نشستن غبار بی مهری برچهره پل خاتون البرز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: برای مرمت وبازسازی پل تاریخی خاتون در کرج ۳ میلیاردتومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری البرز با بیان این که دربرآورد اولیه یک میلیارد تومان برای مرمت اثر تاریخی پل خاتون پیش بینی شده بود، گفت با افزایش شکاف ها مشخص شد دو میلیارد تومان دیگر نیاز است که وزارت میراث فرهنگی تاکنون ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری البرز بااشاره به ریزش پل در دهه ۸۰ براثر سقوط تله سنگی افزود: کارشناسان آن دوره بدون کار مطالعاتی وکارشناسی اقدام به مرمت کردند که این باعث ریزش مجدد پل در آذر پارسال شد.

محمدی گفت: در بررسی علت ریزش مجدد پل پیشرفت شکاف ها درپایه وبنای اصلی کاملا مشهود است که این ناشی از نفوذ هوا در پایه ها و جداسازی مصالح است.

او افزود: از آذرماه که پل ریزش کرد کار مطالعاتی پل انجام گرفت و از ابتدای امسال مرحله اول مرمت آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری البرز به شایعات اخیر در خصوص ریزش مجدد پل اشاره کرد و گفت افزایش شکاف ناشی از مرمت و رفع مشکل اصلی ریزش است واگر نیازباشد مرمت کاران شکاف را گسترده تر خواهند کرد.

مقدسیان، کارشناس ارشد میراث فرهنگی در ادامه گفت: این بنا یکی از ۲۰۵ اثر غیر منقول ثبت شده استان البرز در فهرست آثار ملی است که مسئولان باید هرچه زودتر با تخصیص اعتبار از تخریب بیشتر این بنای تاریخی به یادگار مانده از گذشتگان جلوگیری کنند.

 او از پل دختر به عنوان تنها پل ارتباطی رودخانه کرج درگذشته یاد کرد و افزود: با کارمطالعاتی روی مصالح این بنا مشخص شده قدمت آن به قبل از دوره صفویه برمی گردد وبیش از ۵۰۰ سال است.

پل دختر به شماره ۳۵۰۱ درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / ر.ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.