ماجرای نخ‌نما شده دریافت شهریه اجباری در مدارس دولتی

دریافت هر گونه مشارکت مالی در هنگام ثبت‌نام ممنوع است مگر در مواردی که در بخشنامه ذکر شده است، با این وجود هنگام بازگشایی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها از سوی مدارس، با الزام پرداخت شهریه مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هر ساله با نزدیک شدن به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس، چالش‌هایی پیش روی آن‌ها قرار دارد. یکی از این چالش ها، پرداخت اجباری مبلغی از سوی والدین به مدارس دولتی تحت عنوان "مشارکت مالی" یا "کمک به مدرسه" است.

اما باید توجه داشت که ویروس کرونا، شرایط را کمی متفاوت‌تر از قبل کرده و نزدیک به ۲ سال است که اکثر دانش‌آموزان در مدرسه حضور فیزیکی نداشته‌اند.

با توجه به تماس‌های مکرر از سوی والدینِ دانش آموزان شهرستان ممسنی در خصوص شهریه اجباری مدارس دولتی، و اعتراض والدین به شهریه اجباری این موضوع را پیگیر شدیم.

نظر آن‌ها این است که متاسفانه تعداد زیادی از مدارس دولتی هنگام ثبت نام، والدین را اجبار به پرداخت مبلغی تعیین شده از طرف خودشان می‌کنند و باید این مبلغ پرداخت شود، چون می‌گویند فیش واریزی را بیاورید تا دانش آموز شما ثبت نام شود.

یکی از مدیران مدارس ممسنی در رابطه با مشارکت‌های مالی که از والدین دریافت می‌کنند، گفت: مدارس مشکلات بسیار زیادی دارند، اما به علت تورم شدید و تامین نکردن بودجه از سوی وزارت آموزش و پرورش؛ با توجه به اینکه قیمت وسایلی که در مدارس دولتی استفاده می‌شود، بالا رفته است ناچار هستیم دست یاری به سوی اولیای عزیز دراز کنیم.

ماجرای نخ‌نما شده دریافت شهریه اجباری در مدارس دولتی

او بیان کرد: خانه دوم هر دانش آموز، مدرسه است و اولیای محترم بر این موضوع و مشکلات مالی مدرسه واقف هستند و در حد توان به مدرسه کمک می‌کنند.

در میان تمام والدینی که با آن‌ها صحبت کردیم یکی از اولیاء از مشارکت مالی که مدارس دولتی به‌صورت اجباری دریافت می‌کنند حرفی نزد، اما از موضوع دیگری گله‌مند بود و گفت: دانش آموز دختر من پایه دهم تجربی است و بالغ بر سه هفته است که به دنبال ثبت نام کتاب وی بودیم، اما در ثبت نام با یک مشکل تکراری مواجه می‌شدیم که این موضوع را به صورت مداوم از مدرسه و اداره آموزش و پرورش شهرستان پیگیری می‌کردیم و با توجه به اینکه وقت ثبت نام کتاب‌های درسی تا ۲۰ شهریور بوده دانش آموز ما استرس بالایی داشت و هر لحظه بیش از قبل برای تحصیل در سال جدید نا امید و نگران می‌شد تا اینکه بعد از کلی دردسر توانستیم در لحظه آخر، وی را برای کتاب ثبت نام کنیم.

این، ولی به نکته بسیار خوبی اشاره کرد چرا که دانش آموزان از این قبیل که به هر نحوی از ثبت نام کتاب جا مانده‌اند بسیار هستند که در این زمینه، به صورت میدانی با تعدادی از دانش آموزان که امتحان تعیین رشته مجدد داده‌اند و هنوز هم سردرگم هستند و تکلیف آن‌ها مشخص نیست، صحبت کردیم.

سخن دانش‌آموزان جامانده از کتاب درسی این است که: ما برای تعیین رشته مجدد امتحان داده ایم و هنوز جواب این امتحان را به ما اعلام نکرده‌اند که تکلیف ما چیست؟ باید به سمت و سوی چه رشته‌ای برویم؟ آیا ما که از قافله ثبت نام کتاب جا مانده‌ایم امکان ثبت نام کتاب وجود دارد؟ مسئولین مربوطه برای حل این مشکل چه راهکار‌هایی دارند و خواهشمندیم که راه حلی برای این مشکل بیندیشند.

ممنوعیت دریافت هر گونه مشارکت مالی در هنگام ثبت نام  

رضا امیری رئیس آموزش و پرورش ممسنی گفت: مشارکت مالی در هنگام ثبت نام ممنوع است مگر پول کتاب، بیمه، یا شهریه مصوب مدارس غیردولتی، حق ثبت نام تیزهوشان، نمونه دولتی و کمک سرانه مدارس شاهد.

ماجرای نخ‌نما شده دریافت شهریه اجباری در مدارس دولتی

او افزود: در مواردی که اشاره شد، مدارس باید اطلاعیه‌ای به صورت بنر تهیه و در مدرسه نصب نمایند و از دریافت هر مبلغ دیگری تحت هر عنوان خودداری نمایند چرا که تخلف محسوب می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش ممسنی تاکید کرد: چنانچه مدیر مدرسه‌ای از موارد آورده شده در بخشنامه سرپیچی کند، تخلف کرده و طبق قانون با مدیران متخلف برخورد می‌شود که از این رو اولیاء می‌توانند برای ثبت شکایات خود به سامانه shekayat.medu.ir یا بازرسی اداره آموزش و پرورش مراجعه کنند.

امیری یادآور شد: با توجه به پایین بودن سرانه مالی مدارس دولتی و بالا بودن هزینه‌های جاری و دیگر هزینه‌های ضروری مدارس، اگر اولیا با رضایت خود هر گونه کمک مالی به مدرسه محل تحصیل فرزند خود پرداخت نمایند، امری پسندیده می‌باشد که می‌تواند به بهبود کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان کمک کند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرسال دارن مبلغ وبیشتر میکنن'وهرسال میگن مدارس دولتی حق دریافت وجه ندارن'دبستان فروغی پسرانه آبادان امسال ۲۰۰هزارتومان کمک به مدرسه خواسته 'هیچکس هم جوابگو نیست
آخرین اخبار