خرید و فروش آزادانه سلاح قوت گرفت

جنگ باعث شده است تا فروش اسلحه در افغانستان به صورت علنی در آمده و رونق خاصی بگیرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خرید و فروش سلاح در بخش‌‌هایی از افغانستان زیر کنترل طالبان گرم شده است. این بازار‌ها هرچند در گذشته نیز وجود داشت و بیشتر مخفی بود ولی حالا به صورت آشکار و علنی مانند بازار‌های قدیمی پیشاور، انواع سلاح‌های سبک و سنگین را می‌توان در آنها معامله کرد.

آشکارترین بازار خرید و فروش اسلحه، در استان قندهار و در شهرستان پنجوایی است.

یکی از فروشنده‌های اسلحه در شهرستان پنجوایی، خان محمد است که از خیلی وقت پیش به معامله اسلحه مشغول بوده است. او می‌گوید که کسانی مانند او سلاح را از مردم خریداری می‌کنند و به طالبان می‌فروشند.

به گفته او، انواع اسلحه ساخت کشور‌های مختلف در مغازه او وجود دارد و او تنها به طالبان اسلحه می‌فروشد.

اسلحه‌ فروشی دیگری نیز در همان نزدیکی هست که در کنار اسلحه‌های سبک نظیر هفت تیر، سلاح‌های نیمه‌سنگین مانند تفنگ‌های خود‌کار و مسلسل نیز در آن به‌فروش می‌رسد. بعضی از این اسلحه‌ها چنان جدید است که گویی همین لحظه از کارخانه بیرون آورده‌ شده‌اند.

البته بازار اسلحه نه در این اواخر ایجاد شده و نه مختص قندهار است. خرید و فروش اسلحه در هر جای افغانستان، به صورت‌های مختلف صورت می‌گیرد.

بحران چهل و چندساله افغانستان، مردم این کشور را با جنگ و درگیری عجین کرده است. ورود بی‌رویه سلاح برای دو طرف درگیر، باعث شده است که افغانستان تبدیل به انبار سلاح شود.

بررسی و ثبت نشدن سلاح‌ها باعث شده است تا در طول چندین دهه، برخی از این اسلحه‌ها سر از بازار‌های غیرقانونی در آورند. 

بخشی از سلاح‌های آن بازارها از داخل افغانستان و بیشتر از سوی سربازان و افسرانی مهیا می‌شد که از جنگ می‌گریختند، و بخش دیگر نیز از بسته‌های کمک‌های جهان برای مجاهدین برداشت می‌شد و به جای این که به دست مجاهدین برسد، به بازار‌های آزاد در پیشاور و مناطق قبایلی می‌رسید و از آن طریق فروخته می‌شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، سلاح ، قندهار ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.