خباز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حل مشکلات مناطق محروم با انتخاب استاندار ویژه قابل حل است/ مشکلات و حل آنها در مرکز انباشته می‌شوند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره تفویض اختیار به استانداران توضیحاتی ارائه داد.

محمدرضا خباز نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفویض اختیارات ویژه به استانداران گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که در استان‌ها اختیارات به صورت کامل تفویض نمی شود، تفویض به این معنی که یک مسئول استان به همراه تیم اقتصادی که بسیاری از مدیران کل در آن حضور دارند توان حل مشکلات در استان را که به راحتی قابل حل است را ندارد.

وی افزود: بسیاری از نهاد‌ها مایل هستند تا یک‌سری از اقدامات را انجام دهند و این اقدام آن‌ها خلاف قانون هم نیست، اما بسیاری از امور به آنان تفویض نشده و چون این اتفاق نیفتاده مشکلات روی هم انباشته شده و به مرکز یعنی تهران منتقل می‌شود. تهران هم باتوجه به اینکه مشکلات متعدد فراوانی را دارد و مسئولین عالی رتبه هم در آن حضور دارند و گرفتاری‌های بسیاری را دارند رسیدگی به مسائل سایر استان‌ها در اولویت دوم قرار می‌گیرد، اما اگر تفویض اختیار صورت بگیرد و در مقابل آن پاسخگویی هم مطالبه شود می‌توان شاهد رشد و پیشرفت استان‌های محروم بود.

محمدرضا خباز درباره راه‌ حل مشکلات مناطق محروم بیان کرد: بنده معتقدم که افراد شایسته و مدیران توانمند انتخاب شوند و اختیارات آنها را افزایش دهند و از آنها پاسخگویی در قبال مسئولیتش را هم مطالبه کنند. اگر دولت اجازه تصمیم‌گیری به استانداران را بدهد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، مثلا در یک استانی ۵۰۰ واحد تولیدی تعطیل شده را داریم. اگر استاندار اختیار داشته باشد که کاری کند این واحدهای تولیدی شروع به فعالیت کنند بسیاری از مشکلات دیگر هم حل خواهد شد، یعنی استاندار اجازه حل مشکلات را داشته باشد و به مرکز تعهد دهد تا پایان یک‌سال میزان قابل توجهی از این واحدهای تولیدی را راه‌اندازی کند.

نماینده پیشین مجلس درباره تعلل دولت در انتخاب استانداران ویژه نیز گفت: بنده معتقدم هر کسی در مرکز حاضر شود روحیه تفویض اختیارات به دیگران در ما ضعیف می‌شود، چرا که ما گمان می کنیم اگر کار به دست خودمان باشد خوب انجام می‌شود و اگر دست افراد دیگر باشد آنچنان که باید و شاید انجام نمی‌شود، این روحیه تاکنون بوده هست و خواهد بود، درحالی که مدیر باید جامع‌نگر باشد و همه ابعاد را بسنجد و استفاده از خرد جمعی را ارجح بداند و به همه نیروها اجازه مشورت دهد، به نظر بنده از عواملی است که مانع انتخاب استانداران ویژه شده است.

خباز در پایان گفت: این خاصیت انسان‌ها است که دوست دارند کارها به دست خودشان حل شود، در صورتی که این باید برای ما مهم باشد که کار پایان خوبی داشته باشد نه اینکه پایان کار به نام چه کسی ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار