تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات

سالانه ۳۰ تا ۵۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سالانه ۳۰ تا ۵۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود که با کاهش این میزان ضایعات می‌توان غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را از این محل تامین کرد.

طبق آخرین اخبار از سازمان جهانی غذا (فائو) متاسفانه میزان ضایعات کشاورزی در ایران ۲۵برابر کشور‌های پیشرفته دنیا است و ایران در بخش ضایعات میوه رتبه اول در دنیا را دارد.

ضایعات محصولات کشاورزی از باغ‌ها و مزارع شروع می‌شود و تا زمان توزیع ادامه دارد.

این ضایعات عمدتاً به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات، بروز آفات و امراض و بی‌کیفیتی سموم و نهاده‌ها ایجاد می‌شود و متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در این زمینه مبارزه خوبی انجام دهیم و جلوی این حجم از ضایعات را بگیریم.

از سوی دیگر حمل‌و‌نقل نامناسب نیز موجب بروز ضایعات محصولات کشاورزی شده که این بزرگ‌ترین آسیبی است که به جامعه کشاورزان وارد می‌شود.

با بروز حجم بالای ضایعات در بخش کشاورزی، خسارات بسیاری به کشور وارد می‌شود و به این ترتیب هم تولید‌کننده ضرر می‌کند و هم منابع آبی و خاکی به هدر می‌رود.

بـا مدیریـت و کاهـش ضایعـات، ایـن حجـم از ضایعـات می‌توانـد بـه عنـوان مـواد غذایـی در چرخـه مصـرف قـرار گیـرد.

بـه عبـارت دیگـر، امـکان افزایـش ۶۰ تـا ۱۰۰ درصـدی مـواد غذایـی تنهـا بـا مدیریـت ضایعات وجـود دارد کـه فرصتی بسـیار مغتنم بـرای جامعه جهانی اسـت، فرصتی بزرگ و استثنایی کــه به طور همزمان آزادسازی اراضی زیــر کشت، کاهش مصرف آب و انرژی را بـه ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.