مهار آتش فلز منیزیم در یک کارخانه صنعتی کاشان

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: آتش سوزی ناشی از فلز منیزیم که در یک کارخانه صنعتی در کاشان به وقوع پیوسته بود مهار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  روح الله فدایی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: گزارش آتش سوزی در یک شرکت صنعتی در منطقه خزاق ابتدای جاده قدیم قم امروز به سامانه ۱۲۵ گزارش شد و ماموران ایستگاه ۳ آتش نشانی واقع در راوند در محل حضور یافتند.

وی افزود: در این شرکت تولیدی به علت نوع مواد اولیه آن، امکان استفاده از آب وجود ندارد، زیرا منیزیم یک فلز قلیایی است و با آب واکنش نشان می‌دهد و این واکنش گرما زا در واکنش با هیدروژن اگر تحت کنترل نباشد می‌تواند به انفجار منتهی شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان تصریح کرد: در چنین عملیات‌هایی باید از رسیدن اکسیژن به محل نیز جلوگیری شود که یک روش خاص تخصصی برای خاموش کردن آتش با استفاده از پودر خشک است.

فدایی گفت: به واحد شارژ کپسول سازمان نیز ابلاغ شد که محموله‌ای از ماسه خشک و پودر‌های مخصوص را به محل ارسال کند تا تیم‌های تخصصی آتش نشان با حضور کارشناسان واحد آموزش مراحل عملیات را انجام دهند که سرانجام با موفقیت آتش خاموش شد.

وی افزود: چنانچه منیزیم شعله ور شود با شعله‌ای به رنگ سفید می‌سوزد. این فلز قلیایی خاکی عمدتاً به عنوان یک عامل آلیاژ دهنده برای ساخت آلیاژ‌های آلومینیوم - منیزیم استفاده می‌شود.

فدایی تصریح کرد: منیزیم با آب به شدت واکنش می‌دهد. شعلهٔ منیزیم را نمی‌توان با آب خاموش کرد، زیرا گاز هیدروژن تولید کرده و واکنش انفجاری خواهد داشت. آتش آن با کلرید منیزیم، ماسه خشک یا اسفنج آهن خشک خاموش می‌شود.


منبع:ایسنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.