افزایش چشمگیر مهاجرت پرستاران؛ چه باید کرد؟

با گسترش ویروس کرونا و افزایش حقوق و مزایای پرستاران در برخی از کشورها، مهاجرت این قشر از مبداء ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرستاران نزدیک به دو سال است که برای کنترل کرونا، در خط مقدم مبارزه با این ویروس، خدمت می کنند و جان و سلامتی خود و عزیزانشان را در معرض خطر قرار داده اند. در این مدت، بسیاری از پرستاران مراسم ازدواج خود را به تعویق انداختند و حتی از دیدار عزیزان خود محروم بودند.

بی مهری و عدم توجه مسئولان مربوطه و عملی نشدن بسیاری از وعده‌های داده شده به پرستاران، باعث شده تا تمایل پرستاران به مهاجرت بیش از پیش افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر کشورهای مقصد روز به روز در حال تسهیل شرایط برای جذب پرستاران ایرانی هستند، به نحوی که کشور‌های اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین درخواست جذب پرستاران از کشور ما را دارند.

طبق آخرین آمار در دو سالی که از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد حدود ۸۰ هزار پرستار به کووید مبتلا شده اند و بیش از ۱۱۰ نفرشان جان خود را از دست داده اند. در این مدت بسیاری از پرستاران هم مهاجرت کرده‌اند که تعداد آنها به گفته دبیر شورای عالی نظام پرستاری،  ۵۰۰ نفر در ماه هم برآورد می‌شود.

وضعیت بد معیشتی پرستاران در ایران و نیاز به پرستار در کشورهای اروپایی با توجه همه‌گیری کرونا و بالا بودن تعداد سالمندان و همچنین حقوق و مزایای مناسب، از اصلی ترین دلایل مهاجرت پرستاران است.

مدافعان سلامت

کمبود نیروی پرستاری، مهاجرت را آسان کرده است

رحیمی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد افزایش مهاجرت پرستاران در ایام کرونا اظهار کرد: اخیراً پرستاران تمایل بیشتری نسبت به قبل برای مهاجرت پیدا کرده اند و از ما اطلاعات و راهنمایی می‌خواهند. ما در سازمان نظام پرستاری واحد بین الملل را داریم که پرستاران می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند و شرایط کشور‌های مختلف را بپرسند. در این میان شرکت‌هایی نیز هستند که  از این شرایط سو استفاده کرده و تخلف می‌کنند و پول‌های اضافه از پرستاران می‌گیرند.

او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی پرستاری که در کل دنیا وجود دارد، شرایط مهاجرت بسیار راحت‌تر از قبل شده است؛ برای مثال قبلا یکی از شرایط مهم مهاجرت، داشتن نمره بالای مدرک زبان بود اما حتی برخی کشور‌ها، شرط دانستن زبان انگلیسی را هم برداشته اند و  شرایط مهاجرت به برخی کشورها مثل کشور‌های حوزه خلیج فارس یا اسکاندیناوی و استرالیا و ... همراه با آموزش زبان به صورت یکجا در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

رحیمی گفت: پرستاران ایرانی در رنکینگ جهانی، جایگاه پانزدهم را دارند. این یعنی پرستاران ما می‌توانند تمام استاندارد‌های لازم را به راحتی پشت سر بگذارند و از هر کشوری پذیرش را دریافت کنند.

او بیان کرد: بابت تربیت یک کارشناس پرستاری بیش از یک میلیارد هزینه می شود، بنابراین نباید اجازه بدهیم تا به راحتی نیرو‌های ما از دست بروند؛ این مورد درباره پزشکان نیز مصداق می‌کند.

رحیمی گفت: از زمان شروع کرونا تاکنون آمار مهاجرت در بین پرستاران به شدت افزایش پیدا کرده است. این افزایش آمار در شهرستانها زیاد نیست اما در استان‌های بزرگ و به ویژه شهر تهران، به دلیل ارتباط با شرکت‌های مهاجرتی، به خصوص پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، به دلیل مشکلات اقتصادی و حمایتی به شدت دنبال مهاجرت هستند.

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری گفت: کشور ما آنقدر پتانسیل و ظرفیت دارد که بتواند نیرو‌های وظیفه شناس خود را حفظ کند. کشور ما خیلی ثروتمند است و می‌تواند مستقل روی پای خود بایستد؛ پس چرا چنین کشوری نباید بتواند این نیرو‌های ارزشمند را حفظ کند به خصوص که این پرستاران چیز زیادی از دولت نمی‌خواهند.

او ادامه داد: وقتی فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود پس از اتمام طرح که دو سال طول کشیده است، از او می‌خواهیم که دو سال دیگر به عنوان تمدید طرح کار کند. پس از تمدید طرح، دوباره از او می‌خواهیم تا شش ماه دیگر قراردادش را تمدید کند و در نهایت پس از ۵ سال گذراندن طرح به عنوان نیروی ۸۹ روزه از او استفاده می کنیم و ساعتی ۱۵۰۰۰ تومان پول به او می دهیم و آن قدر این نیرو‌ها را به صورت موقت نگه می‌داریم که از سن استخدام آن‌ها می‌گذرد. با این شرایط هر فرد دیگری باشد اگر پیشنهاد بهتری از یک کشور مقصد دریافت کند که تمام امکانات را در اختیار او قرار بدهند حتماً می‌پذیرد. 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری بیان کرد: تنها راهکار، استخدام رسمی و ترمیم حقوق پرستاران و اجرای طرح فوق العاده خاص است که دولت جدید باید به آن توجه کند. در صورت عملیاتی شدن وعده ها، ۹۹ درصد مهاجرت‌ها کاهش می‌یابد.

رحیمی افزود: قوانین زیادی برای تأمین مطالبات پرستاران تصویب شده اما اجرای آنها از همان ابتدا با فراز و نشیب‌های متعدد روبرو بوده و هنوز آن طور که باید و شاید به مسائل و مشکلات مربوط به حیطه پرستاری رسیدگی نشده است. پرستاران مطالبه‌‎ای جز رفع موانع خدمتی و اجرای قوانینی که تصویب شده است، ندارد.

او گفت: بی توجهی به مطالبات پرستاران سبب سلب انگیزه آنان می‌شود و آرامش خیال آنان را برای خدمت خالصانه می‌گیرد. در برخی موارد این بی توجهی‌ها و مهاجرت پرستاران باعث می‌شود که در بلند مدت با تشدید بحرانِ کمبود پرستارمواجه شویم.

کاهش نیروی پرستاری

آمار کلی از پرستاران مهاجر نداریم 

شریفی مقدم، مدیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پرستارانی که تصمیم به مهاجرت می گیرند، از کانال های مختلف برای خروج از کشور اقدام می‌کنند. برخی از طریق موسسات کاریابی اقدام می‌کنند که جایی ثبت نمی‌شود و برخی نیز به صورت شخصی در خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند و با انجام امور حقوقی به صورت شخصی از کشور خارج می شوند و نمی‌توان این مورد را ثبت کرد.

او ادامه داد: برخی نیز به صورت موقت برای یک مدت اقدام می‌کنند و سپس اقامت می‌گیرند که با این اوصاف و با توجه به پراکندگی دلایل مهاجرت پرستاران، نمی شود هیچ آمار دقیقی در مورد تعداد مهاجرت ارائه داد.

شریفی مقدم افزود: بعضی از پرستاران برای مهاجرت به امور بین الملل سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند و برای کشور مقصد تاییدیه دریافت می‌کنند اما آمار کلی از همه پرستارانی که اقدام به مهاجرت می‌کنند، وجود ندارد.

او ادامه داد: از زمان همه گیری کرونا تا کنون تعداد قابل توجهی از پرستاران برای مهاجرت اقدام کرده اند. کشورهای مقصد، شاخص تعداد پرستاران را افزایش داده اند و شرایط اقامت را بسیار آسان کرده اند. قبلا اگر پرستاری قصد جذب شدن در کشور مقصد داشت، دو سال طول می‌کشید تا تایید شود و باید دو سال در سمت کمک بهیار یا کمک پرستار فعالیت می کرد اما در حال حاضر این روند تسریع و تسهیل شده است و با کمترین حداقل ها و راحت ترین وضعیت شرایط را برای اقامت و جذب پرستاران از کشور مبداء فراهم کرده اند.

شریفی مقدم افزود: قبلا سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی مهاجرت از نظام پرستاری می‌گرفتند اما اکنون شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. از آنجایی که خروجی‌های ما قابل شمارش نیست، نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد. این مهاجرت ها به دو دلیل مشخص اتفاق می افتد، یکی وضعیت ایده آل کشورهای مقصد و دیگری مشکلات کشورهای مبداء.

او بیان کرد: در وضعیتی که پرستار ۱۰۰ ساعت یعنی سه برابر معمول کار می‌کند اما با مرخصی استعلاجی اش موافقت نمی‌شود؛ قطعا شرایط ایده‌ال کشور مقصد، باعث می شود تا از خانواده و کشورش جدا شود تا حداقل نیازهای مالی خود را رفع کند.

مدیرکل خانه پرستار ایران اظهار کرد: رفت و آمد دولت ها نمی تواند راه حل مناسبی برای بهبود شرایط باشد بلکه باید از اصلاح ساختار ابتدایی برای بهبود اوضاع اقدام کرد. دولت ها می توانند با صرف کردن تنها ۱۰ درصد از هزینه های درمان،  پرستار جذب کنند و در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر نیز اثرگذار باشند و از هر طریقی شده مانع مهاجرت نیروهای شریف و ارزشمند ایرانی شوند. پرستاران ایرانی در هر کشوری که می‌روند به شدت مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ به طور کلی پرستاران ایرانی جزو بهترین پرستاران از نظر هوش و کارآمدی در سطح دنیا هستند.

با همه این تفاسیر برای مهار روزهای کرونایی و همچنین جلوگیری از مهاجرت پرستارانی که در همه دنیا از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند، به راحتی می‌توان با استخدام پرستاران و همچنین اعمال تمام مصوباتی که سالهاست در بلاتکلیفی مانده است، به نگه داشتن این سرمایه‌های ارزشمند کمک کرد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۷:۱۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
ما هم سال بعد عازمیم ایشالا
هر کی موند به ضررشه
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۱:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
با سلام.شما حقوق کادردرمان رو بدید ک مهاجرت نکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
مثل ما مهندسین خدوم نظامی که با ماهی ۸ میلیون ۳۰ سال ممنوع الخروجیم ممنوع الخروج بشن. اگر خروج ما سبب خطر امنیتی میشه خروج پرستارهام سبب خطر جانی مملکت میشود.
آقا حقوق یه مهندس ارشد که توو اروپا داره کار منو انجام میده نزدیک ۵۰۰۰ یورو است چرا یه مهندس میتونه استثمار بشه ولی یه پرستار کم سواد و بی تخصص باید انقدر آزادی عمل داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
شما نگران کشورهای دیگر نباشید .
Iran (Islamic Republic of)
پرستار بازنشسته
۱۹:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
همکاران گرامی اگر امکان مهاجرت دارید اصلأ صبر نکنید و بروید
من بیست و پنج سال در بیمارستان در بخشهای اورژانس سی سی یو داخلی و دیالیز کارکردم بدلیل گرفتاری به بیماری مزمن گوارشی مجبور به درخواست بازنشستگی پیش از موعد شدم و تا روز آخر با تنی دردمند در اورژانس کار کردم ،دریغ از یک شیفت سبک ، حالا هم با چندرغاز حقوق بازنشستگی شرمنده فرزندان هستم
جایی کار کنید که قدر و منزلت یک پرستار را بدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
شما از صد نفر جوان به صورت رندوم بپرس اگه موقعیت کاری و اقتصادی بهتری در یک کشور خارجی پیشرفته مثل استرالیا یا ... بهت پیشنهاد بدن آیا حاضر به ترک وطن و زندگی در اون کشور هستی ؟
به نظرتون از صد نفر چند نفر جواب مثبت میدن ؟
نه پرستار همه رشته ها منظورمه
بنظر من حداقل ۹۰ نفر جواب مثبت میدن نظر شما چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
فوق لیسانس
۱۸:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
دوست دارم با یه خانم پرستار ازدواج کنم.
انشاءالله خدا قسمت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۳:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اولین چیزی ک ی پسر فرصت طلب ایرانی ب ذهنش میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
اینا بازارگرمی نظام پرستاریه،بازارگرمی که باهاش خیلی کارا تو بیمارستانها کردن و حق سایر کارکنان بیمارستانها رو پایمال کردن،دانشگاه آزاد اینقدر پذیرش پرستار داره که میتونه کل نیاز خاورمیانه رو تامین کنه فقط با این ترفند میخوان رفته رفته وزارت بهداشت تو قبضه خودشون بگیرن همونطور که تا حالا دارن میکنن،یه تبلیغات سنگینی راه انداختن انگار فقط اینا درگیر کرونا هستن درحالیکه پزشکان و کادر رادیولوژی و آزمایشگاه چندین برابر پرستاران مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی دارن، ولی چه کنیم که همه از مسئولان گرفته تا رسانه بناشون دیدن پرستاران و انکار سایر کادر درمانه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
دریافتی پرستاراها با کلی کار سخت و پرمسوولیت و پر خطر حدود ۱۰ میلیونه در حالی که پزشکان متخصص با کار کم تا ۸۰۰ میلیون در ماه هم میشه در حالی که منطقی فرق پرستار با پزشک باید دو تا سه برابر تفاوت حقوق باشه نه صدبرابر برا همون پرستارها همیشه اعتراض دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۰
شما چرا خودتو با متخصص مقایسه میکنی بیا با پزشک عمومی که دو برابر شما تو دانشگاه مدت تحصیلشه مقایسه شو که الان داری یکسان حقوق میگیری!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا. وقتی در یک کشوری معلم مورد احترام نباشد . وضعیت کشور همین می شود . مگر شما نبودید که لاستیک ماشین معلمتان را پنچر می کردید .
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۴:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خیلی ها فکر میکنن اگر برن وضعشون بعهتر میشه
همین هفته پیش تحصن پرستارا تو دانمارک بعد چند روز بی نتیجه تمام شد!!
هرچند معتقدم باید مشکلات رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
من از yjc درخواستی دارم
به نظرم ایده خوبیه
یه هفته توی بخش کرونایی به عنوان پرستار کار کنید
فیلمبرداری هم بشه
بعد تجربه خودتون رو به مسؤلین منتقل کنید
بپرسید ازشون! اگه فقط یک ساعت دست از کار بکشن
چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خب عزیزم قرار نیست دست از کار بکشید وظیفه تونه برای همین پول میگیرید، دست از کار بکشید طرح جالبی که وزیر پیشین آقای قاضی زاده پیشنهاد داده بودن اجرایی میشه تربیت پرستار تجربی در عرض شش ماه
Iran (Islamic Republic of)
یک پرستار خسته
۱۹:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
جناب ناشناس ۱۶:۳۱ اول اینکه بخاطر همین وظیفه انسانی دست از کار نکشیده ایم

دوم اینکه حرف شما موقعی درسته که پرستاران هم مثل شما حقوق نجومی دریافت کنند و موظف باشند بخاطر حقوق دریافتی کار کنند

بدانید که ما به اندازه یک کارمند ساده سایر ادارات و حدود نصف حقوق یک معلم حقوق میگیریم. شب و روز و جمعه و عید و عاشورا هم نداریم
اگر سالهای بدون کرونا را بخاطر بیاورید در ایام نوروز همه جا صحبت از مسافران نوروزی و گردش در طبیعت بود ولی ما در کنار پلیس از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین آماده باش بودیم و حالا همیشه هستیم

یک پرستار بخاطر حقوق کار نمیکنه باید پرستار باشی تا بفهمی...

در ضمن طرح تربیت پرستار تجربی فقط بدرد امداد رسانی در مواقع بحران مثل سیل و زلزله و جنگ میخورد .

اول تحقیق کنید بعد نظر دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
اشکالی در این امر نیست همه میدانند که به دنبال پول بیشتر به خارج از کشور میروند مسئولین باید دوکار انجام دهند .اول تمام مخارج تحصیل را محاسبه کرده مدت زمانیکه در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت بوده تا کسب تجربه کنند را محاسبه کنند به قیمت روز ارز های خارجی دریافت کنند و هر شخصی که به هر نحوی تابعیت کشور دیگری را کسب کرد تابعیت ایرانیش باطل شود نمیشود با پول و جان این مردم به رایگان تحصیل کرد و خدمتش را به خارجی انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
وقتی هنوز معوقات قانونی و بحق حقوق سال99پرستاران عزیز را نداده اند چه انتظاری از این جان برکف ها دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
من هم اگه بهم پیشنهاد خوب بشه میرم فقط پرستار ها نیستند. ذات بشر همینه دنبال زندگی بی دغدغه هست
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۱:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
وقتی (حقوق و مزایای درست و حسابی ) به انها نمی دهند و (انها دارند با جانشان بازی ) می کنند و بی توجهی کامل به انها می شود مجبورند که بروند . اگر مسئولین ذیربط خودشان ( فقط 1شیفت) در یکی از ( بخشهای بیماران کرونایی) ویا حتی( سایر بخشهای بیمارستانی ) بمانند بعد می فهمند که ( پرستاران واقعا فرشتگان اسمانی) هستند . باید برای این (عزیزان جان برکف) تمامی امکانات را دولت بکار برده و (هیچ دریغی در خصوص معیشت انها ) نکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
از استرالیا برای بنده نامه الکترونیکی می آید .
یکی اسامی پرستارها را به کانادا و استرالیا داده است .
از یکسال پیش برایم برای ورود به خاک استرالیا و شرکت در بیمارستانها با حداکثر رفاه ، نامه می آید .
بنده هم دلم می خواهد زندگی خوبی داشته باشم و از بی پولی راحت شوم .
بخصوص که این ایام به پرستارها و کمک پرستارها فشار زیادی می آورند تا شیفتهای سنگین بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
باید به بخش خصوصی واگذار کنند که قرارداد موقت هفتگی ببند اگر هر موقع زیاد تراز حدی که مرکز خواست کار نکرد اخراج جریمه و الا اخر هاها
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۰:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
هرچی پرستارها کارمیکننند...معلم ها میخورند و میخوابند و دریغ از یک کار مفید در کشور

معلم ها رو بکوبید تو سرشون بیارید خدمات بیمارستان کنید ..
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۷:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
به خاطر همین معلم ها جنابعالی پرستار شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
وظیفه معلم تربیت شاگردان و آینده سازان آینده است ، وقتی خواستی پرستار شی ، باید میدونستی این روز ها رو هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
تازه حقوق یک معلم دوبرابر حقوق یک پرستار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
معلومه که یه معلم بد داشتی که ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
حقشانه مهاجرت کنند چون حقوق پرستاران کم است این همه شب وروز زحمت میکشند حقوق معلم هارو بالامی برند در خانه خوابیدند
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۷:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
واقعا ناشکری میکنید ، یه پرستار با ۱۰ سال خدمت همسایه ما ماهی ده میلیون میگیره ، برادرم با ۲۹ سال خدمت که معلمه ۸ میلیون میگیره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
"در وضعیتی که پرستار ۱۰۰ ساعت یعنی سه برابر معمول کار می‌کند اما با مرخصی استعلاجی اش موافقت نمی‌شود"
من پرستار یا دکتر نیستم ولی خدا وکیلی اگه من بودم و چنین وضعیتی برام پیش میومد در همون نقطه درجا انصراف میدادم و میومدم بیرون ، پول که نمیدن با مرخصی هم مخالفت میشه؟
خوب برای چی بمونن ؟ حق دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
فوق خاص کادر سلامت با ضرب سه اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
کسانی که در شرایط کرونا، پول و ثروت را به خدمت به مردم شریف ایران ترجیح می دهند، همان بهتر که گورشان را گم کنند و بروند.
من مطمئنم که وضع پرستاران بدتر از کارگران تامین اجتماعی و یا معلمین مدارس نیست. ولی ظاهرا می خواهند با جان مردم معامله کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۰:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
تو بیمارستان چند مدل قرارداد وجود دارد از شرکتی تا رسمی همه ی کار میکنند اونم با فاصله پرداخت چشمگیر و تبعیض
این درست نیست و پرسنل خسته میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
افزایش چشمگیر مهاجرت پرستاران؛ چه باید کرد؟ باید اون مسول بی عرضه ای که باعث مهاجرتون شده را برکنار کرد و با قول افزایش حقوق همشونو برگردون ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
پرستار احترام داره ،داره جونشو به خطر می اندازه برای سلامت ما باید جایی بره که قدرشو بدونن نه اینجا پرستاران عزیز همتون مهاجرت کنید این مسولین دلشون برای شماها نسوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
پرستاران توی ایران دارند از بقیه قشر تحصیل کرده رشته های مهندسی و علوم انسانی بیشتر حقوق دریافت میکنند. حالا غیر از بخش کویید بقیه واقعا دارند حال میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
جناب ناشناس ۰۷:۰۴ آیا میدانید حقوق یک معلم دوبرابر حقوق یک پرستار با مدرک لیسانس است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اصولا ایران شده تبدیل به دانشگاه برای کشورهای آمریکا و کانادا و اروپا
یا بعبارتی هر جایی غیر از ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی پاشون به کانادا برسه، خ.نه دوبلکس و ماشین شاسی بلند میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
آخ خوش به حالتون اگه من به جاپرستاراباشم یه لحظه اینجانمیمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
هیچ کاری نمیتونید بکنید. زحمت به خودتون ندید، ذهنتون رو درگیر نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
جعفر شجاعی
۲۰:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
بابا اینها که در شرایط سخت کشورشان به دشمنان ایران فروختند یا درحال فروش هستند اولا جرم دارد دوم باید جلو فرارشان گرفت سوم مردم دارن از گشنگی می‌میرن چون شرایط سخت هست فعلا باید کمک کرد. این پرستاران که حقوق مناسبی دارن اینها خیانت کار هستن میخوان برن خارج دکترای معروف به صهیونیستیها معرفی کنند وعلم ایران بفروشن ب دشمنان ایران. جلوشان بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
والله این چیزی که ما پرستارها می بینیم ، صهیونیستها و انگلیسیها با دسیسه ای که دارند ، نمی گذارند حقوق خوبی برای پرستارها و کمک پرستارها واریز شود .
و پرستارها ترغیب به مهاجرت می کنند .
من که می روم و تا وقتی که سیستم فاسد وزارت بهداشت ، اینگونه رفتار کند ، اکثر نخبه های پرستاری می روند و سهمیه ای ها و غیر نخبه ها برای شما می مانند که باعث عفونتهای بسیار فراوان در کشور شده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
من که پذیرش گرفتم از کلن آلمان . کارشناس ارشد پرستاریم
دوستم هم الان اونجاست . به جا پراید بنز سواره و خونه داره . اونایی که به پرستارا توهین میکنین که چرا میرین خارج سوختن خخخ بای بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
نخبه پرستاری ؟یه کی را می شناسم ۳ بار کنکور داد تا آزاد پرستاری آورد ،خدایی یه آمپول زدن نخبه گی می خواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
هر سه سال پرستاری قبول شد ؟
سهمیه ای بوده .
Iran (Islamic Republic of)
سید مصطفی
۱۶:۰۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
باتوجه به این حقوق زیر خط فقرشون با این همه کشیک سنگین و زیاد باید انظار مهاجرتشون رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
حقوق شما از بقیه قشر تحصیل کرده بیشتره. برید خدارو شکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
من پزشک اورژانس تامین اجتماعیم برای باشگاه خبرنگاران هم متاسفم که بعد از گذشت ۲ سال از کرونا نیومدن یه گزارش ۱ دقیقه ای هم شده برای شنیدن درد دل و مشکلات ما تو بیمارستان تهیه کنن!!!
وقتی بعد از ۶ سال فعالیت تو بیمارستان های مختلف هنوز به صورت قراردادی ازت بیگاری بکشن، و مجبورت کنن با نصف حقوق رسمی ها کار کنی و طی ۲ سال گذشته ماهی ۱۰۰ هزار تومن حق کرونا بگیری و طی ۳ ۴ سال گذشته همه چی ۱۰ برابر شده ولی دریافتیت هنوز حتی دو برابرم نشده و تو بوق کرنا کردن که ما افزایش دادیم فلان کردیم باید به عقلت شک کرد که فکر مهاجرت نمیوفتی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
باید حکومت کرد اونهم درست کاهش ارزش پول ملی افزایش قیمتها، ثابت ماندن حقوق ها و افزایش قیمت‌ها دلیل اصلی مهاجرت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عده ی از پرستاران یا پزشکان هر چقدر هم حقوق شان زیاد شود باز هم انهابفکر مهاجرت هستند باید به نیروهای متعهد و وطن دوست متکی بود ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
کسی که پول را به مردم وطنش ترجیح می دهد، همان بهتر که برود به گور سیاه.
Iran (Islamic Republic of)
فوق لیسانس
۱۱:۲۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
خوش به حال کسانی که پرستاری و پزشکی خوندن.
هم این جا خواهان دارند و هم اونور.
شیش سال الکی وقتمو هدر دادم و رشته مهندسی درس خوندم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
تشکر از باشگاه خبرنگاران خواهشا پیگیری کنین مسئولین محترم میدونن مطالبه ی اصلی ما فوق العاده خاص هست ولی متاسفانه توجهی نمیکنن این ظلمه به کادر درمان
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اصلا تو ایران بدنیا امدن گناه است چ برسد به زندگی
همه بعنوان موش ازمایشگاهی هستند تعجبم از این هست که هیچکس راضی نیست ولی در صداسیما همچی و همکس از همچیز و همکس راضی هستند!!! مملکتی که یکسال باید کار کنی تازه اگر چیزی گران نشود و چیزی نخوری باز پول ی ماشین اشغال نمیشه !!! مملکتی که حقوق زیر خط فقره !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
فقط فوق العاده خاص کادر سلامت با ضریب ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
چرا به معیشت پرستاران رسیدگی نمیکنید یک ونیم ساله درگیر هستیم .فقط ازمون کار میکشن از نظر روحی وجسمی داغونیم این چه وضعشه . هر روز شاهد مرگ همکاران جوان بابا بس کنید دیگه داغونمون کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
شیفتای طولانی و بسیار سنگین وکمبود پرستار تو ایران بیداد میکنه . کلا مسئولین یه نیم نگاهی هم نمیکنن فقط تشکر خشک وخالی . خودشون خوب میدونن ما خواهان برقراری فوق العاده خاص هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
درسته که حقوقشون کمه. ولی لااقل شاغل هستید.
رشته های دیگه که اصلا شغلی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
حاجی دارن جونشنو تو بخش کرونا به خطر می اندازن خودت حاضری بری تو بخش کرونا کار کنی الکی چرت میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
ممکنه بگویید وقتی طرف هزینه خودش در کشور خارج ماهی حداکور ۴۰۰۰ دلار باشه و در آمدش حداقل ۸۰۰۰ دلار باشه و با ارسال ۳۰۰۰ دلار برای خانواده اش که به پول ایران میشه حداقل ۶۰ تا ۷۵ میلیون ، یک مقایسه ساده فقط طرف برای کار دو سال بیرون کار کنه مگه شما حقوق هایشان و امنیت سلامتی و شغل دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
میشه بگی اینجا که نعریفش رو میکنی کجاست که دکترها و پرستارهای ایرانی شاغل در خارج رو بفرستم برن اونجا کار کنند خداخیرت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
بازم خوبه از پرستار ها یه اسم هم میبرن از سایر رشته های پیراپزشکی که اصلا اسمی هم نمیبرن الان تو شرایط کرونا یکی از پرسنلی که از پرستارها بیشتر در معرض خطر هستند بچه های ازمایشگاه اند که باید سرشون رو برا نمونه گیری تو دهن مریض کرونایی بکنن من خودم از زمانی که تست کرونا امده تا الان دارم روزی از ۱۰۰نفر تست میگیرم بدون دریافت یه ۱۰۰۰تومانی اضافه و حتی امتیازی برا استخدام شدن و یا تغیر وضعیت ان شالله در دولت جدید اقای رییسی ما رو استخدام کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
خبر خوان
۰۸:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
با سلام
کلی تحصیل کرده و فارغ التحصیل رشته پرستاری داریم که بیکار هستند و با انرژی مضاعف حاضر به استخدام هستند . اگر واقعاً کمبود پرستار وجود داره چرا این جوون ها رو بکار گیری نمی کنید؟ این که نگرانی نداره که پرستاران دارند از کشور خارج می شوند اگر نیرو کار در این زمینه تخصصی وجود نداشت نگرانی شما بجا بوده اما در این شرایط که تحصیل کرده های رشته پرستاری سخت دنبال کار هستند نگرانی شما بیجاست
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۸:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
جوانی مردم از دست رفت به خاطر رویای پوچ یک عده
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۸:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
جوانی مردم از دست رفت به خاطر رویای پوچ یک عده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۰۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
توو کشورهای اروپایی یکسال کار کنی میشه ان اندازه ۳۰ سال کار توو ایران. در ضمن احترامتم به شدت بیشتر هستش.پس چرا نباید مهاجرت کرد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
بعد در همن کشوری که نامی ازش نمیبری و بدون مدرک ازش حرف میزنی هزینه اجاره خانه بیمه خوراک و دیگر هزینه ها را شما پرداخت میکنی که حقوقشان پس انداز میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
مانند رشته های مهندسی که ورودی دانشگاه ها رو زیاد کردید و نابودش کردید

امروزه مهندسان تو این کشور جارو هم میزنند علاوه بر امور مهندسی شون

روزی آنقدر پزشکی طاقچه بالا بذاره که به این نتیجه میرسید که همین کار را با پزشکی بکنید
بیشترین درآمد پزشکی تو ایران هست
پزشکان ضمن خدمتی که به مردم میکنند و آنقدر منت میگذارند خون مردم را با پول هایی که می گیرند و داروهایی که بیهوده تجویز میکنند می مکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
قشنگ معلومه تو هپروت سیر میکنی خدا همه رو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۷:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی بیمارستانهای دولتی و خصوصی نیروی انسانی خودشون رو مثل برده تامین میکنند از این بهتر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۰۷:۳۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
هر کسی اختیار زندگی خودش رو داره. الان که فرصت زندگی در کشور بهتری براشون وجود داره نباید فرصت رو از دست بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اگر همین پرستاران نباشن مریض شدی تو بیمارستان کی بدادت میرسه؟ واقعا پرستاران جونشنو برای ما کف دست گذاشتن تا ما سلامت باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
اونایی هم که نرفتن برای رفتن برنامه دارن
وقتی یه پرستار با مدرک پرکتیشنر تا ۱۷۰ هزار دلار در سال میگیره چرا نره؟ تازه خیلی هم مستقل هستن و میتونن به اندازه‌ی یه پزشک عمومی دارو تجویز کنن یا درخواست تست و گرافی بدن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
خوب عزیزم حق و حقوقشان را به نسبت تورم پرداخت کنید // تا نرن جای دیگه // درسته اسلام ناب را برامون اوردید ولی خوب هرکسی حق حیات و زندگی شرافتمندانه داره
-
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
کسانی که در شرایط سخت کشورشان را تنها بگذارند بویی از انسانیت نبرده اند
-
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
آنهایی که منفی داده اند معتقدند که در شرایط سخت باید مملکتشان را تنها بگذارند و بعد برای هموطنان و وضعیت مملکتشان در حالی که در حاشیه امنیت قرار دارند اشک تمساح بریزند بنازم به این تعبیر از وطن دوستی بنازم به این ایران دوستی و بنازم به این انسانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
برااينكه حق وحقوق پرستاران دراين كشوربدرستي پرداخت نمي شود.
United States of America
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
پرستاران هم به کنار دولت کاری میکنه که همه ما از هر شغل و صنفی به فکر مهاجرت باشیم با این اقتصادی که ما داریم شب و روز کار کردن به جایی نمیرسیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
با سلام اگر دنبال حل مشکل هستید مشکل اینهایی که هنوز نرفتند روحل کنید .حقوق کم. قانون تعرفعه گذاری چیشد؟.واز اونایی که رفتند هم علتشه سوال کنید؟ یکیش شرکتها .دلالان نیروی انسانی شرکتهای حجمی وخدماتی که دارن تو دستگاههای دولتی میتازند.
آخرین اخبار