صالحی عمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عدالت بودجه‌ای در دانشگاه‌های مهارتی وجود ندارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بر افزایش میزان عدالت بودجه‌ای در دانشگاه‌های مهارتی تاکید کرد.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بودجه دانشگاه برای سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته شده دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی کفاف هزینه‌های جاری دانشگاه را نمی‌دهد.

او افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی است؛ چرا که طبق گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس که هزینه سرانه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرده که حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ به ازای هر دانشگاه پول واریز می‌کنند، این رقم از هزینه سرانه‌ی هنرستان و کاردانش ویژه دانش آموزان کمتر است.

صالحی عمران تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عملی است این هزینه کفاف مخارج ما را نخواهد داد، به همین علت نمی‌توانیم وارد هزینه‌های کیفی دانشگاه شویم؛ چرا که آموزش‌های مهارتی هزینه بر است و این میزان مبلغ بودجه در سال جاری به صورت عادلانه توزیع نشده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در اشتغال و مهارت محوری و توسعه اقتصادی، اجتماعی، خدماتی تاثیرگذار است و رابطه تنگاتنگی با توسعه ملی دارد، اما عدالت بودجه‌ای در دانشگاه‌های مهارتی ملاحظه نشده است.

صالحی عمران بیان کرد: امیدواریم در دولت و بودجه جدید که فصل نوشتن آن هم اکنون است، بتوانیم عدالت بودجه‌ای را در دانشگاه‌های مهارتی و سایر دانشگاه‌ها و آموزش‌های مهارتی شاهد باشیم که تا چه میزان متولیان امر به آن توجه می‌کنند.

او اضافه کرد: در سال‌های گذشته بدون مطالعه کارشناسی شاهد افزایش بی رویه آموزشکده‌ها در کل کشور بوده‌ایم و هم اکنون در بسیاری از آموزشکده‌ها کمبود شدید امکانات کارگاهی، آموزشی، آزمایشگاهی، نیروی انسانی و … داریم.

صالحی عمران افزود: به همین علت به دنبال کمیت گرایی نیستیم و هدف این است که آموزشکده‌های موجود را از لحاظ کیفی ارتقا بدهم و اولویت این است که در زمینه آموزشی، تجهیزات آزمایشگاهی، وضعیت رفاهی و … آموزشکده‌ها را در در حد توان کیفیت ببخشم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه یکی از دغدغه‌های اصلی خودشان را توجه به امر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای بنگاه ارائه مدرک نیست و اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه بهترین نمونه تبلیغ برای کارایی و توانایی ما است.

توجه به محتوای آموزشی، کلیدی‌ترین محور ما در برنامه‌های درسی

صالحی عمران ادامه داد: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین محور ما در برنامه‌های درسی توجه به محتوای آموزش است؛ طی چند مدت اخیر تغییرات چندانی نداشتیم، بنابراین با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد بحث شدیم تا بتوانیم آموزش از ثابت در برنامه جلوگیری کرده و آموزش را بهبود ببخشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار