کشف آثار تمدن کهن ایرانی در ترکیه + فیلم

کاوشگران باستان‌شناس ترکیه آثاری با قدمت ۲۵۰۰ سال بجای مانده از دوره هخامنشیان را در شمال این کشور کشف کردند.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، کاوشگران باستان‌شناس ترکیه آثاری با قدمت ۲۵۰۰ سال بجای مانده از دوره هخامنشیان را در شمال این کشور کشف کردند.
یک جاده‌ی تاریخی موسوم به راه پارس(pers yolu) به همراه یک کانال رو باز آب، یک تالار کاخ گونه مزین به چند ستون و یک آتشکد‌ه‌ با معماری متمرکز به قدمت ۲۵۰۰ سال تنها بخش‌هایی از این کشفیات مهم است که در منطقه‌‌ اولوز هویوک(Oluz Hoyuk) از توابع استان آماسیا از زیر خاک نمایان شده است.
براساس این گزارش، این منطقه در روستای کویونجوک از توابع استان آماسیا واقع شده است و به گفته باستان‌ شناسان ترکیه، پارسیان از این سازه به عنوان مقر پستی استفاده می‌کردند.
پرفسور دونمز، سرپرست تیم حفاری و کاوشگری این طرح می گوید این نخستین باری است که آثاری شگرف از طراحی و معماری دقیق دوران حاکمیت هخامنشیان بر سرزمین آناتولی در عصر آهن کشف می‌شود، آتشکده ای که در این منطقه نمایان شده حاکی از آن است که زمانی دین زرتشت دین غالب مردمان این سرزمین بوده است.
به گفته پروفسور دونمز تالار یا کاخ چند ستون کشف شده، به مرکز حفاری‌های امسال این تیم باستان‌شناسی تبدیل شده چرا که پژوهشگران این گروه معتقدند پارس‌ها این سازه را که در فاصله کمی تا آتشکده واقع شده، به عنوان یک مرکز چارپارخانه و پستخانه به خدمت گرفته بوده‌اند.
حفاری‌های باستان شناسان ترکیه در این منطقه از پانزده سال قبل آغاز و تاکنون در مجموع ۱۰ سکونت‌گاه در بخش شمالی تپه این منطقه کشف شده است.

 

 


بیشتر بخوانید


 

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار