استاندار کرمان مطرح کرد؛

دولت الکترونیک، ضرورتی برای جلوگیری از فساد/ تجلیل از دستگاه‌های برتر جشنواره شهید رجایی کرمان

زینی وند در آیین تجلیل از دستگاه‌های برتر جشنواره شهید رجایی، دولت الکترونیک را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای جلوگیری از فساد در نظام اداری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی‌وند، استاندار کرمان امروز  ۲۱ شهریور ماه در بیست و سومین جشنواره شهید رجایی استان کرمان و تقدیر از برگزیدگان خدمت و دستگاه‌های اجرایی برتر سال ۹۹، تسریع در روند اصلاح نظام اداری را در دستگاه‌های مختلف لازم برشمرد و گفت: همه اقدامات و خدماتی که برای ماموریت‌های ذاتی دستگاه انجام می‌دهیم بر بستر قانون و مقررات و ساختار‌های اداری است.

او ادامه داد: این ۲ رکن (قانون و مقررات، ساختار‌های اداری) راهبرد و رویکرد اقدامات ما را در انجام وظایفمان مشخص می‌کنند. هر اندازه قوانین و مقررات ما شفاف و غیرتفسیرپذیر و هر اندازه ساختار‌ها چابک و شفاف باشند، عملکرد ما موفق‌تر خواهد بود و در کنار آن سلامت نظام اداری تضمین و روند اداره امور تسهیل می‌شوند.

زینی وند مبدا تحول در وضعیت کشور را تحول در نظام اداری عنوان کرد و بیان داشت: قاعدتا این نظام اداری باید شفاف، فساد ستیز، غیر رانتی و چابک باشد که این ویژگی‌ها را حداقل در حد انتظار ما ندارد.

او  با بیان اینکه سابقه دیوان‌سالاری و نظام بروکراسی در ایران خیلی جوان نیست و جزو میان سال‌های نظام اداری هستیم و  باید خیلی از فرآیند‌های نظام اداری اصلاح شوند، بیان داشت: در همه ادوار و دولت‌ها، مردم شاهد هستند که در درون نظام اداری ما فساد‌هایی سر باز می‌کند؛ یعنی ما بستر‌های فساد را نبسته‌ایم.

استاندار کرمان تصریح کرد: ریشه فساد‌ها در قوانین و مقررات و ساختار اداری ما است، نظام اداری ما مستعد نبود شفافیت، فسادزایی و ایجاد رانت است.

او اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کشوری در تراز نظام جمهوری اسلامی باشیم که درون آن فساد ایجاد نشود، روند توسعه کشور تسریع یابد، افراد با اقدامات برجسته دیده شوند و نظام تشویق و تنبیه آن براساس قاعده‌ای باشد که کمترین دخل و تصرف سلایق شخصی در آن صورت گیرد، این نظام اداری باید شفاف باشد.

زینی وند به لزوم شفافیت بر مبنای قوانین تفسیرناپذیر یا کمتر تفسیرپذیر و اصلاح نظام اداری اشاره کرد و گفت: اگر دولت الکترونیک با هدفگذاری خود اجرا شود، می‌تواند بسیاری از ریشه‌های فساد را در نظام اداری بخشکاند.

او گفت: نظام اداری کارمند محور حتما فسادزا است. دولت الکترونیک برای تحول و اطلاح نظام اداری، جلوگیری از رانت‌های فسادزا، ممنوع کردن امضا‌های طلایی و نجات کارمندان از فساد یک شعار نیست؛ بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

استاندار کرمان با بیان اینکه  تمرکزگرایی درون نظام اداری فسادزا است و کار‌های کشور را معطل کرده است، بیان کرد: عملکرد سالم، شفاف، توسعه‌گرا و نجات دهنده در کشور بر بستر قوانین و نظام اداری است که هر ۲ نیاز به اصلاح دارند.

او همچنین، شورای راهبری توسعه مدیریت را جزو واجب‌ترین کارگروه‌ها برشمرد که مدیران باید با درک صحیح آن را تشکیل دهند، گفت: مولفه اول ارزیابی دستگاه‌ها و مدیران را نوع نگاه مدیر به اصلاح ساختار اداری مشخص می کند. 

زینی وند همچنین از اداره کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمان به واسطه کسب رتبه عالی در ارزیابی عملکرد سال ۹۹ وزارت کشور و ارتقای جایگاه استانداری قدردانی کرد.

مدیریت درمان تامین اجتماعی، شرکت توزیع نیروی برق جنوب، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل بیمه سلامت و اداره کل استاندارد استان کرمان به عنوان دستگاه‌های برتر شاخص‌های عمومی و اختصاصی در جشنواره شهید رجایی استان کرمان معرفی شدند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان در گروه سلامت و رفاه اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اداره کل امور مالیاتی استان در گروه تولیدی و خدماتی، شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان در گروه دستگاه‌های زیربنایی و زیرساخت و اداره کل پزشکی قانونی استان در گروه دستگاه‌های عمومی و قضائی به عنوان دستگاه های برتر شناخته شدند.

از اداره کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز به عنوان دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان و فرماندهی نیروی انتظامی استان به عنوان دستگاه برتر در کنترل و مقابله با کرونا براساس تصمیم ستاد کرونا تجلیل به عمل آمد.

 در حاشیه بیست و سومین جشنواره شهید رجایی استان کرمان از فرمانداران انار، کهنوج، بردسیر، زرند، منوجان و بافت به عنوان برترین فرمانداری‌های استان کرمان بر مبنای ارزیابی وزارت کشور تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مدیران کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی و روابط عمومی استانداری به ترتیب برای کسب رتبه عالی ارزیابی عملکرد سال ۹۹ وزارت کشور و رتبه برتر روابط عمومی‌ها قدردانی شد.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار