مرکز ملی آمار ایران اعلام کرد؛

رشد ۷۰ درصدی هزینه‌کرد فعالیت‌های تحقیق و توسعه کارگاهی

مرکز ملی آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه را منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح آمارگیری از کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه، یکی از طرح‌های مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه داده‌های آماری مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به اجرا درمی‌آید.

در این طرح، به کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه در سه جامعه آماری مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه (کارگاه‌های صنعتی ۵۰ کارکن و بیشتر، شرکت‌های دانش بنیان و سایر کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه) به صورت تمام‌شماری در سراسر کشور مراجعه و اطلاعاتی در خصوص کارکنان تحقیقاتی (محقق، دستیار محقق و تکنسین، کارکن پشتیبانی)، پروژه‌های تحقیقاتی و هزینه‌های تحقیق و توسعه جمع‌آوری می‌شود.

نتایج این آمارگیری در سال ١٣٩٨ نشان می‌دهد:

در سال ١٣٩٨، تعداد ٢٥٤٧٩٦ نفر محقق در جامعه آماری این طرح آمارگیری مشغول به فعالیت بوده‌اند که از این تعداد ١٧٢,٣٩٦ نفر محقق مرد و ٨٢.٤٠٠ نفر محقق زن بوده‌اند.

در سال ١٣٩٨، ٣٠,٨٩ درصد از محققان دارای گروه تحصیلی علوم فنی و مهندسی، ٣٠.٤٠ درصد علوم انسانی، ١٤.٨٧ درصد علوم پزشکی، ١٢.٩٤ درصد علوم پایه، ٨.٧٢ درصد علوم کشاورزی و دامپزشکی و مابقی در گروه تحصیلی هنر بوده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨، تعداد کل سایر کارکنان تحقیق و توسعه، ٧٥,٠١٨ نفر بوده است که از این تعداد ٤٢.٧٧٤ نفر کاردان فنی (دستیار محقق، تکنسین و کارکنان هم ردیف) با سهم ٥٧ درصدی و مابقی کارکن دفتری و پشتیبانی با سهم ٤٣ درصدی هستند.

در سال ١٣٩٨ تعداد ١٢٥٠٩٧ پروژه تحقیقاتی انجام شده است که از این تعداد، ٢٣,١٣٩ پروژه بنیادی، ٦٨.٨٧١ پروژه کاربردی و ٣٣.٠٨٧ پروژه توسعه‌ای بوده است. پروژه‌های کاربردی با ٥٥ درصد بیشترین سهم را داشته است.

در سال ١٣٩٦ کل هزینه‌کرد فعالیت تحقیق و توسعه ١٢٧,١٦٧.٨٣١ میلیون ریال بوده است که در سال ١٣٩٨ به ٢١٥.٧٠٦.٤٥٣ میلیون ریال رسیده است که بیانگر رشدی در حدود ٧٠ درصد است.

از مجموع ٢١٥,٧٠٦.٤٥٣ میلیون ریال هزینه‌های تحقیق و توسعه سال ١٣٩٨، ١٦٨.٢٦٠.٥١٢ میلیون ریال (در حدود ٧٨ درصد) مربوط به هزینه‌های جاری و ٤٧.٤٤٥.٩٤١ میلیون ریال (در حدود ٢٢ درصد) مربوط به هزینه‌های سرمایه‌ای است.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار