ضرورت استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن

با تغییر شیوه زندگی در دوران شیوع کرونا و پس از آن، استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تأثیر انتشار دی‌اکسید کربن در محیط‌زیست ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: اندازه‌گیری ردپای کربن این فرصت را فراهم می‌آورد که راه‌هایی برای تأثیر بر محیط‌زیست تعیین کنیم و تغییر اجباری شیوه زندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا، «ردپای کربن تولیدی» را تغییر داده است.

او افزود: «ردپای کربن» عبارت از میزان تأثیر فعالیت‌های انسان بر سیاره زمین و محیط‌زیست است؛ رد پای کربن معیاری برای اندازه‌گیری انتشار دی‌اکسید کربن از فعالیت‌های مختلف در دوره زمانی مشخص است و تأثیر انسان بر محیط‌زیست از طریق انتشار دی‌اکسید کربن را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: دی‌اکسید کربن، اصلی‌ترین دلیل افزایش دما در سطح کره زمین محسوب می‌شود.

او اظهار داشت: وجود این گاز سبب محبوس شدن حرارت در سطح می‌شود و تقریباً تمام گاز دی‌اکسید کربن تولیدشده در دنیا ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

احمدی تصریح کرد: بر اساس یافته‌های پژوهشگران، در هر ثانیه نزدیک به سه میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن در سراسر دنیا تولید می‌شود.

او گفت: با محاسبه ردپای کربن خود می‌توانیم سهم خود را در ایجاد این تغییر ادا کنیم و اگر همه تغییر ایجاد کنند، تأثیری که بر محیط‌زیست می‌گذارد درخور توجه خواهد بود.

احمدی بیان کرد: حمل‌ونقل (زمینی، هوایی و عمومی)، برق، گرمایش، ساخت‌وساز، غذا و… مهم‌ترین طبقه‌بندی‌های مصرف هستند که ردپای کربن یک انسان را تعیین می‌کنند.

او اظهار داشت: در شرایط همه گیری و شیوع ویروس کرونا با تغییر شیوه کار به‌صورت دورکاری، کاهش مصرف سوخت، انرژی و تردد بین‌شهری و شهری خودروها، کاهش مصرف انرژی در برخی از واحد‌های صنعتی، خرید برخط و… میزان انتشار کربن و گاز‌های گلخانه‌ای کاهش پیداکرده و نتایج مثبتی را بر پدیده گرمایش جهانی خواهد داشت.

احمدی ادامه داد: با تغییر شیوه زندگی در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن، استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تأثیر انتشار دی‌اکسیدکربن در محیط‌زیست ضروری است به‌طوری‌که نسل ما و نسل‌های بعدی بتوانند زندگی سالم داشته باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.