چاقی بلای جان مردم روانسر

نماینده مجریان کوهورت روانسر در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت مورد بررسی مطالعه کوهورت روانسر دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، یحیی پاسدار نماینده مجریان کوهورت روانسر در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کوهورت روانسر یکی از مطالعات بزرگ Persian کوهورت است که با هدف ارزیابی بیماری‌های غیر واگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده است.

او گفت : دلیل انتخاب شهرستان روانسر داشتن قومیت "کُرد" و همکاری خوب مسئولان وقت شهرستان روانسر با مجریان کوهورت و در اختیار قرار دادن امکانات لازم جهت انجام پروژه بود.

پاسدار افزود : فاز اول این مطالعه با بررسی بیش از ۱۰ هزار بزرگسال ۳۵ تا ۶۵ سال و ۳ هزار نفر ۱۸ تا ۳۴ سال به پایان رسیده و هم اکنون فاز‌های پیگیری سال پنجم و ششم در حال انجام می‌باشد.

او افزود : از دستاورد‌های مهم این پروژه می‌توان به کسب امتیاز علمی و پژوهشی و نقش موثر در رتبه بندی کشوری و ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح وزارت بهداشت و درمان، چاپ بیش از ۴۰ مقاله در مجلات بین المللی، انجام بیش از ۲۸ عنوان پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از داده‌های کوهورت، انجام ۴۵ طرح تحقیقاتی تصویب شده از دیتا‌های کوهورت و دستیابی به شیوع و بروز بیماری‌های غیر واگیر با هدف کنترل و پیشگیری این بیماری‌ها و شناسایی عوامل خطر اشاره کرد.

پاسدار ادامه داد : نتایج مطالعات نشان داد که در جمعیت روانسر شیوع چاقی ۲۶.۷ درصد و شیوع اضافه وزن ۴۳.۵ درصد است، شیوع بیماری‌های قلبی، عروقی در جمعیت مورد بررسی ۱۸ درصد، شیوع پرفشاری خون ۱۶ درصد، شیوع دیابت ۹ درصد، شیوع سندروم متابولیک ۳۳.۵ درصد، شیوع سنگ‌های کلیوی نزدیک به ۱۸.۵ درصد است و اختلال چربی‌های خون ۴۴ درصد است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که این بیماری‌ها با الگوی کشوری فاصله و شیوع نسبتاً بالاتری را نسبت به میانگین کشوری دارند.

او افزود : از جمله موارد دیگر قابل توجه در یافته‌های کوهورت این می‌باشد که میانگین نمک دریافتی در بزرگسالان شهرستان روانسر بیشتر از دو برابر حد مجاز و میانگین دریافت چربی‌های اشباع بیش از حد مجاز کشوری می‌باشد.

پاسدار گفت : مرکز تحقیقات مطالعات آینده نگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تایید دانشگاه در مراحل نهایی تصویب در شورای گسترش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.