استقلال جدیدترین قربانی مناقشه ناعادلانه/ دیپلماسی ضعيف، معضلی برای ورزش ایران

ضعف دیپلماسی ایران در ورزش به مسئله‌ای مهم و خطرناک تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع ضعف دیپلماسی ایران در ورزش به یک بحث جدی تبدیل شده است. مشخص نیست مسئولان ورزش تا چه اندازه برای حل بعضی از مسائل برنامه ریزی کرده اند، اما آن چه روشن است هنوز دستاوردی نصیب ایران نشده است. بحث میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی از یکدیگر در زمین بی طرف یکی از مسائلی بود که ریشه سیاسی داشت، اما با این وجود سعودی‌ها در چند بازی از تیم‌های ایرانی میزبانی کردند.

۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۴ بود که سرانجام فشارهای سعودی‌ها جواب داد و کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما گزینه کشور ثالث را به عنوان میزبان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان انتخاب کرد. با تصمیم AFC از سال ۹۴ بازی‌های متقابل نمایندگان ایران و عربستان به علت نبود امنیت، در زمین بی‌طرف برگزار می‌شوند؛ اما بعد از گذشت حدود ۶ سال، امسال به علت اپیدمی ویروس کرونا، عربستان میزبان ۳ گروه از بازی‌ های متمرکز لیگ قهرمانان آسیا شد و تیم‌های ایرانی هم بدون اعتراض به این موضوع راهی ریاض و جده شدند.

این که چگونه تیم‌های ایرانی بدون اعتراض این تصمیم ناعادلانه AFC را قبول کردند، جای خود دارد؛ اما همان زمان این سوال مطرح شد که آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی ایران از عربستان را نیز تایید می‌کند یا خیر؟

زمانی که مشخص شد ۲ نماینده ایران باید در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف رقبای عربستانی بروند، از همان موقع این چالش به وجود آمد که سرنوشت محل برگزاری این دیدارها چه خواهد شد. از شانس بد مسئولان ورزش ایران استقلال در گروه خود اول شد و با توجه به قوانین AFC باید در ورزشگاه آزادی از الهلال میزبانی می کرد. در طرف مقابل النصر هم میزبان تراکتور شد.

در خصوص بحث میزبانی‌ها مقامات فوتبال عربستان از جمله رئیس باشگاه النصر خواستار برگزاری بازی این تیم با تراکتور در ریاض شده بودند. این اتفاق تنها در صورتی قابل پذیرش بود که استقلال هم به عنوان نماینده ایران در تهران از الهلال پذیرایی کند.

علی رغم تمام پیش بینی‌ها مناقشه فوتبالی ۲ کشور به قوت خود باقی ماند و هر ۲ بازی نمایندگان ایران و عربستان به زمین بی‌طرف منتقل شد. استقلال در شرایطی که می‌توانست در ورزشگاه آزادی از الهلال میزبانی کند، در زمین بی طرف این کار را انجام داد و در نهایت از آسیا حذف شد. البته حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی برای این دیدار ممکن نبود اما استقلالی‌ها می‌توانستند از حق خود استفاده کرده و نتیجه بهتری را کسب کنند.

هندبال آسیا؛ گرفتن میزبانی از ایران

موضوع تنها به فوتبال ختم نمی‌شود و اخیرا اتفاق مشابهی را نیز در هندبال شاهد بودیم. پس از این که ایران میزبان مسابقات هندبال آسیا شد، نشریه «الریاض» عربستان مدعی شد فدراسیون هندبال سعودی انصراف تیم ملی این کشور را از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲، به دلیل میزبانی ایران اعلام خواهد کرد.

در فوتبال نیز این شایعه مطرح شد که الهلال در صورت میزبانی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا انصراف می‌دهد. در ادامه کنفدراسیون هندبال آسیا در اتفاقی عجیب میزبانی مسابقات آسیا را از ایران گرفت و به کشور رقیب یعنی عربستان داد.

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال ایران در این خصوص اظهار داشت: دلیل این امر افزایش سرعت مرگ و میر در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا است. ما درخواست فرصت یک ماهه کردیم، اما در ابتدا پذیرفته نشد و تنها ۲ هفته فرصت داده و با اصرار ما این فرصت تا آخر آگوست تمدید شد. کنفدراسیون هندبال آسیا در نهایت اعلام کرد که خیلی از کشورهای آسیایی حاضر نیستند با وضعیت همه گیری کرونا به ایران بیایند.

کرسی‌های بر باد رفته کشتی و وزنه برداری

حمید سوریان، نایب رئیس فدراسیون کشتی و دارنده یک طلای المپیک و ۶ طلای جهان، خرداد سال گذشته رسما از سوی فدراسیون کشتی به عنوان نماینده ایران در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی معرفی شد، اما نتوانست در بحث رایزنی با کشورهای مختلف عملکرد چندان خوبی داشته باشد و همین امر در نهایت سبب شد تا انصراف خود را از حضور در انتخابات به دلیل نداشتن شانس زیاد جهت کسب آرای لازم اعلام کند.

پس از این اتفاق فدراسیون کشتی درصدد معرفی گزینه دیگری به غیر از سوریان برای حضور در انتخابات برآمد، اما شنیده‌ها حاکی است که اتحادیه جهانی کشتی با معرفی کاندیدای جدید از سوی ایران مخالفت کرده است. بر همین اساس مسئولان فدراسیون کشتی قصد دارند حمید سوریان را برای حضور در انتخابات راضی کنند.

از طرفی با اعلام علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری کشورمان، کرسی دبیر کلی ایران در کنفدراسیون آسیا و جهانی از ایران گرفته شد. این اتفاق می‌تواند در آینده ضربه‌های جبران ناپذیری به وزنه برداری ایران وارد کند.

البته در موضوع دیپلماسی ورزش، اخیرا تیم ملی فوتبال ایران پس از مدت‌ها موفق شد در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حق میزبانی را کسب کند. این اتفاق می‌تواند نکته‌ای مثبت باشد و می‌توان آن را به فال نیک گرفت، اما باید دید مناقشات فوتبالی بین ایران و عربستان نیز به گرفتن حق ما از AFC ختم می شود یا باز هم باید شاهد تصمیمات ناعادلانه باشیم.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
آفتی به جان استقلال افتاده که از بین نمی رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
اقتدار کجا بود ، اگه داشتن این تیم قربانی نمی شد
آخرین اخبار