تصمیم ترکیه برای خرید موشک پاتریوت در صورت تأیید کنگره آمریکا

یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد درصورتی که آمریکا مایل به فروش سامانه پاتریوت باشد، ترکیه اقدام به خرید این سامانه موشکی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه خبری بیانت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، در اظهاراتی اعلام کرد چنانچه کنگره آمریکا مجوز خرید سامانه موشکی پاتریوت را صادر کند، ترکیه اقدام به خرید آن خواهد کرد.

چاووش اوغلو که این اظهارات را در مصاحبه با ان‌تی‌وی بیان می‌کرد، گفت: «آمریکا تاکنون در قبال سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه تحریم‌هایی اعمال کرده و روش‌های مختلفی را به کار برده است. ما نیز در مقابل همواره خواهان مذاکره بودیم.»

او در ادامه افزود: «چنانچه آمریکا بخواهد سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به ما بفروشد، و اگر درباره قیمت و باقی موارد مربوط به آن به توافق برسیم و از همه مهم‌تر کنگره آمریکا تمامی مسائل را تصویب کند، ما این سامانه را خریداری می‌کنیم.»

این مقام ارشد ترک در انتهای سخنان خود گفت: «ترکیه نیاز به سامانه دفاع هوایی دارد، و تا زمانی که خود دست به تولید چنین سامانه‌ای نزنیم، آماده خرید هرنوعی از آن هستیم.»

این در حالی است که هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در اظهاراتی اعلام کرد که ترکیه تمایل دارد دومین محموله سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه را نیز خریداری کند.

اولین محموله این سامانه موشکی در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با امضای قراردادی میان روسیه و ترکیه به فروش رسید. این سری از موشک‌ها در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) از سوی ترکیه دریافت شد. اما از سال ۲۰۱۹ خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه و آمریکا شده است. واشنگتن خواستار امتناع ترکیه از معامله با روسیه و در عوض خرید سامانه‌های آمریکایی پاتریوت بود.

همچنین واشنگتن تهدید کرد که اگر ترکیه از خرید اس-۴۰۰ صرف‌نظر نکند، امکان تعویق یا لغو فروش جدیدترین جنگنده‌های اف- ۳۵ به این کشور و یا اعمال تحریم براساس قانون «مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم» موسوم به «کاتسا» وجود خواهد داشت، اما با این حال ترکیه حاضر به عقب‌نشینی نشد و به مذاکرات خود برای دریافت محموله دوم اس-۴۰۰ ادامه داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار