در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درس‌هایی که سه ساله اباعبدالله (ع) به منتظران حضرت مهدی (عج) می‌دهد

یکی از درس‌هایی که دختر سه ساله اباعبدالله (ع) به ما یاد می‌دهد، انتظار واقعی برای امام زمانمان است.

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت رقیه (س) گفت: یکی از چهره‌های تابناک قیام اباعبدالله الحسین (ع) که نقش بسزایی در آشکار کردن چهره واقعی حکومت اموی و یزید داشت، حضرت رقیه (س) است. قبر این دختر رنجور و شهیده در شام سند محکمی برای اثبات مظلومیت خاندان پیامبر و دلیلی فراموش نشدنی بر اسارت خانواده اباعبدالله الحسین (ع) است.

درسی که سه ساله اباعبدالله به منتظران موعود می‌دهد

وی افزود: هیچگاه نمی‌توان حضرت رقیه (س) را از قیام حسینی کنار گذاشت و باید به این نکته توجه داشت که همانگونه که شخص امام نقش الگویی داشته و این قیام سراسر پیام را پایه ریزی کرده، بخشی از این قیام نیز حضرت رقیه (س) است و باید از ایشان نیز درس گرفت و الگوبرداری کرد. از جمله درس‌هایی که در زندگی حضرت رقیه (س) از لا به لای متون مقاتل می‌توانیم برداشت کنیم، نوع رابطه و دفاع ایشان از حضرت امام حسین (ع) است که می‌تواند برای منتظران حضرت مهدی (عج) درس‌های خوبی داشته باشد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت رقیه (س) به عنوان یک منتظر وصال چشمانی همواره اشک بار داشت و این گریه‌ها بود که دشمن را به ستوه آورد. منتظر اهل ندبه و گریه است. نشانه مومن بودن در دوران غیبت همین مسئله است که ببینی چقدر در فراق امام زمان دردمند هستیم و چقدر اهل ندبه ایم. امام صادق (ع) در توصیف اهل فراق با امام خویش می‌فرمایند: «لَتَدْمَعَن َ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِین»؛ چشم‌های مومنان بر امام غایبشان گریان است. امام رضا (ع) نیز در روایت دیگری می‌فرمایند که مرد و زن در فراق امام خویش باید در سوز و گداز باشند؛ چرا که از آبی گوارا محروم هستند.

حجت الاسلام شرافتی تصریح کرد: منتظر آرام و قرار ندارد، مدام می‌سوزد و ناله می‌کند. این درک که افرادی از امام دور افتاده اند و در غربت هستند و رسیدن به این معرفت، درسی از گریه‌های حضرت رقیه (س) است. در نتیجه این معرفت مصیبت زدگی و غربت در دوری از امام زمان باید در وجود تمام شیعیان و محبان حضرت به وجود بیاید. همچنان که امام صادق (ع) به همه ما این درس را نیز یادآور شده اند «سَیّدِی غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی وَ ضَیقَتْ عَلَی مِهَادِی وَ ابْتَزتْ مِنی رَاحَةَ فُؤَادِی»؛ اى آقایم غیبت تو خواب از چشمم ربوده و خاطرم را پریشان ساخته و آسایش دل را برده.

درسی که سه ساله اباعبدالله به منتظران موعود می‌دهد

وی اظهار کرد: متأسفانه بی تفاوتی در بین برخی از شیعیان درباره امام زمان (عج) به وجود آمده و حضرت را فراموش کرده اند. در حالی که این حالت علاوه بر اینکه ما را از زمره منتظران خارج می‌کند، اعتقادات فرد را نیز دچار تزلزل خواهد کرد. نکته دیگری که باید منتظران از حضرت رقیه (س) درس بگیرند، ترجیح امام بر خود است. عصر عاشورا وقتی جنگ به اتمام رسید و آب را بر کودکان آزاد کردند، همگان دیدند که حضرت رقیه (س) سهمیه آب خود را به سمت میدان و معرکه می‌برد تا رفع تشنگی از امام خود کند و وقتی خبر شهادت پدر را شنید از نوشیدن آب امتناع کرد.

درسی که سه ساله اباعبدالله به منتظران موعود می‌دهد

این کارشناس مذهبی بیان کرد: منتظر اهل جست و جو است نه بی تفاوتی. می‌گردد و می‌گردد تا بالاخره راهی برای وصال پیدا کند. منتظر واقعی، اهل جست و جو است. مدام دنبال امام خود است و می‌گوید کجاست محبوبم؟ مدام دنبال راهی است که به وصال برسد و خودش را به او نزدیک کند. حضرت یعقوب که نمادی از منتظران در قرآن است و ماجرای شوریدگی وی در دوری یوسف در کلام خدا آمده است نه تنها خود بی تفاوت نبود و در این فراق اهل ندبه‌ها و گریه‌ها بود، بلکه به دیگران هم می‌سپرد که به دنبال گمشده اش باشند و مدام منتظر یافتن خبر و نشانه‌ای از طرف یوسف بود.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: منتظر اهل اصرار است و به هیچ وجه از میدان به در نمی‌رود و تا آخرین نفس جان خویش را برای رسیدن به هدفش هزینه می کند؛ زیرا همین اصرار است که انسان را به نتیجه و مطلوب می‌رساند. این قاعده عالم است که «مَنِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَج َ وَلَجَ»؛ هر کس دری را پیوسته بکوبد و اصرار ورزد، در گشوده می‌شود. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
به تو از دور سلام ....
السلام علیک یا بانوی محترمه حضرت رقیه س و حضرت زینب س بزرگوار کریم اهل البیت حضرت رسول الله ص .
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ .
اَللّـهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِم بِاللَّعْنِ مِنّى، وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً، وَالْعَنْ عُبَیْدَ اللهِ بْنَ زِیاد وَابْنَ مَرْجانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْد وَشِمْراً، وَآلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیاد وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَةِ . یا حضرت ارباب اباعبدالله الحسین ع باز این بنده حقیر فقیر کمترین غلام رو سیاهت را بطلب راهیم کن به پابوسی و زیارتتان هنوز طعم چای و قهوه موکبهای عراقی خادمین میهمان نوازت در تمامی وجودمان جاری و ساریست غلامت از کودکی نمک گیر و نمک پروردتان است مددی .
صلوات و التماس دعا . لبیک یا رقیه س لبیک یا حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
صلی الله علیک یا بنت الحسین
اشفع لنا عندالله یا وجیها عندالله
عرض تسلیت شهادت 3ساله امام حسین علیه السلام به امام زمان و ارادتمندان آن مخدره والا مقام.
با توسل به این 3ساله کره کور کرونا را باز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ش
۲۳:۴۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
یادش بخیر،مداح اصفهانی آقای فدوی در پایان روضه حضرت رقیه این دو خط شعر را خواند: بیا ای عمه جان امشب زمرگ خود خبر دارم هوای دیدن روی پدرامشب به سر دارم بگو آیند نزد من دختران شام که تا ثابت کنم ای عمه جان من هم پدر دارم
Iran (Islamic Republic of)
فرازی از دعای توسل و التماس دعا
۲۳:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، يَا حُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الشَّهِيدُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ، اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
ای ابا عبدالله، ای حسین بن علی، ای شهید، ای فرزند فرستاده خدا، ای حجّت خدا بر بندگان، ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به‌سوی خدا به تو متوسل شدیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم، ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
الهم عجل لولیک الفرج.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
ولی من یه سوال دارم، چرا ما فقط بین کودکانی که توی کربلا بودن فقط از بچه‌های امام حسین و حضرت زینب یاد میکنیم؟
یعنی حضرت رقیه فقط به واسطه‌ی دختر امام بودن عظمت دارن؟
خب قطعا این نیست و ولایت پذیری ایشون رو به کرامت رسونده
ولی به نظر من لازمه از بچه‌های اصحاب هم به اندازه‌ی بچه‌های امام حسین و امام حسن و حضرت زینب یاد بشه چون اونها هم همونقدر سختی کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۲۱:۲۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
یا حسین شهید
آخرین اخبار