دیدار و گفت‌وگوی امیر قطر با وزرای خارجه و دفاع آمریکا در دوحه

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا در دوحه دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره تحولات افغانستان و تلاش برای افزایش امنیت و ثبات در این کشور گفت‌وگو کرد.

بلینکن و آستین نیز از نقش قطر در تخلیه افراد از افغانستان و حمایت از روند صلح قدردانی کردند.

این در حالی است که پیش از این منابع آمریکایی به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور از خروج زمینی ۴ آمریکایی از افغانستان خبر داده بودند.

پیش از این پنتاگون اعلام کرده بود که وزیر دفاع آمریکا قرار است به ۴ کشور حوزه خلیج فارس سفر کند و در پی آن ضمن ملاقات با شرکای منطقه‌ای از آن‌ها برای همکاری در عملیات خروج از افغانستان تشکر کند.

بر اساس این گزارش، رئیس پنتاگون قرار است طی این دیدار‌ها بر روابط دفاعی قوی آمریکا در منطقه تاکید داشته باشد و از سوی دیگر با نیرو‌های آمریکایی و کارکنان دولت ملاقات کند تا از آن‌ها به دلیل مهارت و حرفه‌ای که در تخلیه انجام دادند، قدردانی کند!

 قطر میزبان یک پایگاه هوایی بزرگ آمریکایی است که گذرگاهی برای تخلیه ۵۵ هزار نفر در افغانستان شد که از این کشور تخلیه شدند. این رقم تقریبا نیمی از افرادی را شامل می‌شود که نیرو‌های خارجی به رهبری آمریکا پس از تسلط طالبان آن‌ها را تخلیه کرده بودند.

پس از خروج عجولانه و آشفته نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان، ماه گذشته گروه طالبان وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و همزمان با آن «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور خارج شد و قدرت به دست طالبان افتاد. پس از خروج اشرف غنی برخی کشور‌ها سفارت‌های خود را در کابل تعطیل کردند و یکی پس از دیگری دست به تخلیه نیرو‌ها و اتباع خود از افغانستان زدند.

همزمان آمریکا نیز خروج نیرو‌های خود از افغانستان را هفته گذشته تکمیل کرد و به ۲۰ سال حضور نظامی در این کشور پایان داد. حضوری که هیچ دستاوردی جز تاراج و ناامنی و بی ثباتی برای مردم افغانستان نداشت و خروجی که با حمله انتحاری گروه تروریستی داعش به فرودگاه کابل و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر پایان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار