شوند، چون برخی مواد نیز وارداتی هستند و در قیمت محصول تاثیر می‌گذارند، واحد خرید و فروش پارچه متر و یارد است، اما اجناس وارداتی را براساس کیلوگرم خریداری می‌کنیم، بطوریکه لوله‌ای پارچه دور آن پیچیده شده، گونی، کمربند کاغذی، پلاستیک و روکش و همچنین محافظ آن نیز در کمرگ به صورت گرمی محاسبه می‌شود، ولی چرا مصرف کننده باید هزینه این موارد را بپردازد و همه این‌ها موانعی برای سر راه تولید و فروش محصولات  کالا‌های ایرانی که آوازه آن‌ها در سراسر دنیا پیچیده است، هستند.

در پایان این مصاحبه پُربار، توصیه‌ای مفید را برای بانوان چادری و افزایش طول عمر چادر‌ها از محمد جهانبخش هدیه گرفتم.

مشکی شوی قاتل پارچه‌ها و آب تصفیه حافظ آن‌ها

او در پایان اظهار کرد: رنگ مشکی به ویژه در محصولات چادری حساس است، ضمن اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی گرم در خوزستان، برای اینکه پارچه‌های مشکی عمر بیشتری داشته باشند، بانوان باید آن‌ها را با شامپو و آب تصفیه شست و شو دهند و از استفاده محصولات مشکی شوی به دلیل داشتن موادی برای لکه زدایی که به بافت و رنگ پارچه آسیب می‌زنند، پرهیز کنند.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

پس از پایان مصاحبه طولانی و البته سرشار از نکته‌های گرانبها، تصمیم گرفتم قبل از مصاحبه با مدیرعامل مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، سری به فروشگاه‌های عفاف و حجاب بزنم تا شاید پارچه چادری مشکی را در آنجا ببینم و کیفیتش را با انواع خارجی آن مقایسه کنم.

از تنوع مدل‌ها و رنگ‌های چادر، مقنعه، روسری و سایر ملزومات حجاب هرچه بگویم، کم است و همین تنوع باعث می‌شد پشت ویترین فروشگاه میخکوب شوم، چقدر انتخاب سخت می‌شد وقتی که می‌دیدم از چادر‌های سنتی و ساده گرفته تا دانشجویی، لبنانی و عبای عربی، قاجاری، صدف و... هر کدام دلربایی می‌کنند، ضمن اینکه جنس بسیاری از آن‌ها ایرانی بود و عطر خوش خودکفایی می‌دادند.

افزایش قیمت‌ها عامل کسادی بازار و کاهش قدرت خرید مردم

نیلوفر طاهری، فروشنده ملزومات عفاف و حجاب در بازار اهواز که مشغول چیدن چادر‌ها و روسری‌ها در ویترین و پیشخوان‌ها بود، گفت: در دین مبین اسلام، از چادر به عنوان حجاب اول و برتر یاد می‌شود، پس باید قیمت آن‌ها با قدرت خرید مصرف کنندگان مطابقت داشته باشد تا همه بتوانند آن را خریداری کنند، این در حالی است که قیمت محصولات به سرعت افرایش می‌یابد، بطوریکه هر بار سفارش چادر، روسری، انواع مقنعه‌ها و سایر ملزومات حجاب می‌دهیم، قیمت‌ها چند برابر سری قبل شده و همین امر باعث کاهش هم قدرت خرید مردم و کسادی بازار می‌شود.

وقتی از او درباره کیفیت چادر مشکی ایرانی پرسیدم، بیان داشت: چادر ایرانی کیفیت عالی دارد و با نوع خارجی آن قابل مقایسه نیست، به لحاظ رنگ و بافت تفاوت آن بسیار محسوس بوده و مشکی‌تر از انواع کره‌ای و چینی است.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

سیاهی چادر ایرانی به سیاهی شب

طاهری برای اثبات صحبت‌های خود و محرز شدن تفاوت پارچه ایرانی و خارجی برای من، ۲ چادر را روی پیشخوان گذاشت و اظهار کرد: این چادر که مشکی تر، بافت متراکم و سبک تری دارد، ایرانی است و مواد اولیه آن در مجتمع پتروشیمی تندگویان تولید می‌شود، ولی یکی دیگر از آن‌ها خارجی و وارداتی است و کیفیت پایین تری دارد.

این فروشنده درخصوص مشتری پسندی محصولات ایرانی و خارجی گفت: سلیقه و قدرت خرید مشتری‌ها تفاوت دارد، برخی عقیده دارند که محصولی با کیفیت بسیار بالا فارغ از قیمت خریداری کنند و بعضی‌ها نیز قیمت کمتر را ترجیح می‌دهند، چون قدرت خرید ندارند، کیفیت‌ها متفاوت است، ضمن اینکه بسیاری از افراد پارچه ایرانی را نمی‌شناسند و گاهی به ترس آن را خریداری می‌کنند، اما پس از مدت‌ها با رضایت خاطر دوباره مراجعه و برای سایر افراد خانواده آن را تهیه کرده و آن را به سایر افراد و دوستان و آشنایان معرفی می‌کنند.

طاهری ادامه داد: با توجه به اینکه در تولید چادر خودکفا شده ایم، بیشتر اجناس موجود در فروشگاه ایرانی هستند و می‌خواهیم با این اقدام از تولید ملی حمایت کرده و به اشتغالزایی، خودکفایی و درآمدزایی کمک کنیم.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

مجتمع پتروشیمی تندگویان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که تولید مواد اولیه چادر برای نخستین بار از سال ۱۳۹۸ با همت جوانان و متخصصان بومی و ایرانی آغاز شد و کشور را از واردات چادر و الیاف این کالای ارزشمند تا حدودی بی نیاز کرده است.

تولید ماهیانه بیش از ۱۰ هزار تُن مواد اولیه چادر مشکی

امین ملک زاده، سرپرست مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در تشریح زمان آغاز تولید مواد اولیه چادر مشکی در این مجتمع با هدف خودکفایی و جلوگیری از واردات این محصول گفت: مرحله اول تولید بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز و مرحله دوم آن نیز اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و هم اکنون با توجه به ظرفیت خط تولید، امکان تولید ۳۵۶ تُن در روز و ۱۰ هزار و ۶۸۰ تُن در ماه میسر است، ولی در تولید‌های قبلی طبق تقاضا به ترتیب یک هزار و ۲ هزار تُن مواد تولید و به متقاضیان تحویل داده شده است.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

چادر ایرانی قابلیت صادرات دارد

او با بیان اینکه تا کنون این محصول در بازار صادراتی عرضه نشده، ولی با توجه به کیفیت محصول تولیدی و در قیاس با نمونه خارجی، امکان صادرات نیز وجود دارد، افزود: براساس برآورد اداره فروش، ۳۰ هزار تُن ظرفیت تولید مواد اولیه در بازار داخلی مصرف می‌شود.

پتروشیمی بوعلی و مارون شریک مجتمع شهید تندگویان در تولید

ملک زاده از اسید ترفتالیک خالص و منو اتیلن گلایکول به عنوان خوراک و افزودنی‌های دی اتیلن گلایکول و دی اکسید تیتانیوم و همچنین کاتالیست تری اکسید آنتی موان را از افزودنی‌های این گرید یاد کرد و بیان داشت: ماده اولیه اسید ترفتالیک از واحد PTA در مجتمع و از پارازایلین تولید می‌شود و اتیلین گلایکول مورد نیاز را از پتروشیمی مارون تامین می‌کنیم.

سرپرست مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان ادامه داد: در واحد پلی b که سابقه تولید این گرید در آن وجود دارد تا سقف ۳۵۶ تن در روز تولید می شود و چنانچه تقاضا فراتر رود با در نظر گرفتن تقاضای سایر گرید‌های الیاف، تولید این گرید در سایر خطوط مجتمع از جمله پلی c و پلی g قابل انجام است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با تولید این محصول تا چه میزان شاهد صرفه اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز در کشور خواهیم بود؟ تصریح کرد: بحمدالله از نظر دانش فنی و مواد اولیه برای این گرید خودکفا هستیم و فقط کاتالیست تری اکسید آنتی موان و ماده مات کننده دی اکسید تیتانیوم وارداتی است.

چادر مشکی ایرانی در بازار‌های جهانی رقیب می‌طلبد/ هر بانوی مسلمان یک سنگر سیاه

کارخانه نخ زاگرس مشتری پر و پا قرص پتروشیمی شهید تندگویان

او درخصوص متقاضیان بازار داخلی مواد اولیه چادر مشکی اظهار داشت: خریدار این محصول کارخانه نخ زاگرس در مراحل اول تولید بود و هم اکنون سایر شرکت‌های تولید کننده نخ نیز با تغییراتی در خطوط ریسندگی می‌توانند از این گرید بهره ببرند.

اینکه بدانیم ایران هم در روز‌های سخت تحریم از تولید فاصله نگرفته است و توانسته در بازار‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند و چشم دشمنان و بدخواهان را که آرزوی دیدن وابستگی و شکست ایران را داشتند، کور کند، افتخاری بزرگ و اقدامی شایسته است، اما تولید کننده‌ها و کسبه و فعالان بازار هم نیاز به حمایت دارند و گلایه‌ای جز بی ثباتی قیمت‌ها و افزایش روزافزون آن و خواسته ای جز کاهش قیمت‌ها و برداشتن سنگ‌ها در راه پیشرفت ندارند، مصرف کنندگان خواستار ثبات بازار و تطبیق قیمت‌ها با شرایط اقتصادی دارند تا طعم شیرین خودکفایی را از جان و دل احساس کنند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدحاجی حسنی
۲۱:۰۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام.خسته نباشید.من شخصی رامیشناسم که درایران انواع چادروشال وروسری تولیدمیکنن .میخاستم بپرسم که آیامن میتوانم دراین زمینه به کمک شما این محصولات راصادربکنم به کشورهای عربی ویاکشورهای دوروبرایران؟؟