آغاز کشت زعفران در گلستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان از آغاز کشت زعفران در اراضی کوهستانی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مهدی لطفی زاده مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: تا کنون ۴۸۰ هکتار از اراضی گلستان زیر کشت زعفران رفته است و پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران استان اضافه شود.

او با بیان اینکه کشت زعفران از اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواخر همین ماه ادامه دارد، افزود: برداشت این محصول از اوایل آبان آغاز می‌شود.

لطفی زاده ادامه داد: برداشت اقتصادی این محصول از سال دوم آغاز می‌شود و بین ۵ تا ۷ سال ادامه دارد.

او گفت: عمده زعفران استان در شهرستان‌های آزادشهر (به خصوص روستای وامنان)، مینودشت، رامیان، گالیکش، گرگان و علی آباد کتول کشت شده است و پیش بینی می‌شود امسال میانگین از هر هکتار ۶ کیلو و ۵۰۰ گرم و در مجموع ۳ هزار و ۱۰۰ کیلو گرم از این محصول تولید شود.

لطفی زاده افزود: استان گلستان رتبه هشتم کشت و تولید زعفران کشور را داراست و کشت و توسعه آن می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه، افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و مهاجرت معکوس روستایان کمک کند.

او گفت: ایران با تولید حدود ۴۰۰ تن در سال بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران دنیاست که با افزایش صنایع بسته بندی و تبدیلی می‌تواند افزایش در آمد صادراتی کشور را به همراه بیاورد.

حجت الاسلام احمدی، عضو تعاونی زعفران وامنان که نخستین بار ۲۶ سال پیش این گیاه دارویی را به مردم روستای خود معرفی کرده گفت: هر کیلو پیاز زعفران ۷ تا ۸ هزار تومان قیمت دارد و هر کیلو گرم زعفران ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان فروخته می‌شود که اگر بسته بندی شود یک میلیون تومان افزایش قیمت خواهد یافت.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار